رگولاتوری

January 4, 2018
15:13 پنجشنبه، 14ام دیماه 1396
کد خبر: 86961

بازی‌های رایانه‌ای خارجی بدون مجوز فیلتر می‌شود

مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای از ساماندهی عرضه بازی‌های خارجی و لزوم دریافت مجوز از این بنیاد برای انتشار بازی‌ها خبر داد.

حسن کریمی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی بازی‌های رایانه‌ای، اظهار کرد: براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی که انتهای سال ۱۳۹۴ تصویب شد و همچنین اساسنامه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و ضوابط تولید و توزیع بازی‌های رایانه‌ای که سال ۱۳۹۵ به بنیاد ابلاغ شد، در حوزه سیاست‌گذاری و اعطای مجوزهای مربوط اتاق فکرهایی تشکیل شد که فضای مجازی در حوزه بازی‌ها را ساماندهی کنیم. همچنین با اطمینان به این‌که مشکلی در تولید داخل وارد نشود و بدون سنگ‌اندازی و ایجاد خلل به کار خود ادامه دهند، تبادل در بازار ایجاد کنیم.

وی با بیان این‌که پیش از این زیرساخت‌های اعطای مجوز برای عرضه بازی‌های خارجی به خصوص موبایلی در کشور ما فراهم نبود، افزود: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای روی این موضوع کار کرده و در این مدت زیرساخت‌ها فراهم شده و همچنین به راهکار مناسبی رسیدیم. زیرساخت‌ها شامل سامانه‌ای است که می‌تواند اعطای مجوز کند، بنابراین سامانه بازی‌های رایانه‌ای فاز نهایی خود را طی کرده و در روزهای آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: همچنین ضوابط عرضه بازی‌های خارجی و دستورالعمل صدور مجوز عرضه و پروانه عرضه تجاری که مشتمل برچند ماده است با ادبیاتی قابل فهم روی سایت بنیاد قرار گرفته است. کلیات این ضوابط به این شکل است که عرضه‌کنندگان بازی در فضای مجازی تا اواسط بهمن‌ماه فرصت دارند در سایت پیش ثبت نام کنند تا به آنها مجوز عرضه در فضای مجازی داده شود.

کریمی قدوسی با اشاره به همکاری‌های صورت گرفته با کمیته تعیین محتوای مجرمانه، گفت: اگر فروشگاه عرضه کننده بازی مجوز مربوط را نداشته باشد، حداقل برخوردی که با آن می‌شود فیلترینگ است، بنابراین از ۱۵ بهمن‌ماه هر بازی خارجی و هر سایتی که بخواهد عرضه تجاری در کشور داشته باشد با استناد به ماده ۹ قانون برخورد با تخلفات حوزه فضای مجازی و ماده ۳ مصادیق محتوای مجرمانه باید از بنیاد پروانه بگیرد.

وی درباره‌ی نحوه مجوز بازی‌های ایرانی، توضیح داد: این روند اعطای مجوز و عرضه از طرف بنیاد بازی‌های رایانه‌ای برای بازی‌های ایرانی نیست و آنها نیز همچنان بر مبنای رده سنی و محتوا مجوز دریافت می‌کنند، اما پارامتر اعطای مجوز به بازی‌های خارجی همان‌هایی است که بازی‌ها براساس آن مجوز می‌گرفتند.

مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای با بیان این‌که سازوکار عرضه بازی‌ها باید ساماندهی شود، اظهار کرد: پیش از این هم عرضه‌کنندگان و مارکت‌ها بازی‌ها را عرضه می‌کردند اما اگر به آنها درخصوص محتوا تذکری داده می‌شد اقدام به جمع‌آوری نمی‌کردند به همین دلیل مقرر شده از این پس بازی‌های خارجی که عرضه تجاری می‌شوند از بنیاد پروانه بگیرند.

کریمی قدوسی در ادامه خاطر نشان کرد: ما نمی‌خواهیم بازی‌های خارجی را محدود کنیم و تنها قصد داریم آنها را قانونمند کنیم. در هیچ کشوری واردات محصولات خارجی بدون ضابطه نیست و نه تنها در ایران بلکه در همه جا برای هرچه که بخواهد وارد کشور شود از آنجایی که مربوط به اقتصاد کشور است ضابطه می‌گذارند.

وی با اشاره به طرح دریافت عوارض از بازار خارجی، بیان کرد: عوارض از بازی‌های خارجی ۱۰ درصد از درآمد حاصل از فروش بازی‌هاست که از عرضه‌کنندگان گرفته می‌شود. این ۱۰ درصد به حساب خزانه وارد شده و از آن برای حمایت از بازی‌های داخلی استفاده می‌شود. از ابتدای سال ۱۳۹۷ هر مارکتی که عرضه تجاری بازی خارجی در کشور داشته باشد، باید این ۱۰ درصد عوارض را پرداخت کند در غیر این صورت با آن بازی توسط کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه برخورد می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.