لبه تکنولوژی

February 4, 2018
11:47 یکشنبه، 15ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87755

سه پروژه الکترونیکی گمرک به صورت رسمی افتتاح شد

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران همزمان با دهه مبارک فجر چندین پروژه الکترونیکی گمرک را به طور رسمی افتتاح کرد.

فرود عسگری صبح امروز با حضور در سالن نمایش آنلاین سامانه جامع الکترونیک در فرودگاه مهرآباد، پروژه سامانه‌های اظهار قبل از ورود، خدمات به واحدهای تولیدی و خدمات الکترونیک به صادرکنندگان را به طور رسمی افتتاح کرد.

سامانه اظهار قبل از ورود کالا

به گفته وی، با این سامانه، امکان اظهار قبل از ورود کالا در گمرک با هدف تسهیل و توسعه تجارت ایجاد شده است و گمرک اطلاعاتی چون مانیفست، بارنامه و ثبت سفارش را از نهادهای مربوطه به شکل الکترونیکی دریافت می‌کند و با این شیوه دیگر کالا در گمرک نمی‌ماند.

این کار به ویژه برای واردات کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی بسیار راهگشا خواهد بود. بر همین اساس، از این پس تمامی کاربران پنجره واحد تجارت فرامرزی می‌توانند بلافاصله پس از بارگیری کالا در مبدا صرفا بر اساس اطلاعات بارنامه خود اقدام به اظهار کنند تا قبل از ورود کالا به کشور تشریفات گمرکی انجام شود.

همچنین، در رویه اظهار قبل از ورود کالا صدور پروانه گمرکی و اجازه خروج کالا منوط به رسیدن کالا (کالای موجود) است و این اقدام مطابق توصیه‌های سازمان جهانی گمرک و تدابیر دول در خصوص تسهیل و توسعه تجارت انجام می‌شود و گام جدیدی در تسریع انجام فرآیندهای گمرکی است.

سامانه خدمات به واحدهای تولیدی

از طریق این سامانه، گمرک ایران با رویکردی تولید محور، با هدف بهبود فضای کسب و کار تمامی خدمات خود را به واحدهای تولیدی به صورت کاملا الکترونیک ارایه می‌دهد و برهمین اساس، تمامی عملیات و فرآیندهایی که مخاطب آن واحدهای تولیدی هستند تنها با اطلاعات دریافتی از سامانه " مدیریت کالا " به صورت سیستمی و خودکار و بدون دخالت کاربر مدیریت خواهد شد.

واحدهای تولیدی می‌توانند برای تنظیم اظهارنامه صادراتی از محل مواد اولیه، پروانه‌های ورود موقت و واردات قطعی و موارد مشابه، معافیت چهار درصدی مالیات علی‌الحساب، محاسبه کیل مصرف و استرداد پروانه‌های وارداتی و تسویه ورود موقت از خدمات الکترونیکی گمرک استفاده کنند.

عملیات مرتبط با ترخیص کالاهای تولید شده در مناطق آزاد و ویژه، بهره‌وری از امکان ترخیص نسیه، معیارهای سلکتویته گمرک در سالن و در خروج برای شرکت‌های تولیدی و صدور اجازه حمل یک‌سره کالا در مبادی ورودی هوشمند شده و از طریق سامانه "مدیریت کالا " امکان پذیر است.

به گفته رئیس کل گمرک ایران، عضویت در سامانه "مدیریت کالا" برای تولیدکنندگان، تسهیل ورود کالا در مسیرهای سبز و امکان اظهار قبل از ورود و حمل یکسره، تسهیل انجام تشریفات گمرکی برای تولیدی‌های مستقر در مناطق آزاد و ویژه و هم چنین تسهیل در جابجایی کالا با صدور پته خروجی از انبار تولیدی جهت استعلام نیروهای انتظامی را به دنبال خواهد شد.

تسهیلات جدید صادراتی با گمرک الکترونیک

همچنین از طریق سومین سامانه، گمرک ایران تسهیلات جدیدی را با حذف ورود حامل‌های کالاهای صادراتی به گمرکات در مسیر سبز و زرد ایجاد کرده است.
بر همین اساس به کمک قابلیت‌های سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی و کنترل کامل تمامی کالاها از طریق این سامانه‌ها، در صورتی که مسیر اظهارنامه صادراتی کنترل سیستمی سطح یک (سبز) تعیین شود نیازی به ورود حامل‌ها به داخل گمرک مبدأ صادرات (به استثناء اظهارنامه‌هایی که گمرک مبدأ و مرز خروج یکسان باشد) و توزین والصاق پلمپ در گمرک مبدأ (داخلی) نیست.

بر اساس این سامانه، در مرحله ابتدایی، صاحب کالا یا اظهارکننده در کارتابل مربوطه در پنجره واحد تجارت فرامرزی، نسبت به ثبت صدور مجوز بارگیری، ثبت اطلاعات حامل، ثبت توزین، ثبت بیجک، مراحل درب خروج و بیجک بین اقدام می‌کند و در صورتی که مسیر اظهارنامه صادراتی کنترل سیستمی سطح دو (زرد) تعیین شود: نیازی به ورود حامل‌ها به داخل گمرک مبدأ صادرات (به استثناء اظهارنامه‌هایی که گمرک مبدأ و مرز خروج یکسان باشد) و توزین و الصاق پلمپ در گمرک مبدأ (داخلی) نیست.

در این مسیر در ابتدا بررسی اسنادی اظهارنامه‌های کنترل سطح دو توسط گمرک مبدأ انجام می‌پذیرد و سپس صاحب کالا یا اظهارکننده در کارتابل مربوطه در پنجره واحد تجارت فرامرزی، با لحاظ کردن قفل سیستمی روی مجوزها نسبت به ثبت صدور مجوز بارگیری، ثبت اطلاعات حامل، ثبت توزین، ثبت بیجک، مراحل در خروج و بیجک بین اقدام می‌کند که در صورت نیاز به تعیین ماهیت و یا تغییر مسیر وفق مقررات انجام شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.