لبه تکنولوژی

February 4, 2018
11:11 یکشنبه، 15ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87742

نگاهی به بهترین گوشی های موبایل در 10 سال گذشته

سال 2008 را می‌توان نقطه عطف تولید گوشی‌های هوشمند دانست. در این مطلب بهترین گوشی های موبایل در 10 سال گذشته را معرفی می‌کنیم و نگاه کلی به مشخصات سخت‌افزاری و طراحی ظاهری گوشی‌های سال 2008 می‌اندازیم.

در سال 2008 میلادی زمانی که سیستم‌عامل‌های سیمبین و بلک بری به اوج خود رسیدند، گوشی‌های جدیدی عرضه شدند که دارای صفحه‌نمایش‌های لمسی بزرگ‌تر و جذاب‌تری بودند. البته در آن سال گوشی‌های استثنایی با صفحه‌نمایش‌های معمولی نیز تولید شد اما تغییر بزرگ، ایجاد صفحه‌نمایش‌های لمسی و بزرگ‌تر بود. در این مطلب بهترین گوشی های موبایل در 10 سال گذشته را معرفی می‌کنیم تا بتوان تفاوت‌های موجود در گوشی‌های پرچم‌دار حال حاضر را با سال 2008 مقایسه کرد.

اپل آیفون 3 جی (Apple iPhone 3G)
آیفون اصلی اپل که در سال 2007 عرضه شد فاقد قابلیت‌های جی‌پی‌اس و اتصالات 3 جی بود. سال 2008 اپل، با عرضه آیفون 3 جی، عدم وجود قابلیت‌های نام‌برده را رفع کرد. این محصول اولین نسل گوشی‌های آیفون بود که به اپ استور آیفون دسترسی داشت و در آن زمان اپ استور فقط شامل 500 برنامه می‌شد. آیفون 3 جی دارای صفحه‌نمایش 3.5 اینچی چند لمسی با وضوح صفحه‌نمایش 480×320 پیکسل بود، 16 گیگابایت حافظه داخلی داشت و از دوربین 2 مگاپیکسلی بهره می برد. همچنین طراحی بدنه گوشی نسبت به آیفون اصلی دارای تغییراتی شد که از جمله آن می‌توان به بدنه تمام پلاستیکی اشاره کرد.

آیفون 3 جی نسبت به آیفون اصلی تغییرات چندان زیادی نداشت اما در نوع خود یکی از بهترین گوشی‌های سال محسوب می‌شد.

بلک بری بلد 9000 (Blackberry Bold 9000)
یک دهه پیش شرکتی به نام Research in Motion که حالا بلک بری نامیده می‌شود بیشترین تعداد گوشی هوشمند را در آمریکا به فروش رساند. در سال 2008 گوشی بلک بری بلد 9000 ساخته شد که دارای کیبورد QWERTY و صفحه‌نمایش بزرگ‌تر از نسل‌های قبلی خود بود. گوشی صفحه‌نمایش 2.6 اینچی با وضوح تصویر 480×320 پیکسل به همراه داشت.

از بهترین گوشی های موبایل سال 2008 ، بلک بری بلد 9000 به خاطر پردازنده 624 مگاهرتزی و سیستم‌عامل بلک بری یکی از گوشی‌های استثنایی سال به شمار می‌آمد. این گوشی از قابلیت‌هایی فوق العاده بهره می‌برد که در هیچ یک از دیگر گوشی‌های بلک بری دیده نمی‌شد. اتصالات 3 جی، وای فای، جی‌پی‌اس و اسپیکرهای استریو بخشی از این قابلیت‌ها بود. در سال 2011 تولید سری بلد بلک بری به دلیل عدم توانایی رقابت با آیفون و گوشی‌های اندروید متوقف شد.

اچ تی سی دریم (HTC Dream)
بااینکه گوگل در نوامبر سال 2007 اندروید را به‌طور رسمی معرفی کرد، اما تا زمانی که این سیستم‌عامل به روی اولین گوشی راه‌اندازی شود، دقیقا 1 سال طول کشید. اچ تی سی دریم اولین گوشی اندرویدی جهان بود. گوشی از صفحه‌نمایش 3.2 اینچی لمسی با وضوح تصویر 480×320 پیکسل بهره می‌برد و در قسمت انتهایی آن 4 دکمه به‌علاوه یک گوی چرخشی و کیبورد کشویی قرار داشت. اچ تی سی دریم اولین گوشی بود که با یک سیستم‌عامل متن‌باز به بازار عرضه شد و این مسأله نقطه عطفی برای ساخت سیستم‌عامل‌های متن‌باز به شمار می‌رود.

