لبه تکنولوژی

January 27, 2018
11:39 شنبه، 7ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87566

آمار بیشترین شکایات در حوزه فاوا اعلام شد

بیش از ۷۸ درصد شکایات صنفی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به موضوع کسب و کارهای حوزه نرم‌افزار و وب سایت مربوط می‌شود.

حمید فروزنده، رئیس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اعلام خبر فوق گفت: براساس آخرین آمار فعالیت شورای انتظامی سازمان در رسیدگی به شکایات صنفی طی سه سال اخیر، بیش از ۴۲ درصد شکایات صورت گرفته به موضوع کسب و کارهای نرم افزاری و بیش از ۳۶ درصد به موضوع میزبانی فضای وب و ثبت دامنه (وب سایت‌ها و خدمات آن) اختصاص داشته است.

فروزنده با اشاره به باقی آمار شکایات و تخلفات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ادامه داد: در سطوح بعدی، شکایات حوزه سخت‌افزار حدود ۱۲درصد و تجهیزات شبکه حدود سه درصد میانگین تعداد شکایات فناوری اطلاعات و ارتباطات را دربرمی‌گیرند.

رئیس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به فعالیت این شورا در حل اختلاف و رسیدگی به شکایات صنفی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: شورای انتظامی سازمان مطابق ماده ۴۶ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۷ قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای مصوب مجلس شورای اسلامی، مسئول رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی درباره تخلفات حرفه‌ای، انضباطی و انتظامی درحوزه فاواست.

فروزنده در این باره ادامه داد: شورای انتظامی  به عنوان مرجع حل اختلافات صنف، به تمام شکایات و تخلفات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات رسیدگی می‌کند.

به گفته فروزنده، شورای انتظامی نه به عنوان یک دادگاه بلکه به عنوان شورای حل اختلاف بیشتر تمرکز خود را بر ایجاد صلح و سازش در اختلافات صنفی قرار داده است. درحقیقت بیشتر جلساتی که در این شورا برگزار می‌شود، سعی بر سازش داشته و به همین دلیل پرونده‌های منتهی به سازش در سه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

رییس شورای انتظامی بدوی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به افزایش سطح صلح و سازش میان اعضای صنف در میزان شکایات مطرح شده گفت: خوشبختانه از زمانی که اشخاص حقیقی و حقوقی حوزهICT در قراردادهای کاری خود شورای انتظامی سازمان را به عنوان داور و مرجع حل اختلاف لحاظ کرده اند، موضوع رسیدگی به شکایات احتمالی طرفین قرارداد برای شورای انتظامی تسریع و تسهیل شده است.

فروزنده در این رابطه ادامه داد: در حال حاضر اکثر شرکت‌ها هنگام عقد قرارداد نام شورای انتظامی سازمان را به عنوان داور و مرجع حل اختلاف می‌آورند. هرچند الزامی در این کار نیست، اما کمک کرده تا شرکت‌ها با مشکلات کمتری در رسیدگی به اختلافاتشان مواجه شده و فرایند رسیدگی به صورت تخصصی و سریعتر از هر جایگزین دیگری طی شود.

به گفته او دراین دوره سه ساله (از سال ۹۳ تا ۹۶)  تعداد پرونده‎های زیادی به شورای انتظامی ارجاع داده شد که میزان صلح و سازش در آنها زیادتر از دوره‌های قبل بوده است.

رئیس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به ضرورت کنترل عضویت شرکتها و اشخاص فعال در حوزه فاوا توسط کارفرمایان قبل از انعقاد قرارداد، اضافه کرد: اشخاص حقیقی وحقوقی می‌توانند پیش از توافق و یا انعقاد قراردادهای کاری با این شرکت‌ها و اشخاص حقیقی، عضویت و وضعیت آنها را از طریق مراجعه به پورتال سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران ( tehrannsr.org) استعلام و مورد بررسی قرار دهند تا با سوابق حرفه‌ای این شرکت‌ها آشنا شوند.

فروزنده در این رابطه ادامه داد: اشخاص حقیقی و حقوقی حوزه ICT می توانند در قراردادهای کاری خود از قراردادهای تیپ که در پورتال سازمان موجود است، استفاده کنند تا با مشخص شدن دقیق تعهدات طرفین قرار داد، شرایط فسخ و مرجع حل اختلاف از بروز مشکل در همکاری فیمابین جلوگیری و در صورت بروز اختلاف، فرایند رسیدگی توسط شورای انتظامی را سریعتر و دقیق‌تر  کند.

براساس اعلام روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران، تمام اشخاص اگر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات شکایتی دارند می توانند برای طرح تقاضای رسیدگی و شکایت خود به پورتال این سازمان  (tehrannsr.org) مراجعه کرده و یا با شماره  ۸۸۷۳۴۴۹۹(بخش دبیرخانه شورای انتطامی بدوی) تماس بگیرند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.