امینت

January 6, 2018
17:08 شنبه، 16ام دیماه 1396
کد خبر: 87008

حمله هکرهای نیجریه‌ای به آژانس‌های مسافرتی ایرانی

یکی از جرایم سایبری بین ‌المللی که طی سالهای بسیار شایع شده است،‌ کلاهبرداری اینترنتی از طریق ایمیل‌ های جعلی است که این نوع کلاهبرداری به "کلاهبرداری نیجریه ‌ای" معروف شده و در این جرم، هکرها یا مجرمین سایبری، تاجران و صرافان و شرکت‌ های صادرات و واردات را هدف قرار می ‌دادند.

هکرها با ایجاد یک ایمیل شبیه به ایمیل فروشنده، خود را در حین یکی از معاملات به جای طرف فروشنده جا زده و به طرف خریدار اعلام می‌کنند که شماره حساب شرکت تغییر یافته است و از این پس مبلغ مورد معامله را باید به حساب جدید واریز کنید". از این رو غالبا خریداران و یا وارد کنندگان کالا نیز بدون اینکه موضوع را تلفنی از شرکت فروشنده جویا شوند، اقدام به واریز وجه به حساب جدید می ‌کردند، غافل از اینکه این حساب مربوط به فروشنده نیست.

موضوع آنقدر مهم و حساس بود که یکی از مسئولان وقت پلیس فتا، اعلام کرد که "تاکنون چندمیلیون دلار از واردکنندگان و صرافان ایرانی به این روش کلاهبرداری شده است"

اما به نظر می رسد فقط صرافان و شرکت های تجاری فعال در ایران، هدف این کلاهبرداران نیجریه ای نیستند بلکه اکنون آنها به سراغ آژانس های مسافرتی کشورمان رفته اند چراکه بر اساس نامه انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی، اخیرا هکرهایی در آفریقا بخصوص در نیجریه، با استفاده از جلب اطمینان دفاتر مسافرتی، درخواست صدور بلیت به نقاط مختلف جهان را می کنند.

این افراد برای جلب اطمینان بیشتر آزانس ها، خود را وابسته به یک شرکت بین المللی طرف قرارداد با دفتر مورد نظر معرفی کرده و با توسل به انواع حیله ها، موفق به کسب اعتماد آن آزانس شده و بدون ذکر محل واقعی خود، درخواست را از کشور معتبر دیگر مطرح می کنند.

براین اساس، از همه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی خواسته شده قبل از صدور هرگونه بلیت، از صحت و اصالت تقاضای درخواست کنندگان اطمینان لازم را کسب کنند تا از بروز مشکلات بعدی، جلوگیری شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.