علیرغم کم و کاستی‌های موجود در گوشی که از جمله آن می‌توان به عدم وجود لمس چندگانه و تایپ کردن فقط توسط کیبورد اشاره کرد، 1 میلیون دستگاه از اچ تی سی دریم در آمریکا به فروش رفت. در حال حاضر پس از گذشت 10 سال از عرضه اولین گوشی اندرویدی، اندروید 80 درصد سهم بازار جهانی را در اختیار دارد.

اچ تی سی تاچ اچ دی (HTC Touch HD)
در سال 2008 اچ تی سی بازار گوشی را در اختیار گرفته بود. علاوه بر همکاری این شرکت با گوگل برای راه‌اندازی اندروید، اچ تی سی گوشی‌هایی با سیستم‌عامل ویندوز موبایل نیز وارد بازار کرد. یکی از این گوشی ها، اچ تی سی تاچ اچ دی بود که می‌توان از آن به عنوان اولین گوشی پرچم‌داری نام برد که با آیفون رقابت می‌کرد. از نظر سخت‌افزاری اچ تی سی تاچ اچ دی به صفحه‌نمایش 3.8 اینچی (که در آن سال این اندازه صفحه‌نمایش، بزرگ به حساب می‌آمد) با وضوح تصویر 800×400 پیکسل مجهز شده بود. البته صفحه‌نمایش از نوع مقاومتی بود و از لمس چندگانی نیز پشتیبانی نمی‌کرد.

از طرف دیگر اچ تی سی تاچ اچ دی دارای سخت‌افزار قدرتمندی بود اما به خاطر وجود سیستم‌عامل ویندوز موبایل، راحتی و کارایی آن نسبت به سیستم‌عامل آیفون در آن سال کمتر بود. این گوشی به صورت رسمی نیز در امریکا به فروش نرسید.

نوکیا ای 71 (Nokia E71)
در مورد غول سازنده گوشی‌های یک دهه پیش صحبت می‌کنیم؛ نوکیا. از گوشی های برتر 10 سال پیش ، گوشی نوکیا ای 71 یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند دارای کیبورد QWERTY بود که قیمت چندان زیادی نسبت به گوشی‌های امروزی نداشت (450 دلار در سال 2008). نوکیا ای 71 از بدنه تمام فلز زیبا بهره می‌برد و عمدتا برای کسب و کار ساخته شد. در این گوشی دو صفحه مجزا برای استفاده معمولی و استفاده کسب و کار تعبیه شده بود.

نوکیا ای 71 صفحه‌نمایش 2.4 اینچی با وضوح تصویر 320×240 پیکسل داشت و با اینکه اندازه چندان بزرگی نداشت اما از لحاظ دید بصری بسیار عالی بود. قابلیت‌های اتصال 3 جی، وای فای، جی‌پی‌اس، مرورگر اینترنت قوی و همچنین نوکیا مپس، این گوشی را به یکی از بهترین‌های سال 2008 تبدیل کرد.

سامسونگ اومنیا (Samsung Omnia)
سامسونگ اومنیا در اواسط سال 2008 عرضه شد و یکی از بهترین گوشی‌های ساخته شده توسط سامسونگ در آن زمان بود. گوشی با سیستم‌عامل ویندوز موبایل پشتیبانی می‌شد، از صفحه‌نمایش 3.2 اینچی با وضوح 400×240 پیکسل بهره می‌برد و دوربین استثنایی 5 مگاپیکسلی که یکی از بهترین دوربین‌های سال 2008 بود را در اختیار داشت. البته در آن سال گوشی ها به قدری حاشیه صفحه‌نمایش داشتند که انواع و اقسام آرم و علائم و جزییات را می‌شد در آن جای داد. اومنیا نیز از این قاعده مستثنا نبود.

اومنیا اولین گوشی هوشمند سامسونگ بود که با رابط کاربری TouchWiz به بازار آمد. البته نسخه‌ای که روی گوشی نصب بود با چیزی که در حال حاضر می‌بینیم بسیار متفاوت است.
 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.