رگولاتوری

January 21, 2018
12:25 یکشنبه، 1ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87398

زیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انتقادات استارت‌آپ‌ها را پذیرفت/ 90 درصد مسوولان تصمیم گیر با مفاهیم فاوا آشنا نیستند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ایستادگی در برابر فناوری، منطقی نیست گفت: با ایستادگی در برابری فناوری نمی توانیم سهمی برای خود دریافت کنیم و باید شیوه نامه برخورد با آن را داشته باشیم.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست هم اندیشی با فعالان حوزه کسب و کارهای نوپا با بیان تاثیرگذاری فناوری بر فرهنگ و زندگی بشر، گفت: فناوری زندگی بشر را تغییر داده است و ایستادگی در برابر آن منطقی نیست و هرکسی باید شیوه نامه خود را در برابر فناوری داشته باشد تا خود را تثبیت کند.
وی با بیان اینکه فناوری بلاکچین با مفهومی که آورده به زودی همه موضوعات را تحت تاثیر قرار می دهد، افزود: بلاکچین در چند سال آینده تحول شگرفی را در دنیا ایجاد می کند و اگر خود و ساختار خود را منطبق با این تغییرات نکنیم، دوباره در عرصه رقابت فناوری و فرهنگ بازنده خواهیم بود.
آذری جهرمی با بیان برنامه ریزی کشورها در حوزه اقتصاد دیجیتال گفت: اکنون عمده 10 شرکت نخست دنیا را شرکت های فناوری تشکیل می دهند و آمریکایی ها و چینی ها سرمایه گذاری بزرگی در این حوزه کرده اند.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در عرصه کنونی کشورها در حال از دست دادن حاکمیت خود هستند و در مقابل شرکت ها در حال قدرت گرفتن هستند، گفت: با ایستادگی در این حوزه ها سهمی برای خود ایجاد نمی کنیم و عرصه فناوری اطلاعات عرصه خلاقیت هاست و چند راه در مقابل آن بیشتر نداریم.
وی با تشریح روش های پیش رو در برخورد با عرصه فناوری گفت: نخستین راه این است که در مقابل آن و سیلی که به راه افتاده تسلیم شویم یا اینکه در مقابل فناوری مقاومت کنیم و بایستیم.

راه سوم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه روش های برخورد با فناوری در این دو روش احاطه نمی شود، گفت: گزارش های بین المللی نشان می دهد که از نظر شاخص های مربوط به خلافیت ایران از کل دنیا در رتبه بالاتری قرار دارد که این نشان می دهد در کشور خلاقیت داریم و لذا نیاز به چشم انداز، راهبرد و سیاست در این حوزه داریم.
وی با بیان جلسات و مذاکرات متعددی که مرکز تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات با دستگاه ها و نهادهای مختلف داشت، افزود: مثلث Big Data، IOT و Ai تحولاتی را در دنیا ایجاد می کنند و آینده اقتصاد دنیا اقتصاد دیجیتال است.
آذری جهرمی نخستین اقدام دولت را در مواجهه با فناوری آموزش دانست و گفت: باید دانش دولت و حاکمیت را بالا ببریم و اینکه اطلاع رسانی کنیم که چه تغییراتی در حال وقوع است.

ضعف داریم، اما از فناوری استقبال می کنیم
وی با بیان گزارش مرکز ملی فضای مجازی و همچنین گزارش اخیر دولت، گفت: این گزارش حاکی است که باوجود ضعف ها، آمادگی پذیرش در بدنه دولت بالاست. البته بیش از 90 درصد مسوولان تصمیم گیر با مفاهیم این حوزه به خوبی آشنا نیستند.
وزیر فاوا با بیان اینکه غرب به دنبال آن است که در این اکوسیستم طراحی شده اقتصاد کل دنیا را از آن خود گفت: ما باید به دنبال سهم خودمان از این اقتصاد باشیم.

