تجارت الکترونیک

February 9, 2018
20:05 جمعه، 20ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87914

مؤسس آیوتا از اداره کردن یک ارز دیجیتال در وضعیت کنونی می گوید

شینر، رئیس هیئت مدیره بنیاد آیوتا است که برای توسعه شبکه آیوتا تأسیس شده است. آیوتا قرار است که ارز دیجیتال مرسوم در دنیای اینترنت اشیا باشد (تصور کنید که خودروها و پمپ های بنزین بتوانند از طریق اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، اینترنت اشیا چیزی مانند همین است). ارتباط میان دستگاه های مختلف در دنیای امروز رشد پیدا کرده و آیوتا می خواهد در این میان نقش ارزی را داشته باشد که تراکنش های این حوزه با آن صورت می گیرد.

این پروژه هنگامی که در سال 2015 برای اولین بار شروع به کار کرد، 1300 بیت کوین ارزش داشت که از طریق عرضه ی اولیه سکه شروع شد و بخشی از این سهم به حساب بنیاد رفت. توکن رمزنگاری آیوتا که میوتا نام دارد، در حال حاضر یازدهمین ارز دیجیتال از نظر ارزش به شمار می رود و حدود 5 میلیارد دلار می ارزد.

این پروژه سرمایه عظیمی در اختیار دارد. در روز دوشنبه هفته گذشته، در حالی که شینر با بیزنس اینسایدر مشغول گفتگو بود، ارزش این سرمایه داشت افت پیدا می کرد. میزان ارزش بیت کوین ده درصد کاهش یافت و مابقی ارزهای دیجیتال موجود در بازار را نیز با خود پایین کشید. این امر به دنبال آن اتفاق افتاد که جمعه قبلش، ارزش بیت کوین 15 درصد کاهش پیدا کرد و در ادامه دوباره بالا رفت.
شینر، این جوان 22 ساله گفت:
«من و دیوید (سونستبو یکی از مؤسسین آیوتا) همیشه با هم شوخی می کنیم و می گوییم: ما واقعاً کارمان درست است! بازار ارزهای دیجیتال واقعاً به شکل دیوانه کننده ای روبه راه است.»

او همچنین گفت: «باید همه چیز را به صورت مداوم با شرایط موجود منطبق کنید، چون تمامی فرضیات شما به صورت دائمی ممکن است اشتباه از آب درآیند. باید سرعت عمل بالایی داشته باشید و سریع عمل نمایید. ما نمی توانیم اهداف دوازده ماهه برای کارمان انتخاب کنیم.»

آقای شینر از سال 2011 در بازار ارزهای دیجیتال فعال بوده و در حال حاضر همه چیزش را از دست داده است. او در سال 2013 یک نوع ارز دیجیتال را راه اندازی کرد، اما کسب و کارش نگرفت و تمام پول خود را در سقوط بازار ارزهای دیجیتال از دست داد.
او گفت: «اگر سقوط بازار بزرگی همچون چند روز گذشته اتفاق بیفتد، باید استراتژی خود را تغییر دهید، چون نمی توانید سرمایه گذاری زیادی دریافت کنید. برای مثال، در حال حاضر، ما مشغول سرمایه گذاری وسیعی هستیم تا نوعی آزمایشگاه آیوتا را بسازیم. حالا شاید بعضی بگویند: این کار در حال حاضر منطقی است؟ باید برای کارهای خود اولویت بندی کنیم.»

شینر گفت که بنیاد آیوتا هر ماه بخشی از سهم بیت کوین خود را نقد می کند تا سرمایه ای ثابت برای کار کردن داشته باشد.


وی گفت: «بهترین راه برای برنامه ریزی در این حوزه آن است که اول اولویت های خود را در نظر بگیرید و بعد واقعاً روی آنها تمرکز کنید. چیزهای دیگر از اهمیت کمتری برخوردارند.»

برنامه های آیوتا برای 2018

شینر و همکارانش ماه های گذشته را صرف راه اندازی بنیاد آیوتا کرده اند که اکنون نهادی تحت کنترل کامل آلمان به شمار می رود.
او در رابطه با اولویت های شرکت گفت: «اولین چیز قطعاً آن است که فناوری را روبه راه کنیم تا به جایی برسیم که بتوان آن را به تولید رساند. این امر تمرکز اصلی ما در سال 2018 است.»

