اپراتورها

تلفن همراه

February 12, 2018
10:58 دوشنبه، 23ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87961

نگاهی به سرعت اینترنت سیم کارت شاتل موبایل

مدتی پیش هیئت دولت مقررات لازم برای راه اندازی اپراتورهای مجازی تلفن همراه را در کشور تصویب کرد و فعالیت شرکت های مختلف برای راه اندازی اپراتورهای موسوم به MVNO آغاز شد، از جمله شاتل که امروز به عنوان اولین نمونه در نوع خود، از سیم کارت های «شاتل موبایل» پرده برداشت.

این سیم کارت ها با پیش شماره ۰۹۹۸ در بیش از ۶۰۰ شهر کشور عرضه می شوند و علاوه بر قابلیت های معمول مثل برقراری مکالمه و تبادل پیامک، از آخرین فناوری های دسترسی به اینترنت از جمله شبکه 4.5G و TD-LTE نیز پشتیبانی می کنند.

اما نکته هیجان انگیزتر اینکه هر یک از شرکت های ارائه دهنده سیم کارت های جدید، به پشتوانه زیر ساخت های خود می توانند امکانات متفاوت و متنوعی در اختیار خریداران قرار دهند، مثلا سیم کارت های ارائه شده توسط بانک ها از خدمات پیشرفته پرداخت الکترونیکی برخوردار خواهند بود و شاتل هم به عنوان یکی از بزرگترین سرویس دهنده های اینترنت در کشور، قابلیت های متنوعی برای کاربران سیم کارت های خود در نظر گرفته است. در ادامه مروری داریم بر ویژگی های سیم کارت شاتل موبایل:

  • پشتیبانی از آخرین فناوری های اینترنت پر سرعت از جمله شبکه ۴٫۵G مخابراتی به قبل (غیر از 2G) و اینترنت پرسرعت بیسیم ثابت (TD-LTE)
  • امکان خرید در ۳ مدل پس پرداخت، پیش پرداخت و توریست
  • امکان خرید همراه با ۶ مدل مودم از جمله جیبی، رومیزی، ویژه خودرو،  فضای باز، TDD-LTE و FDD-LTE
  • امکان استفاده در بیش از ۶۰۰ شهر کشور
  • مقرون به صرفه ترین خدمات رومینگ بین المللی و تعرفه های مقرون به صرفه برای اینترنت
  • امکان انتقال باقی مانده بسته های اینترنت به ماه بعد
  • پشتیبانی از حساب چند کاربره
  • امکان خرید ۲۲ بسته اینترنت متنوع در قالب روزانه، هفتگی، ماهانه، ۳ ماهه و ۶ ماهه
  • تعرفه مکالمه درون شبکه هر دقیقه ۵۵۵ ریال و مکالمه خارج شبکه ۸۸۸ ریال
  • تعرفه پیامک انگلیسی ۲۲۲ و فارسی ۱۱۱ ریال
  • تامین یکپارچه خدمات ارتباطی ثابت و همراه (تلفن همراه، تلفن ثابت، اینترنت ثابت، اینترنت همراه و محتوای چندرسانه ای) از سوی یک اپراتور به طور متمرکز و از طریق یک اشتراک و فرآیند ساده
  • قابلیت خرید بسته های مشترک اینترنت ثابت و همراه طی یک فرآیند یکپارچه
  • ارائه صورتحساب یکپارچه برای استفاده از کلیه خدمات شامل خدمات تلفن ثابت، خدمات بر پایه‌ی محتوا، اینترنت ثابت و خدمات موبایلی
  • بهره مندی مشتری از طرح ها و تخفیفات ارائه شده توسط شاتل در بخش های مختلف خدمات همراه و ثابت به صورت یکپارچه و همگرا
  • ارائه خدمات محتوایی، مکمل و سرگرمی به خریداران توسط سرویس دهنده
  • پشتیبانی مشتریان به شکل ۲۴ ساعته ۷ روز هفته
  • امکان مدیریت و تغییر تنظیمات سیم کارت از طریق پنل آنلاین سایت شاتل موبایل

اما حالا که شاتل به عنوان اولین اپراتور Full MVNO از سیم کارت های خود رونمایی کرده است، بد نیست نگاهی داشته باشیم به سرعت اتصال اینترنت این سیم کارت در ابتدای راه اندازی شبکه. برای این منظور در منطقه ظفر تهران از سایت speedtest.net استفاده کردیم.

سیم کارت شاتل در حالی که همزمان در مراسمی توسط سازنده معرفی می شد، در این وبسایت روی سرور داخلی به سرعت ۱۲.۵ مگابیت در ثانیه با پینگ ۴۷ میلی ثانیه دست یافت و سرعت آپلود هم از نزدیک به ۴.۵ مگابیت در ثانیه حکایت داشت.

با انتخاب سرور خارج از کشور همانطور که انتظار می رفت سرعت اتصال به نزدیک ۵.۳ مگابیت در ثانیه کاهش یافت و پینگ شبکه به ۱۶۸ میلی ثانیه افزایش یافت که البته هنوز هم در بازه قابل قبولی قرار می گیرد. در این حالت سرعت آپلود شبکه هم کمی بالاتر از ۲.۹ مگابیت در ثانیه قرار داشت.

برای بررسی بیشتر سرعت اتصال را در منطقه سید خندان هم بررسی کردیم. جالب اینکه اینجا با وجود عدم دستیابی به سیگنال ۴G موفق شدیم روی همان سرور خارجی به سرعت نزدیک ۸ مگابیت در ثانیه دست پیدا کنیم، البته با پینگ ۲۱۴ میلی ثانیه و سرعت آپلود ۲.۲ مگابیت در ثانیه.

در همین منطقه با داشتن آنتن کامل روی شبکه ۳G سرعت اتصال سرور داخلی بالاتر از ۹ مگابیت در ثانیه، پینگ ۴۲ میلی ثانیه و سرعت آپلود نزدیک به ۳ مگابیت در ثانیه بود.

اما بد نیست بدانید شرکت سازنده در مراسم رونمایی امروز با نمایش یک اسکرین شات از تست سرعت خود اعلام کرد سرعت اتصال سیم کارت های شاتل موبایل در دنیای واقعی، به راحتی تا ۲۰۸ مگابیت بر ثانیه می رسد.

ناگفته نماند شرکت شاتل در مراسم رونمایی از این سیم کارت اعلام کرد اپراتورهای فعلی تلفن همراه تاکنون بیش از ۱۵۶ میلیون سیم کارت فروخته اند و بازار سیم کارت های فعلی کاملاً اشباع شده است. اما بر اساس پیشبینی های قبلی و با توجه به امکانات اضافی که اپراتورهای مجازی در اختیار کاربران قرار می دهند، انتظار می رود طی ۱۰ سال آینده حداقل ۱۵ درصد از سیم بازار ارتباطات کشور در اختیار اپراتورهای مجازی باشد، رقمی که از وجود ۱۲ میلیون مشتری بلقوه در این بخش حکایت دارد.

با وجود این تعداد مشتری انتظار می رود شرکت های سرویس دهنده که قصد فعالیت در حوزه اپراتورهای مجازی را دارند، برای ارائه خدمات جدید و متنوع تر به رقابت پرداخته و در آینده نزدیک، شاهد پیشرفت و هرچه بهتر شدن خدمات اپراتورهای موبایل و سرویس های اینترنتی در کشور باشیم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.