لبه تکنولوژی

January 28, 2018
11:24 یکشنبه، 8ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87588

جزییات فنی طرح ترافیک جدید شهرداری تهران اعلام شد؛ ورود به طرح ترافیک فقط با اپلیکیشن

با وجود آنکه هنوز سرنوشت اجرای طرح جدید ترافیک شهرداری تهران مشخص نیست، مدیران شهرداری راهکارهای فنی اجرای آن را نیز اعلام کردند.

در یک ماه گذشته مناقشه زیادی درباره سرنوشت طرح ترافیک در تهران درگرفته است. مدیران جدید شهرداری می خواهند با حذف سهمیه ها، امکان ورود همه شهروندان به طرح را با پرداخت عوارض به وجود بیاورند. در مقابل منتقدان این طرح را به نفع ثروتمندان دانسته و معتقدند سبب ترافیک و آلودگی بیشتر هوا خواهد شد.
پلیس هم فعلا مخالف اجرای طرح جدید است و می گوید هنوز ابعاد آن برایش روشن نیست. با این حال معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران و قایم مقام وی جزییات فنی و نحوه نظارت الکترونیکی در طرح ترافیک جدید را اعلام کردند.

ورود با اپلیکیشن
محسن پورسیدآقایی دیروز در مراسم رونمایی از واحد سیار معاینه فنی خودرو و سامانه نوبت دهی آنلاین در کشور گفت: واحدهای سیار معاینه فنی خودرو راه اندازی شده است تا شهروندان تهرانی راحت تر بتوانند نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کنند و وقت کمتری نیز در این خصوص صرف شود.
وی افزود: خوشبختانه راه اندازی مراکز معاینه فنی سیار این کمک را خواهد کرد که در منطقه خودشان دسترسی لازم را داشته باشند.
وی گفت: یکی از رویکردهای اصلی شهرداری تهران کاهش آلودگی هوا است و باید همه زمینه ها را برای رفع آن آماده کنیم تا در سال آینده منطقه کاهش آلودگی هوا (LEZ) با سخت گیری بیشتری انجام شود و باید تمامی خودروها از سال آینده معاینه فنی داشته باشند.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند جریمه خواهند شد، گفت: ماشین های نو نیز تا 4 سال معاف از دریافت معاینه فنی هستند ولی پس از آن باید نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام کنند.
پورسیدآقایی افزود: در سال آینده خودروهایی که معاینه فنی نداشته باشند سه جریمه خواهند شد، 1– جریمه معاینه فنی 2– جریمه ورود غیرمجاز به منطقه 3– جریمه ای که بر روی عوارض خودرو اضافه می شود.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره طرح جدید ترافیک نیز افزود: هر کسی برای ورود به محدوده طرح ترافیک باید از طریق اپلیکیشن خاص آن اقدام کند و با آن اپلیکیشن  اجازه ورود به محدوده را دریافت کند.
پورسیدآقایی افزود: هنگامی که سقف 40 هزار تا در این اپلیکیشن پر شود، دیگر مجوزی به خودرو داده نمی شود.
وی افزود: با طرح جدید ترافیک 20 درصد ترافیک در ساعات صبح و بعدازظهر که اوج ترافیک است، کاهش خواهد یافت.

شیوه پرداخت هزینه طرح ترافیک
شهریار افندی زاده، قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز گفت:  شیوه پرداخت تعرفه طرح ترافیک جدید به این ترتیب است که شهروندان از طریق اپلیکیشن و شارژ کارت های هوشمندی مانند کارت بلیت های مترو، هزینه ورود به محدوده خود را پرداخت خواهند کرد.
وی  با بیان اینکه مطابق مصوبه شورای ترافیک تهران سقف 103 هزار خودرو در محدوده تعیین شده است اعلام کرد: برابر این مصوبه 63 هزار طرح سهمیه بگیران شامل نهادها و ارگان های دولتی، جانبازان، معلولان، خانواده شهدا، پزشکان، بیماران خاص و خبرنگاران پیش بینی شده که مجوز سالانه دریافت خواهند کرد، در عین حال با حذف سهمیه سالانه افراد حقیقی و حقوقی در طرح جدید، بالغ بر 40 هزار طرح نیز به صورت روزانه در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت که پیش از این 23 هزار فقره طرح ترافیک به صورت روزانه یا هفتگی در اختیار شهروندان قرار می گرفت.

سامانه نوبت دهی آنلاین برای مراکز معاینه فنی
نواب حسینی منش مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران نیز  در مراسم رونمایی از اولین واحد سیار معاینه فنی خودرو و سامانه نوبت دهی آنلاین در کشور گفت: سال هاست در خصوص افزایش مراکز معاینه فنی و همچنین معاینه فنی سیار نامه نگاری های لازم صورت گرفته است.
وی بیان داشت: با توجه به هزینه بالای احداث مراکز معاینه فنی تصمیم گیری شد مراکز معاینه فنی سیار نیز در شهر تهران ایجاد شود و بنابراین 5 مرکز معاینه فنی تا پایان امسال نصب و راه اندازی و 2 سامانه سیار دیگر نیز در نوروز سال آینده به بهره برداری می رسد.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران برای داشت: خطوط معاینه فنی سیار به راحتی جمع و نصب می شود و در عرض یک ساعت این مراکز جمع آوری و همینطور نصب خواهد شد.
وی ادامه داد: این مراکز سیار دارای سیستم ارتباط اینترنت و وای فای است و حتی خودروها را برای معاینه فنی ویژه نیز تست می کند و به صورت سیستمی نیز به سامانه سیمفا متصل و اطلاعات را برداشت می کند.
وی گفت: ثبت نام آنلاین برای مراکز معاینه فنی خودروها نیز راه اندازی شده است. در مهرماه پارسال 7 هزار مراجعه به مراکز معاینه فنی صورت گرفته بود که طول صف بسیاری داشتیم و از بامداد شهروندان در صف های معاینه فنی حضور داشتند. با توجه به اطلاع رسانی به موقع، در مهرماه امسال طول صف ها کمتر از یک ساعت بود چرا که مراکز دو شیفته شده بود و خودروها نیز به صورت عادلانه توزیع شده بودند.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران افزود: روزانه 300 خودرو در 2 شیفت می توانند به مراکز معاینه فنی خودرو مراجعه کنند.
حسینی منش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه خودروهای انتظامی نیز برای معاینه فنی باید به این مراکز مراجعه کنند، گفت: در حال حاضر یک مرکز معاینه فنی خودرو مختص پلیس خودروهای نظامی را معاینه فنی می کند و قرار شده است یک مرکز دیگر نیز نیروی انتظامی دایر کند.

وی ادامه داد: افرادی که قصد دریافت مهلت اینترنتی برای معاینه فنی خودرو دارند، باید به سایت inspecepion.tehran.ir مراجعه کنند.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.