امینت

February 2, 2018
12:45 جمعه، 13ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87701

تسریع در راه‌اندازی شبکه امن ۵G: راهکار دولت ترامپ جهت مقابله با جاسوسی احتمالی گوشی‌های چینی

تیم امنیت ملی دولت ایالات متحده آمریکا به نسل پنجم اینترنت پرسرعت بعنوان یک گزینه قدرتمند برای مقابله با جاسوسی غول های تکنولوژی چینی در گوشی های همراه کارمندان کاخ سفید نگاه می‌کند.

براساس نظر مقامات دولت ترامپ؛ تعریف شبکه ۵G، با هدف پرداختن به موضوع تهدید چین برای امنیت سایبری و اقتصادی آمریکا خواهد بود.

براساس اسناد منتشر شده شورای امنیت ملی امریکا، چین به یک جایگاه غالب در تولید و بهره برداری زیرساخت های شبکه دست یافته و این موضوع یک عامل تهدید کننده برای آمریکا از جمله در حوزه هوش مصنوعی خواهد بود.

طبق گزارش های مختلف تیم امنیت ملی دولت آمریکا تصمیم دارد  یک شبکه اینترنت۵G ایمن و متمرکز ایجاد کند؛ یکی از مقامات ارشد گروه امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه عنوان کرد: شبکه اینترنت ۵G می تواند به امنیت ملی و سایبری ایالات متحده کمک بسزایی کند.

به گفته وی، هم اکنون مساله راه‌اندازی نسل پنجم اینترنت در آمریکا تنها به منظور دسترسی هرچه سریعتر این کشور به اطلاعاتی است که گوشی‌های ساخت شرکت‌های هواوی و زد تی ای از کارکنان و مقامات کاخ سفید به سرقت برده و مخابره و جاسوسی کرده اند و تحویل دولت چین قرار داده‌اند.

محدود کردن Huawei در آمریکا و برهم زدن معامله AT&T با هواوی و ممانعت از نفوذ ZTE در صنایع آمریکایی بخشی از استراتژی آمریکا در برابر چین تلقی شده است و در تازه‌ترین تصمیم دستیار ترامپ اعلام کرده است که با ساخت شبکه فوق سریع ۵G، دیگر چینی‌ها قادر به شنود مکالمات آمریکایی‌ نخواهند بود.

به گفته مقامات آمریکایی، یکی از روش ها، ایجاد یک شبکه ۵G توسط کنسرسیومی از اپراتورهاست.

براساس گزارش رویترز، شرکت‌های آمریکایی قرار است طی مدت ۷ سال و با سرمایه‌گذاری ۲۷۵ میلیارد دلاری، دست به توسعه ۵G در این کشور بزنند.

با این وجود و علی رغم هزینه چند میلیارد دلاری اپراتورهای اصلی فعال در ارتباطات بی سیم، جهت خرید طیف فرکانسی ۵G، مشخص نیست آیا دولت آمریکا طیف آزاد کافی برای واگذاری در اخیار دارد یا خیر

از جمله فعالیت های اپراتورهای امریکایی در این حوزه می‌توان به هزینه‌کرد ۸ میلیارد دلاری اپراتور مخابراتی T-Mobile و ۶.۲ میلیاردلاری شرکت خدمات ماهواره‌ای Dish Network به منظور کسب بخش عمده طیف فرکانسی در این حوزه در مزایده دولت اشاره کرد.

به گفته این مقام دولتی، AT&T نیز قرار است برای اولین بار سرویس ۵G خود را در ۱۲ ایالت آمریکا راه‌اندازی ‌کند.

طرح این شبکه برای مقابله با تهدید امنیت سایبری چین در آمریکا ارائه شده است. البته پیشنهاد این طرح در سطوح پایین سازمانی مطرح شده و احتمالا ۶تا۸ ماه طول می کشد تا ترامپ آن را بررسی کند.

آن سوی ماجرا شرکت های هواوی و ZTE دو تولیدکننده‌ بزرگ گوشی هوشمند چینی تلاش می‌کنند همچنان نفوذ خود در بازار گوشی همراه در آمریکا را گسترش دهند. اما به‌ نظر می‌رسد این دو شرکت تصمیم گرفته‌اند هزینه‌ کمتری برای لابی‌گری در ایالات متحده پرداخت کنند چراکه آنها بر این باورند صرف هزینه های بیشتر در این کشور برای لابی گری، چیزی بجز اسراف پول، وقت و انرژی نخواهد بود.

نگاه منفی ریاست جمهوری آمریکا به دولت های دیگر همچون چین باعث شده است که قوانین و مقررات سخت گیرانه تری در قبال حضور غول های تکنولوژی غیر آمریکایی در این کشور وضع و اجرا شود

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.