لبه تکنولوژی

February 5, 2018
10:45 دوشنبه، 16ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87791

انقلاب چت‌بات‌ها در راه است

پیشرفت‌هایی که در این سال‌ها در حوزه هوش مصنوعی ایجاد شده است در کنار ترویج و رشد اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، در نهایت به توسعه چت‌بات‌ها منجر شده است. چت‌بات‌ها برنامه‌های نرم‌افزاری هستند که با استفاده از پیام‌رسان‌ها به‌عنوان رابط، بعضی وظایف مشخص را از برنامه‌ریزی برای یک جلسه کاری و گزارش آب و هوا گرفته تا کمک به کاربران برای خرید یک جفت کفش، انجام می‌دهند.

با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده در این زمینه، انتظار می‌رود چت‌بات‌ها رشد قابل توجهی در سال‌های آینده داشته باشند و به همین دلیل هم هست که کسب‌وکارها و بنگاه‌های تجاری حالا شروع کرده‌اند به سرمایه‌گذاری‌های وسیع در زمینه به‌کارگیری چت‌بات‌ها تا به این ترتیب اقتصاد پررونقی در این حوزه شکل بگیرد. جالب اینکه در حال حاضر تعدادی از برندها و توسعه‌دهندگان مانند HP، Flowers و CNN چت‌بات‌هایی را با همکاری پیام‌رسان‌ها و کانال‌هایشان توسعه داده‌اند. درحالی‌که انقلاب چت‌بات‌ها هنوز در ابتدای راه خودش است، اما بسیاری معتقدند که سال ۲۰۱۶، سالی بوده است که این تعاملات مجازی شروع به اوج گرفتن کرده است.

در گزارش جدیدی از BI Intelligence، بررسی‌هایی در زمینه روند رشد چت‌بات‌ها و چشم‌انداز آینده‌شان انجام شده است. این گزارش نشان می‌دهد که چت‌بات‌ها به سرعت در زمینه‌های مختلف و به‌خصوص کسب و کارهای نوپا در حال رشد و نفوذ هستند و تمایل به استفاده از آنها هر روز بیشتر هم می‌شود. کارشناسان معتقدند ساختار ساده و امکان تعامل راحت با این چت‌بات‌ها، باعث شده است که کاربران مختلف به استفاده از آنها ترغیب شوند. با این اوصاف است که اکوسیستم چت‌بات‌ها در میان شرکت‌های بزرگ و مهم دنیا هم پذیرفته شده و به‌کار گرفته می‌شوند. این گزارش نشان می‌دهد که هوش مصنوعی در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده است که چت‌بات‌ها به سرعت در حال افزایش سطح تعاملاتشان با انسان‌ها هستند و این موضوع به بنگاه‌های تجاری اجازه می‌دهد تا از این تکنولوژی ارزان‌قیمت و در دسترس به خوبی برای تعامل بیشتر با کاربران و مصرف‌کنندگانشان بهره ببرند.

چت‌بات‌ها به‌خصوص برای استفاده در گوشی‌های موبایل مناسب هستند و به همین دلیل به خوبی با اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مختلف و محبوب در میان کاربران سراسر دنیا همگام‌سازی شده‌اند. این روزها ارسال و دریافت پیام شاید مهم‌ترین تجربه کاربری با موبایل باشد و به همین دلیل هم انتظار می‌رود اکوسیستم چت‌بات‌ها با سرعت قابل توجهی در ساختار اپلیکیشن‌های پیام‌رسان رشد کند. اکوسیستم چت‌بات‌ها در حال حاضر هم به خوبی توسعه و رشد پیدا کرده است، اما کارشناسان و تحلیلگران بازار پیش‌بینی می‌کنند که بسیاری از اپلیکیشن‌های متفرقه هم به بهره‌گیری از ظرفیت چت‌بات‌ها به‌خصوص چت‌بات‌های بومی مورد استفاده در کانال‌های عرضه و توزیع کالا و همچنین چت‌بات‌های ارتباط با مشتری برای شرکت‌های بزرگ، روی بیاورند تا به این ترتیب اکوسیستم چت‌بات‌ها با سرعت چشمگیری رشد کند. در این میان جالب است بدانید که استفاده از چت‌بات‌ها برای اپلیکیشن‌های پیام‌رسان می‌تواند تا حد قابل‌توجهی سودآور هم باشد و توسعه‌دهندگانی که این چت‌بات‌ها را برای این پلت‌فرم‌ها می‌سازند، این کار را به شکلی انجام می‌دهند که ساز و کار درآمدزایی‌شان بسیار شبیه الگوی درآمدزایی فروشگاه‌های اپلیکیشن باشد.

بازار دیجیتال

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.