لبه تکنولوژی

January 21, 2018
15:15 یکشنبه، 1ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87405

رجیستری یک مدل گوشی آسیایی از ۱۴ بهمن ماه آغاز می‌شود

وزیر ارتباطات از اجرای فاز جدید طرح ثبت و شناسه دار کردن گوشی های تلفن همراه وارداتی (رجیستری) از ۱۴ بهمن ماه و برای یکی از گوشی های آسیایی خبر داد.

محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه نشست هماهنگی با دستگاه های اجرایی برای توسعه ارتباطات روستایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره ابهامات طرح رجیستری گوشی تلفن همراه توضیح داد.

وی گفت: به هیچ عنوان افزایش قیمت گوشی متأثر از اجرای رجیستری تلفن همراه را قبول ندارم و آن را تکذیب می کنم.

آذری جهرمی با بیان اینکه فاز جدید اجرای این طرح پس از دو مرحله موفقیت آمیز ثبت و شناسه دار کردن گوشی های آیفون، بلک بری، موتورولا و گوگل پیکسل از ۱۴ بهمن ماه اجرایی می شود، خاطرنشان کرد: در این زمینه یک مدل از گوشی های آسیایی که سهم بالایی در بازار تلفن همراه کشور دارد مشمول این طرح خواهد شد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در زمان آغاز طرح رجیستری قیمت دلار ۳۹۰۰ تومان بود گفت: هم اکنون دلار ۴۵۰۰ تومان است و قیمت گوشی بر مبنای نرخ دلار محاسبه می شود. از سوی دیگر ارز مبادله ای واردات حذف شده است و این موضوعات بر روی قیمت گوشی تأثیرگذار است. این به این معنا نیست که اجرای طرح رجیستری روی گوشی موبایل تأثیرگذار شده باشد.

وی با تأکید بر اینکه برخی به دلیل آنکه موضوع رجیستری روی اهدافشان تأثیر منفی دارد، نسبت به ایجاد برخی شائبه ها در این فضا اقدام می کنند، افزود: هم اکنون که نوبت گوشی هایی که بیشترین سهم را در بازار دارد رسیده است ایجاد این جو سازی و فضاسازی ها از سوی برخی که سودشان در قاچاق است طبیعی به نظر می رسد اما با قاطعیت طرح رجیستری را پیش می بریم و این جو سازی ها خدشه ای در اجرای این طرح نخواهد داشت.

آذری جهرمی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر افزایش درآمد وارد کنندگان رسمی موبایل تأکید کرد: مسلما این موضوع یکی از اهداف طرح رجیستری است و موفقیت این طرح را نشان می دهد چرا که در صورتی که وارد کنندگان اذعان می کنند که درآمدشان بالا رفته است این موضوع نشان می دهد که سود حاصل از شبکه قاچاق تلفن همراه هم اکنون به کانال رسمی بازگشته است و هم وارد کننده و هم دولت از این طرح منتفع شده اند.

وی درخصوص پیشنهاد مطرح شده برای صدور مجوز به فروشگاه های آنلاین برای عرضه گوشی های تلفن همراه تصریح کرد: این موضوع در دست بررسی است تا عرضه گوشی های موبایل به صورت آنلاین نیز با مجوز فروش انجام شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه این طرح اشکالاتی داشته و با انعکاس اشکالات از سوی فعالان این بخش و رسانه ها و مردم، این انتقادات مورد رسیدگی قرار گرفت و همچنان تلاش می کنیم اشکالات رجیستری را رفع کنیم.

وی افزود: یک ریال از هزینه رجیستری به جیب وزارت ارتباطات نمی رود بلکه هزینه مالی اجرای این طرح برعهده وزارت ارتباطات بوده و از بعد مسئولیت پذیری نیز ما مصمم به ساماندهی این بازار شده ایم.

آذری جهرمی تضمین سلامت گوشی و جلوگیری از سرقت گوشی را از جمله منافع اجرای رجیستری برای مردم عنوان کرد و اظهار داشت: در همین حال منافع ریالی از بازار گوشی تلفن همراه به نظام درآمدی دولت باز می گردد و تمام مجموعه های دولت در تلاشند که این طرح را تا انتها به سرانجام برسانند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.