وی همچنین گفت: «دومین چیز، آن است که واقعاً در اکوسیستم فعال باشیم و یعنی با توسعه دهندگانی که محصولات را تولید می کنند ارتباط بگیریم. جدای این اجتماع، ما همچنین اکوسیستم شرکتیِ بزرگی داریم که کاملاً بر روی آن متمرکز شده ایم و می خواهیم بدانیم چطور این فناوری را به افراد معرفی کنیم و از آن مهم تر چگونگی و نوع همکاری دوجانبه را مشخص نماییم.»

آیوتا اخیراً قرارداد همکاری در حوزه ی شهرهای هوشمند را با شهرداری تایپه امضا کرد و مدیر دیجیتال ارشد شرکت فولکس واگن ماه گذشته به هیئت نظارت این بنیاد ملحق شد.
آقای شینر گفت: «اکنون زمانی است که می خواهیم خود را به اثبات برسانیم تا بتوانیم پروژه های بزرگ تری را در این حوزه اجرا کنیم. با شرکت های بزرگ تری در حال رایزنی هستیم تا پروژه های تحقیقاتی بزرگ تری را به مرحله ی اجرا درآوریم.»

آیوتا همچنین در مورد سرعت بالای گسترش شبکه اش و همین طور ظرفیت آن مورد انتقاد قرار گرفته است. آقای شینر اظهار داشت: «ما همیشه اعتقاد داریم که همه چیز اثبات مفهوم است و ما از ابتدای فعالیت در آیوتا در این رابطه دل مشغولی داشتیم. ما همیشه می گوییم که آیوتا در حال حاضر یک محصول بتا و در مرحله آزمایش است. در سال 2018، می خواهیم که این محصول را آماده ی بهره برداری کنیم.»

وی همچنین گفت: «این شبکه که در حال حاضر به کندی در حال گسترش یافتن است، ما را بر آن داشته تا تشخیص دهیم چگونه می توان شبکه آیوتا را معتبرتر کرد. باید خلاء موجود در مورد این مشکل را رفع کنیم و این کاری است که با تحقیقات ما انجام می گیرد. در حال حاضر چندین ریاضی دان در هیئت مدیره ی ما مشغول فعالیت هستند و مهندسین ما نیز به کار ادامه می دهند. این کاری است که دقیقاً حالا باید انجام دهیم. تمامی سرمایه ما در توکن های آیوتا است.»

ارز دیجیتال میوتا که توسط این بنیاد اداره می شود، در اوایل ماه دسامبر گذشته به 5 دلار در هر توکن رسید، اما در حال حاضر 1.80 دلار ردوبدل می شود.
آقای شینر گفت: «در حال حاضر صددرصد ارزش سهام من در توکن های آیوتا سرمایه گذاری شده و این امر می تواند خوب یا بد باشد.»

نه او و نه آقای سونستبو هیچ کدام حقوقی از بنیاد آیوتا دریافت نمی کنند و آقای شینر می گوید که آنها 500 هزار دلار از پول خود را در بنا نهادن این بنیاد سرمایه گذاری کرده اند (لازم به ذکر است که در غیر این صورت آنها به این سرمایه دسترسی نداشتند).
آقای شینر گفت: «من و دیوید کارآفرین هستیم. ما فقط گفتیم، برو بریم! یا همه چیز روبه راه و یا همه چیز خراب می شود. برای ما این امر بسیار شخصی است. ما فقط می خواهیم این کار انجام شود و این دستاورد بزرگ را به پایان برسانیم. کاملاً به این موضوع پایبند هستیم. ما همیشه گفته ایم، این موقعیت یا همه چیز ما است و یا هیچ چیز. ما نمی خواهیم میلیونرهای ثروتمندی باشیم و یک جا بنشینیم و نوشابه بخوریم و به سقوط آیوتا نگاه کنیم و دست روی دست بگذاریم.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.