اینترنت و شبکه

January 10, 2018
11:10 چهارشنبه، 20ام دیماه 1396
کد خبر: 87125

کابلهای زیردریا با توانایی انتقال 54 ترابیت بر ثانیه

سال گذشته کنسرسیوم NEC پایان عملیات کابل‌کشی زیردریایی دروازه آسیا-اقیانوسیه(APG) را اعلام کرد. این کابل نوری زیردریایی توانایی انتقال 54 ترابیت بر ثانیه را داشته و به طول 10900 کیلومتر بین چین، هنک کنگ، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، تایوان، تایلند، ویتنام و سنگاپور کشیده شد.

فیبر نوری یا تار نوری رشتهٔ باریک و بلندی از یک مادّهٔ شفاف مثل شیشه یا پلاستیک است که می‌تواند نوری را که از یک سرش به آن وارد شده، از سر دیگر خارج کند. فیبر نوری داری پهنای باند بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی می‌باشد، با فیبر نوری می‌توان داده‌های تصویر، صوت و داده‌های دیگر را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد. امروزه مخابرات فیبر نوری، به دلیل پهنای باند وسیعتر در مقایسه با کابلهای مسی، و تاخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره ای از مهمترین ابزار انتقال اطلاعات محسوب می‌شود.

درواقع کابل ارتباطی زیردریایی، کابلی مستقر در بستر دریا و میان دو ایستگاه زمینی است که انتقال سیگنال‌های مخابراتی را در امتداد اقیانوس ممکن می‌سازد.

گسترش ارتباطات راه دور و راحتی انتقال اطلاعات از طریق سیستم‌های انتقال و مخابرات فیبر نوری یکی از پر اهمیت ترین موارد مورد بحث در جهان امروز است. سرعت دقت و تسهیل از مهم‌ترین ویژگی‌های مخابرات فیبر نوری است. یکی از پر اهمیت‌ترین موارد استفاده از مخابرات فیبر نوری آسانی انتقال در فرستادن سیگنال‌های حامل اطلاعات دیجیتالی است که قابلیت تقسیم بندی در حوزه زمانی را داراست. این به این معنی است که مخابرات دیجیتال تامین کننده پتانسیل کافی برای استفاده از امکانات مخابره اطلاعات در پکیج‌های کوچک انتقال در حوزه زمانی است. برای مثال عملکرد مخابرات فیبر نوری با توانایی ۲۰ مگا هرتز با داشتن پهنای باند ۲۰ کیلو هرتز دارای گنجایش اطلاعاتی ۰٫۱٪ می‌باشد.

در این زمینه میتوان به پروژه کنسرسیوم NEC اشاره کرد؛ این کنسرسیوم از شرکتهای چاینا تله کام، چاینا یونیکام، چاینا موبایل، NTT ژاپن، KT و LG Uplus کره جنوبی، کمپانی استارهاب سنگاپور، چونگ وای تله کام تایوان، CAT تایلند، GTC مالزی و Viettel و VNPT ویتنام تشکیل شده است.

شبکه فیس‌بوک در سال 2012 سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی APG کرد تا بازار رو به رشد جنوب و جنوب شرق آسیا را از دست ندهد. بخش اعظمی از کاربران فیس بوک در هند، اندونزی، مالزی، فیلیپین، هنگ کنگ و سنگاپور هستند و مسابقه عجیبی برای توسعه خطوط فیبر نوری زیردریایی میان رقبا شکل‌گرفته است.

شرکت مخابرات استرالیا (Telstra) برنده مناقصه خط فیبر نوری 36 هزار کیلومتری است که چین، ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی، تایوان، هنگ‌کنگ و فیلیپین را به هم وصل می‌کند و خرید شرکت Pacnet به مبلغ 697 میلیون دلار در دسامبر 2014 بخشی از این پروژه بوده است.

بر اساس اطلاعات سایت شرکت ارتباطات زیرساخت، در اواخر سال گذشته یادداشت تفاهمی میان شرکتهای Telstra استرالیا، تلکو سینگتل سنگاپور و شرکت SubPartners استرالیا  برای توسعه شبکه کابل زیردریایی به نام APX-West به طول 4500 کیلومتر با دو کابل حداقل 10 ترابیت بر ثانیه‌ای امضا شد تا سال 2018 به بهره‌برداری برسد.

در فروردین ماه سال جاری نیز خط زیردریایی Hawaiki بین استرالیا، نیوزیلند، هاوایی و سواحل غربی آمریکا به طول 14 هزار کیلومتر با حجم 30 ترابیت بر ثانیه تعریف شد که باید تا اواسط 2018 به بهربرداری برسد. همچنین در اوایل اردیبهشت ماه پروژه کابل نوری موسوم به دروازه خلیج بنگال (BBG) به طول 8 هزار کیلومتر رونمایی شد که شامل 3 خط فیبر نوری زیردریایی است که سنگاپور، مالزی، هند، سریلانکا، عمان و امارات متحده را به هم وصل خواهد کرد.

چندی قبل نیز نیز پروژه احداث کابل نوری موسوم به FASTER به طول ده هزار کیلومتر که ژاپن را به سواحل غربی آمریکا وصل می کند و  با 6 کابل فیبر نوری حداقل 10 گیگابیت بر ثانیه را منتقل خواهد کرد آغاز شده است.

اما در ایران افتتاح اولین فیبر نوری دریای آزاد ایرانی با مالکیت گروه پیشگامان کویر یزد سال 91 انجام شد. این فیبر نوری به طول 400 کیلومتر در بین کشورهای ایران و عمان با 50 میلیون دلار سرمایه‌گذاری اجرا شده که در مرحله اول 30 گیگابایت ظرفیت انتقال اطلاعات را دار بود ولی تا 4.2 ترابایت قابلیت افزایش داشت.

این فیبر نخستین فیبر نوری دریایی ایران بود که توسط یک شرکت ایرانی و با مالکیت ایرانی در آب‌های بین‌الملل صورت گرفت و توانایی کشور را در حوزه تبادل ترافیکی به صورت چشمگیری افزایش داد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.