فناوری

February 5, 2018
11:25 دوشنبه، 16ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87797

پروژه اعزام انسان به فضا در ایران تعطیل شد

دبیر ستاد توسعه فناوری هوایی و هوانوردی با بیان اینکه بودجه حوزه هوافضا نسبت به گذشته خوب است، گفت: به برخی سرفصل ها مانند اعزام انسان به فضا بودجه ای اختصاص نیافته است.

منوچهر منطقی در خصوص وضعیت بودجه هوافضا در سال ۹۷ گفت: بودجه ای که برای این حوزه پیش بینی شده است بودجه بدی نیست و از بودجه اختصاصی در سال های قبل بهتر است.
وی با بیان اینکه البته به همه سرفصل های حوزه هوافضا بودجه اختصاص نیافته، افزود: در بخش ماهواره ها بودجه در نظر گرفته شده ولی در بخش پرتاب انسان به فضا بودجه ای وجود ندارد.
به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بودجه امسال نسبت به سال های گذشته خیلی بهتر است اما باید به این نکته توجه داشت که نباید وابسته به ضریب تحقق بودجه باشد چراکه روند فعالیت در این حوزه به نحوی است که اگر  مشکلات مالی مطرح شود باعث پراکندگی متخصصان خواهد شد.
وی گفت: این بودجه در همه سرفصل ها به صورت جامع دیده نشده که اعزام  انسان به فضا مشمول این سرفصل است.
دبیر ستاد توسعه فناوری هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: بودجه ای که در حوزه هوافضا نوشته شده یک سند جامع است که در آن متخصصان هوافضا توافق دارند و قرار است پروژه ها را بر همین مبنا پیش ببرند.
رییس مرکز ملی فضایی همچنین با بیان تقسیم کار دقیق میان نهادهای مختلف در عرصه فضایی کشور گفت که سیاست گذاری ها، بر مبنای سند جامع هوافضاست که به عنوان یک قانونی بالادستی در اختیار سازمان های فضایی قرار دارد.
وی وظیفه پژوهشگاه فضایی را نیز مبنی بر ماهواره های مخابراتی و سنجشی برشمرد و افزود: مجموعه های سازمان فضایی نیز مدیریت اجرای پروژه های فضایی را عهده دار است و ضمنا دبیر شورای عالی فضایی است.
منطقی گفت: مرکز ملی فضایی نقشی هماهنگ کننده میان همه واحدهای موجود است ولی سیاست گذاری آن، بر مبنای سند جامع هوافضاست که بعد از اقدامات کارشناسیِ دو ساله در بهمن 91 مصوب شد و قانونی بالادستی در اختیار سازمان های فضایی است. 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.