تغییر اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات
وزیر ارتباطات با بیان اینکه ساختارهای درونی حاکمیت آنچنان نیست که چابکی لازم برای تحولات را داشته باشد، به طرح تغییر اساسنامه جدید سازمان فناوری اطلاعات در کمیسیون اقتصادی دولت پرداخت و گفت: مطابق اساسنامه جدید سازمان فناوری اطلاعات از یک سازمان حاکمیتی به یک سازمان توسعه دهنده تبدیل می شود و در کنار پست بانک و مرکز تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات سه گانه ای برای مشارکت در پروژه ها تبدیل می شود.
وی با بیان اینکه برای استارت آپ ها از مرحله سرمایه گذاری تا مرحله بلوغ مدل های مختلفی برای سرمایه گذاری باید وجود داشته باشد، افزود: مدل تامین مالی جمعی طی چهارماه گذشته تدوین شده است و باید کار از جایی شروع شود تا بعد از مشخص شدن مشکلات تغییرات در آن ایجاد شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام اینکه اگر با استفاده از ظرفیت های موجود موانع کسب و کارهای نوپا را بر نداریم، بازار را به خارجی ها واگذار می کنیم، گفت: مهم ترین اقدامی که در حال انجام است تعیین چشم انداز و سند استراتژی ایران در اقتصاد دیجیتال است که با محوریت معاونت برنامه ریزی این وزارتخانه درحال نوشتن است و ظرف یک ماه آینده باید تکمیل شود.

فاوا باید سهم مشخصی داشته باشد
آذری جهرمی با بیان اینکه سهم بخش تلکام در اقتصاد دیجیتال مشخص است درحالی سهم فناوری اطلاعات با دیگر حوزه ها ترکیب شده و به تنهایی مشخص نیست، اظهار کرد: بنابراین هدفی برای پیگیری در بخش فناوری اطلاعات وجود ندارد و بازیگران این عرصه نیز به جایی نمی رسند و بنابراین در بودجه سال آینده فناوری اطلاعات قطعا باید سرفصل داشته باشد و تکلیف آن در قانون بودجه مشخص باشد.
وزیر فاوا با بیان اینکه پیام رسان ها زیرساخت بسیاری از حوزه ها به شمار می روند، افزود: آینده این کشور و همچنین دنیا چه بخواهیم و چه نخواهیم بر عرصه اقتصاد دیجیتال است و اگر کشوری به دنبال حاکمیت خود باشد، باید در این عرصه حرفی برای گفتن داشته باشد.

استارت آپ ها به ما اطلاعات بدهند
آذری جهرمی با بیان اینکه اطلاعاتی در این جلسه به دست آوردم که پیشتر نمی دانستم گفت: اینکه به سایتی دستور دهند خدماتت را روی آی پی های خارجی ببند برخلاف تمام برنامه های ماست. ما تمام تلاش مان را می کنیم که استارت آپ ها بین المللی شوند و آن وقت عده ای چنین دستورهایی می دهند.
وی با بیان اینکه در حال نهادسازی در این حوزه هستیم گفت: مدل خاصی شبیه به مدل رایج در اروپا در دست تدوین است که استارت آپ ها تا دو سال حمایت شده و پس از آن اگر به درآمد مشخصی رسیدند به شرکت های مسوولیت محدود تغییر ماهیت داده و در غیراین صورت منحل شوند.
وزیر فاوا درباره انتقادات از آیین نامه تامین جمعی سرمایه گفت: برخی موارد خطوط قرمز ماست و تغییر در آن ممکن نیست. ولی درباره موارد دیگر، اجازه دهید کار شروع شود و ما هم همراه با شما رشد کنیم و به تدریج وقتی به اشکالات برخوردیم آنها را برطرف خواهیم کرد. نباید انتظار داشته باشید دقیقا مانند آن چیزی که در غرب پیاده سازی شده اینجا هم از همین روز اول اجرایی شود.
وی درباره نحوه تخصیص وام 500 میلیارد تومانی گفت: بخشی از این وام به صورت مستقیم به ویژه در شهرستان ها به استارت آپ هایی که در مرحله Seed هستند، پرداخت خواهد شد و برخی دیگر نیز از طریق VCها به بازار وارد می شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.