لبه تکنولوژی

February 7, 2018
9:51 چهارشنبه، 18ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87854

آیا ایران ارزان‌ترین کشور اینترنتی دنیا است؟/ ۵درصد از فضای مجازی در تصاحب محتوای نامناسب

مؤسسه تحقیقاتی BDRC انگلستان به تازگی آمارهای تازه‌ای را منتشر کرده که بر مبنای آن ایران رتبه نخستین کشور ارزان قیمت پهنای باند در جهان را به خود اختصاص داده است.

این آمار که براساس بررسی روی قیمت اینترنت در 196 کشور دنیا صورت گرفته است نشان می‌دهد که ایرانی‌ها به طور متوسط 5.37 دلار در ماه ، خرج پهنای‌باند مصرفی خود می‌کنند و این درحالی است که شهروندان بورکینافاسو 954.54 دلار به طور ماهانه برای اینترنت پرداخت می‌کنند که باعث شده تا بورکینافاسو به عنوان گران‌ترین کشور دنیا در مصرف اینترنت لقب گیرد.

در بخش اینترنت‌همراه نیز رویه تقریبا به همین منوال است و ایران جز ده کشور ارزان محسوب می‌شود. البته این آمارها چندان جدید نیست و هر از 6 ماه یکبار آماری از سوی موسسات تحقیقاتی در این زمینه ارایه شده  که در همه آن‌ها ایران یکی از کشور‌های ارزان‌قیمت در حوزه پهنای باند معرفی می‌شود و مسئولان ارتباطی کشور تا به حال چندین بار این موضوع را مطرح و بارها به آن افتخار کرده‌اند.

وحید زنگانی کارشناس فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال به اقتصادآنلاین می گوید : اگر بخواهیم از نگاه بین‌المللی به قیمت‌   پهنای‌باند نگاه کنیم ، کشور ما شاید ارزان‌ترین اینترنت جهان را نداشته باشد؛ اما بدون شک یکی از ارزان‌ترین اینترنت‌های دنیا را دارد؛ ولی اگر بخواهیم نسبت به قدرت خرید مردم و میزان درآمد‌ آن‌ها مقایسه داشته باشیم باید بگوییم که آمارهای اعلامی چندان هم به واقعیت نزدیک نیست.

وی افزود : آمارهای اعلامی از سوی موسسات تحقیقاتی بر اساس دلار است و حالا اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین درآمد مردم ایران با سایر کشورها داشته باشیم ، متوجه می‌شویم که اینترنت در سبد خانوار ایرانی جای نسبتا زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.

به گفته این مدرس دانشگاه در حال حاضر ایران از نظر حداقل دستمزد دریافتی در جهان وضع چندان مناسبی ندارد و نام آن در پایین جدول قرار گرفته است.

زنگانی اظهار کرد: از قیمت که بگذریم ، کیفیت اینترنت در کشور ما شرایط چندان مطلوبی ندارد و مردم رضایت چندانی نسبت به آن ندارند؛ البته درحال حاضر کیفیت و سرعت استفاده از پهنای باند نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهتر شده است و امیدوارم که این روند ادامه پیدا کند.

وی درباره قیمت و کیفیت اینترنت همراه نیز گفت: کاربران اپراتورهای تلفن‌همراه رقم بالایی را نسبت به درآمدشان برای اینترنت پرداخت می‌کنند و اگر بسته‌های اینترنتی را برای خود فعال نکنند، باید رقم نجومی را برای استفاده از اینترنت پرداخت کنند.

این کارشناس افزود: البته بسته‌هایی که توسط اپراتورها نیز ارایه می‌شود رقم‌های عجیب‌و‌غریبی دارد و خرید آن‌ها نیز چندان به صرفه نیستند .

زنگانی در پاسخ به این سوال که وضعیت ایران از نظر کیفیت اینترنت در منطقه چگونه است؟ گفت: متاسفانه در منطقه نیز چندان وضعیت مناسبی نداریم و شاید از سه یا چهار کشور وضعیت بهتری داشته باشیم .

وی ادامه داد : البته فکر می کنم با توسعه‌ای که در حال حاضر در حال اجرا شدن است بتوانیم در آینده وضعیت بهتری در منطقه پیدا کنیم.

این مدرس دانشگاه با اشاره به تعرفه‌های جدید اینترنت گفت: نکته قابل تحسینی که در تعرفه‌های جدید اعمال شده، قطع نشدن دسترسی مردم در صورت اتمام اعتبار آن‌ها است. یعنی اگر حجم مصرفی مشترک تمام شود ، همچنان می‌تواند با سرعت 128 کیلوبیت به اینترنت دسترسی داشته باشند.

به گفته وی تعرفه‌های جدید اینترنتی اشکالاتی دارد که وزارت ارتباطات درحال بررسی آن است و امیدوارم که هرچه زودتر مشکلات آن برطرف شود تا همه کاربران از این تغییرات راضی باشند.

زنگانی با بیان اینکه فضای مجازی نقش بسیار موثری در توسعه و پیشرفت جامعه دارد گفت : گرچه مخالفت‌هایی برای توسعه شبکه اینترنت در کشور وجود دارد ؛ اما باید گفت که اینترنت می‌تواند خدمات بسیار زیادی را به مردم به ویژه افراد روستایی ارایه دهد و مخالفت با توسعه آن تنها به ضرر کشور تمام می‌شود .

این کارشناس افزود: البته مثل هر فناوری دیگری  در فضای مجازی هم محتوای نامناسب وجود دارد که شاید نسبت آن به سایر محتوای مفید آن کمتر از 5 درصد باشد و به همین دلیل نباید گفت که فضای مجازی محیطی آلوده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.