بازار سرمایه

January 27, 2018
13:29 شنبه، 7ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87571

بررسی موفقیت کسب و کارهای اینترنتی در سومین اجلاس وب‌فارسی

سومین اجلاس وب فارسی در حالی با حضور افراد موفق در حوزه کسب و کار خصوصا فضای وب و استارتاپ‌ها برگزار شد که این نفرات دلایل موفقیت کسب و کارهای خود را برای حاضران مطرح کردند.

سومین دوره از اجلاس وب فارسی پنجشنبه پنجم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ با حمایت کانون توسعه دهندگان فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، سازمان فناوری اطلاعات ایران و پلیس فضای تبادل و تولید اطلاعات ناجا (فتا) در سالن همایش شهید قندی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور جمع کثیری از جوانان و علاقه مندان حوزه وب برگزار شد.

در ابتدای این نشست پیام محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسط حمیدرضا همتی ریاست اجلاس قرائت شد که در بخشی از این پیام آمده است: «از برگزاری سومین اجلاس توسعه‌دهندگان وب فارسی بسیار خرسندم. بدون شک برگزاری این‌چنین رویدادهای باعث هم‌افزایی دولت و بخش خصوصی و شما جوانان و فعالان این حوزه می‌شود در زمانه‌ای به سر می‌بریم که شما فعالان حوزه تجارت الکترونیک و توسعه‌دهندگان فضای مجازی از بازوان قدرتمند اقتصاد این مرز و بوم به ‌حساب می‌آیید.

امروزه کسب‌وکارهای اینترنتی از کسب‌وکارهای سنتی پیشی گرفته‌اند و عموم مردم جامعه را به‌عنوان بازه مخاطبین خود قرار داده‌اند و مقابله با این کسب‌وکارها نه‌تنها عقلانی نیست بلکه مسئولان باید تمام تلاش خود را در جهت حمایت و توسعه این امر قرار دهند. بلاشک آینده اقتصادی ایران به دست شما جوانان خوش‌فکر رقم خواهد خورد. شاید در روزگاری اینترنت و فضای مجازی تنها برای بررسی کردن رایانامه و یا مشاهده اطلاعات شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ از طریق وب‌گاه‌ها استفاده می‌شد اما امروزه اینترنت به بخش جدانشدنی زندگی عموم جامعه مبدل شده و در صورت عدم دسترسی به این فنّاوری بی‌تردید افراد خلأ بزرگی را در روند فعالیت‌های خود مشاهده خواهند کرد.

وزارت ارتباطات یکی از متولیان توسعه این فنّاوری بدون حدومرز است. ما باید تمام تلاش خود را به‌کارگیریم تا زیرساخت‌های توسعه اینترنت و فضای مجازی فراهم گردد و فضا را برای ورود به بازارهای جهانی و حمایت از این کسب‌وکارهای در توسعه اشتغال و کارآفرینی فراهم کنیم. اینکه به دلایلی شاهد سنگ‌اندازی و مقابله با این‌گونه فعالیت‌ها باشیم قابل توجیه نیست و تا به کی شاهد این‌گونه موارد خواهیم بود؟ کلید حل مسائل مشکلات جای دیگری است. دولت تمام تلاش خود را برای حمایت از این کسب‌وکارها به کار بسته است. ما باید قدردان جوانانی باشیم که مشتاقانه خود را وارد مسیر پر پیچ‌ و خم تجارت و کارآفرینی می‌کنند. دولت در راستای قدردانی از این جوانان تسهیلاتی را فراهم کرده تا مسیر برای آنان مهیا شود.

در هفته‌های گذشته و ماه‌های گذشته شاهد بروز اتفاقاتی برای کسب‌وکارهای فناورانه و وب محور بودیم که با تصمیم دولت مصوب شد تا شکایات بدنه دولت از کسب‌وکارهای نوپا قبل از طرح در مراجع قضایی در کارگروهی به مسئولیت معاونت حقوقی رییس‌جمهور مطرح شود. بدون شک نمی‌توان زمانی که از کسب‌وکارهای اینترنتی و فضای تجارت الکترونیک صحبت کرد از توسعه‌دهندگان این زیرساخت‌ها یاد نکرد از مهندسان و کارشناسان نرم‌افزاری، نخبگان سایبری، ایده پردازان و برنامه نویسان که همچون سربازانی فداکار در پشت‌صحنه نبرد این تجارت‌های جدید حضور دارند. بدون شک بدون حضور این‌گونه متخصصان، فعالیت‌های اینترنتی و کسب‌وکارهای وب محور مختل و با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهد شد.

در زمانه‌ای به سر می‌بریم که دیگر حملات و دشمنی‌ها نیز از فضای واقعی به فضای مجازی منتقل‌شده‌اند و هوش و بصیرت جوانانی چون شما جزو تسلیحات این میادین بشمار می‌آید. در ماه اخیر حملات سایبری از سه مرکز آمریکا، چین و هند به بانک‌های ایرانی داشتیم که تلاش شد تا سامانه‌های بانکی و مالی ما را مختل کنند آن‌ها تمام تلاش خود را بکار بستند تا اختلالی در سامانه ایجاد کنند، اما با فکر و توان جوان ایرانی تیرشان به سنگ خورد. شما جوانان که الحق از ورزیده‌ترین و فعال‌ترین افراد در فضای مجازی و حوزه‌های نوآورانه در ایران هستید در این مسیر پیش‌قدم شوید و ما تمام‌قد شما را حمایت خواهیم کرد. بی‌شک آینده تجارت جهانی به دستان شما فرهیختگان ایرانی رقم خواهد خورد.»

