امنیت

January 11, 2018
12:53 پنجشنبه، 21ام دیماه 1396
کد خبر: 87175

ویندوزهای قدیمی در معرض خطر جدی آسیب‌پذیری‌های Meltdown و Spectre

همکاران سیستم- مایکروسافت تایید کرد که کاربران نسخه‌های قدیمی سیستم عامل ویندوز می‌بایست به «کاهش سرعت پردازش سیستم» خود توجه داشته باشند که این اتفاق بعد از نصب وصله امنیتی برای تقویت سیستم در مقابل حفره‌های Meltdown و Spectre انجام می‌شود.
 
به گزارش وب‌سایت Zdnet؛ این نقاط آسیب‌پذیر که بیشتر پردازنده‌های اینتل را تحت پوشش قرار داده‌اند و البته برخی پردازنده‌های ARM و AMD را هم با مشکل مواجه کرده‌اند، بخش اعظم رایانه‌های شخصی و تلفن‌های همراه در جهان را دچار مشکل کرده‌اند و امکان بروز حملات از چند کانال مختلف را فراهم می‌کنند.
 
یک حمله موفق مبتنی بر این حفره‌ها می‌تواند تمام بخش‌های اطلاعات ایمن شده، حافظه حساس از جمله رمزهای عبور و دیگر اطلاعات شخصی را بخواند.
 
مایکروسافت هفته گذشته در تاریخ سوم ژانویه یک به‌روزرسانی امنیتی منتشر کرد تا مشکل پیش آمده را در سطح سیستم عامل خود برطرف کند. شرکت اینتل نیز برای میکروکدهای خود به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را عرضه کرد.
 
شرکت مایکروسافت به منظور تغییر در نحوه دسترسی ویندوز به حافظه رایانه تصدیق کرد که کاربران ممکن است مشکلاتی را در سرعت پردازش اطلاعات تجربه کنند که این اتفاق به سن پردازشگر رایانه آنها و نسخه سیستم عامل ویندوز بستگی دارد.
 
«تِری مایرسون» از مدیران ارشد مایکروسافت روی وبلاگ رسمی این شرکت توضیح داد که کاربران رایانه‌های شخصی مبتنی بر سیستم‌های عامل ویندوز ۷ و ویندوز ۸ که از پردازنده‌های قدیمی از جمله تراشه‌های Haswell سال ۲۰۱۵ و قبل از آن استفاده می‌کنند، بیشتر از دیگر کاربران با این مشکل مواجه می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.