لبه تکنولوژی

January 18, 2018
16:41 پنجشنبه، 28ام دیماه 1396
کد خبر: 87356

آموزش رجیستر کردن گوشی های همراه مسافری

از تاریخ ۱۴ آذر ماه امسال، گوشی‌های برند اپل (تمامی مدل‌های آیفون)، مشمول طرح رجیستری شده بودند. طرح رجیستری، برای جلوگیری از قاچاق گوشی تلفن همراه، تحقق حقوق مصرف‌کنندگان، واردکنندگان قانونی و فروشندگان مجاز پیاده‌سازی شده است. فاز دوم این طرح نیز از تاریخ ۸ دی آغاز شد و به این ترتیب تمامی مدل‌های گوشی تلفن همراه گوگل پیکسل، بلک‌بری و موتورولا مشمول این طرح شدند. در ادامه نیز سایر برند‌های موبایل وارد طرح رجیستری خواهند شد تا تنها نمونه‌هایی که به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند یا مواردی که کاربران شخصا اقدام به پرداخت هزینه‌ی رجیستری آن‌ها می‌کنند، در شبکه‌ی کشوری قابل استفاده باشند.



در این میان، یکی از سوالاتی که مطرح می‌شود، در رابطه با نحوه رجیستر کردن گوشی‌هایی بود که به صورت مسافری و برای استفاده شخصی وارد کشور می‌شد. بنابر قوانین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، هر شخص می‌تواند یک گوشی تلفن همراه را با خود به ایران بیاورد و اگر این گوشی از برندهای مشمول طرح باشد باید در شبکه ایران، رجیستر شود. بهترین و آسان‌ترین راه برای رجیستر کردن گوشی‌های همراه مسافری، در بخش گمرک هنگام ورود به کشور است. به این ترتیب که مسافران با مراجعه به دفاتر گمرک مستقر در فرودگاه یا پایانه‌های مرزی، گوشی تلفن همراه خود را اظهار و تعرفه و عوارض گمرکی آن را پرداخت می‌کنند و به این ترتیب گوشی تلفن همراه آنها در شبکه ایران، ثبت می‌شود. تعیین میزان تعرفه و عوارض واردات، به عهده گمرک جمهوری اسلامی ایران است. پس از پرداخت حقوق گمرکی گوشی، برای مسافر، مجوز گمرکی صادر می‌شود و لازم است که مسافر رسیدها را تا مرحله نهایی ثبت تلفن همراه، در نزد خود نگاه دارد.



اما اگر مسافر در هنگام ورود به کشور، به هر دلیل موفق به اظهار گوشی همراه خود به گمرک نشد، باید از طریق سامانه‌ همتا،‌ این کار را انجام دهد. البته این نکته را نیز باید مد نظر داشت که مسافر فقط تا ۳۰ روز پس از ورود به کشور فرصت ثبت گوشی تلفن همراه خود را در این سامانه دارد و اگر ظرف این مدت گوشی خود را رجیستر نکند، گمرک جمهوری اسلامی ایران هیچ مسولیتی برای رجیستر کردن این گوشی نخواهد داشت. در اولین قدم، برای ثبت تلفن همراه، باید به وب‌سایت همتا و بخش ثبت‌ شناسه بین‌المللی تلفن همراه وارد شود:


 

آموزش رجیستر کردن گوشی های همراه مسافری
 

در این بخش، کاربر باید کد ۱۵ رقمی IMEI را که در پشت جعبه گوشی درج شده، وارد کرده و سپس کد امنیتی را وارد کند و دکمه ادامه را فشار دهد. در بخش بعدی، کاربر باید برند تلفن همراه، مدل و مشخصات فنی گوشی را وارد کند. به طور مثال، اگر گوشی شما آیفون ایکس ۲۵۶ گیگابایت باشد، باید در قسمت برند گزینه اپل، در قسمت مدل، iPhone 256GB و در قسمت مشخصات فنی، نوع گوشی را از میان گزینه‌هایی که در منو قرار دارد، انتخاب کنید:

 

آموزش رجیستر کردن گوشی های همراه مسافری
 

به این نکته توجه داشته باشید که کد IMEI و تمام مشخصات گوشی را با دقت هر چه تمام‌تر وارد کنید زیرا اگر در وارد کردن اطلاعات اشتباه کنید، به هیچ‌ عنوان وجه پرداختی شما مسترد نخواهد شد. در بخش بعدی، اطلاعات مسافر به همراه شماره تلفن همراه مسافر باید وارد شود. دقت داشته باشید که حتما اطلاعات فردی که وارد کشور شده باید در این قسمت وارد شود و همچنین شماره تلفن همراه وارد شده، باید به نام شخص مسافر باشد. اگر اطلاعات شخصی غیر از مسافر در این بخش وارد و هزینه پرداخت شود، گوشی در شبکه ایران رجیستر نخواهد شد:

 

آموزش رجیستر کردن گوشی های همراه مسافری
 

در مرحله بعدی، کدی به شماره تلفن همراه مسافر ارسال می‌شود که باید این کد در بخش بعدی وارد شود:

 

آموزش رجیستر کردن گوشی های همراه مسافری
 

در ادامه، کاربر با یک شناسه پرداخت و مبلغ گمرک مواجه می‌شود و به راحتی با کلیک کردن روی گزینه پرداخت، به درگاه مخصوص هدایت شده و از آن طریق می‌تواند هزینه گمرک گوشی خود را پرداخت کند:

 

آموزش رجیستر کردن گوشی های همراه مسافری
 

اگر تمام مراحل با موفقیت پشت سر گذاشته شوند، در مرحله آخر کاربر با تصویری مانند تصویر زیر روبه‌رو خواهد شد:

 

آموزش رجیستر کردن گوشی های همراه مسافری
 

اگر تمام مراحل بالا را به دقت و صحیح انجام داده باشید، گوشی همراه شما، پس از چند روز در شبکه ایران رجیستر خواهد شد و شما پیامکی دریافت می‌کنید که به شما اعلام می‌کند که گوشی شما با موفقیت در شبکه تلفن همراه ایران به ثبت رسیده است و شما می‌توانید به راحتی از گوشی همراه خود استفاده کنید. دقت داشته باشید که پس از گذراندن این مراحل، هیچ محدودیتی برای استفاده از سیم‌کارت‌های مختلف در گوشی جدیدتان وجود ندارد و شما می‌توانید به راحتی با هر سیم‌کارتی از گوشی جدید خود لذت ببرید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.