فناوری

February 9, 2018
21:01 جمعه، 20ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87920

کوالکام تامین کننده مودم های 5G اکثر سازندگان تلفن‌ همراه در سال ۲۰۱۹ خواهد بود

کوالکام به عنوان یکی از مهم‌ترین بازیگران فناوری 5G خبر از امضای تفاهم‌نامه با سازندگان تلفن همراه و اپراتورها می‌دهد.

استاندارد نسل پنجم ارتباط بی‌سیم (5G) به تازگی مورد تایید قرار گرفته و مسابقه فعالان صنعت موبایل برای رساندن آن به مشتریان آغاز شده است. شرکت کوالکام به تازگی دو اعلامیه صادر کرده که خبر از همکاری گسترده با شرکت‌های مختلف برای تامین مودم‌های 5G دارد. در اولین اعلامیه گفته شده که تعدادی از تولیدکنندگان شامل ال‌جی، سونی موبایل، اچ‌تی‌سی، اسوس، شیائومی، زدتی‌ای، نت‌گیر در محصولات خود از مودم نسل پنجم X50‌ کوالکام استفاده خودهند نمود. فراموش نکنید که ماه و پیش سامسونگ هم از تفاهم خود با کوالکوام برای توسعه فناوری نسل پنجم در چند سال آینده خبر داده است.

اما داشتن ابزارهای دارای این فناوری چه فایده‌ای دارد وقتی اپراتورها هنوز آن را ارائه نمی‌دهند؟ تقریبا هیچ! اما خبر خوب این‌که در اعلامیه دوم گفته شده که ۱۸ اپراتور در کشورهای مختلف آغاز به آزمایش خدمات نسل پنجم با مودم X50 نموده‌اند. برخی این اپراتورها عبارتند از: AT&T، Verizon Wireless and Sprint، Vodafone, Telstra Deutsche Telekom, NTT Docomo، China Mobile.

البته غیبت برخی از بزرگان هم قابل توجه است. هواوی در حال کار بر روی تراشه اختصاصی خود است، همانطور که به نظر می‌رسد اپل هم قصد کاری مشابه را داشته باشد. البته غیبت اپل در این لیست چندان هم دور از انتظار نیست. این شرکت هم‌اکنون در حال جنگ حقوقی با کوالکام است. در سمت اپراتورها هم نام T-mobile در بین طرف‌های قرارداد با کوالکوام به چشم نمی‌خورد در حالی که پیش‌تر خبری مبنی بر همکاری این اپراتور با کوالکوام برای ساخت تراشه با فناوری Gigabit LTE منتشر شده بود.

امضای این تفاهم‌نامه‌ها نشان می‌دهد که حداقل شرکت‌های نامبرده شده در حال رقابت جدی برای ارائه نسل پنجم در سال ۲۰۱۹ هستند. از سوی دیگر اپراتورهای دیگر مانند AT&T از مدتی پیش کار پیاده‌سازی و آزمایش نسل پنجم را در برخی شهرها آغاز نموده‌اند.

با همه این شواهد به نظر می‌رسد فاصله چندانی تا اولین اتصال به 5G‌ نداشته باشیم، اما همانند آن‌چه برای نسل چهارم و LTE‌ اتفاق افتاد، ممکن است با مشکلاتی پیش‌بینی نشده روبه‌رو شود که توسعه آن را در ابتدای راه با کندی همراه کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.