پس از خوانده شدن پیام وزیر ، نخستین پنل اول از سومین دوره اجلاس وب فارسی با اجرای آرش برهمند که میزبان خسرو سلجوقی از مدیران وزارت ارتباطات بود،  برگزار شد که در این پنل به موضوعات مهمی، اعم از حمایت از استارتاپ‌ها، خلق ایده جدید، نیازسنجی از مردم جهت اجرای یک کسب و کار مفید و فیلترینگ برخی از شبکه‌های اجتماعی اشاره شد.

پس از پنل میلاد منشی‌پور مدیرعامل شرکت تپ‌سی در خصوص حوزه کسب و کار مطالبی را مطرح کرد که متشکل از شروع کسب و کار، جذب سرمایه‌گذار و تعامل با قانونگذار بود و در ارائه خود آمار و ارقام بسیار جالبی را برای مطرح کرد.

وب فارسی

در ادامه رضا قربانی با موضوع ارزهای دیجیتال ارائه خود را آغاز کرد که در آن به معرفی تاریخچه‌ای از این ارزها، حال و آینده آنها پرداخت. او معتقد بود در آینده‌ای نه چندان دور ارزهای دیجیتال با تلفیق شدن با اینترنت اشیا و هوش مصنوعی نقش پررنگ تری را در زندگی همه ما خواهند داشت.

در ادامه پنل دوم رضا قربانی با آقای سید ولی‌الله فاطمی اردکانی مدیرعامل شرکت توسن که جز برترین شرکت‌های نرم افزاری حوزه بانکی است، به گفتگو پرداخت، در این پنل آقای فاطمی از تجربیات خود در طول سالیان گفت و براین باور بود که اگر جوانان هدفگذاری کنند، کاری را شروع کنند و با پشتکار ادامه دهند، قطعا موفق خواهند شد. همچنین معتقد بود ناامیدی و گلایه داشتن از شرایط هیچگاه نمی‌تواند عامل پیشرفت و تعالی در زندگی شخصی و کاری شود.

سپس نوبت به حمید سپیدنام یا مستر تیستر شد تا در خصوص موضوع پرسنال برندینگ صحبت کند. او از نفوذ بسیار زیاد رسانه‌ها بر زندگی افراد گفت و معتقد بود اگر محتوای خوب و هوشمندانه‌ای بسازیم؛ قطعا خواهیم توانست چه در فضای شبکه‌های اجتماعی و چه در فضای وب بازدیدکنندگان بسیاری را جذب کنیم و اصل صداقت قطعا در تولید محتوا بسیار مهم است. او از روش‌های خلاقانه و تجربیات خود در طول این سال‌ها برای تولید محتوا گفت ؛ که توجه حضار در سالن را کاملا جلب کرده بود.

بعد از این پنل و در زمیان استراحت بین برنامه، بازار عکس‌های دسته جمعی و شبکه‌سازی و پرسش و پاسخ بسیار داغ شد. سپس حمیدرضا همتی ریاست کانون توسعه دهندگان فضای مجازی در خصوص موضوع «فرماندهی کنید» مطالبی را مطرح کرد.

ریاست کانون توسعه دهندگان فضای مجازی  اعلام کرد محیط کسب و کار، میدان جنگ است و برای موفقیت باید جنگید و باید هدفگذاری کوتاه مدت داشت تا در دراز مدت بتوانیم پیشرفت خود را بسنجیم و رشد کنیم.

در ادامه سیامک مختاری از نحوه طراحی یک اپلیکیشن کاربرپسند گفت و سعی کرد تا تجربه خود در حوزه طراحی نرم افزار خدمات آنلاین بانکی را توضیح دهد. سپس علیرضا درخشان طراح رابط کاربری، تجربیات سال‌های کار خود را را بیان کرد و گفت: تخصص گرایی عامل موفقیت یک کسب و کار بوده و بهتر است به‌جای استخدام یک شخص با توانایی های متفاوت در هر حوزه‌ای، از افراد مختلف اما متخصص در حوزه‌های مختلف استفاده کنیم. همچنین با تلاش و کار فراوان می‌توان موفقیت های بزرگی در زندگی کسب کرد.

در طول اجلاس چه نفرات حاضر در داخل سالن و چه بینندگان اجلاس (به‌صورت زنده از آپارات) سوالات خود را از طریق هشتگ #pwconf مطرح می‌کردند که این مطالب توسط مجری خوانده و توسط حاضران پاسخ داده می‌شود. همچنین آنها تعامل بسیار خوبی در طول ارائه‌های متفاوت با ارائه دهندگان داشتند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.