رگولاتوری

February 12, 2018
13:48 دوشنبه، 23ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87974

۵۷۰ ماهواره سنجش از دور مدار زمین را پایش می کنند

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه ۵۷۰ ماهواره سنجش از دور مدار زمین را پایش می کنند، گفت: پیش بینی می‌شود در دهه آینده بیش از ۶۰۰ ماهواره سنجش از دور به فضا پرتاب شود.

مرتضی براری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در حال حاضر حدود ۵۷۰ ماهواره سنجش از دور در مدار زمین در حال پایش پدیده های مختلف هستند. کمک به پیش بینی های جوی و مطالعات زیست محیطی، مدیریت اراضی کشاورزی، مدیریت منابع آب و منابع طبیعی، مدیریت بحران، نقشه برداری و زمین شناسی از جمله کاربردهای مهم سنجش از دور است که تمام کشورهای دنیا در حال توسعه زیرساخت ها و استفاده بیش از پیش از این خدمات هستند.

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۲۶ کشور دنیا دارای ماهواره های سنجش از دور هستند، خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ نهاد دولتی و شرکت خصوصی به عنوان اپراتور ماهواره های سنجش از دور در دنیا فعالیت می کنند و نزدیک به ۲۵ دانشگاه در سراسر دنیا ماهواره هایی در کلاس مکعب و میکرو را که خود توسعه داده اند، اپراتوری می کنند.

براری گفت: بیش از ۲۸۰ عدد از این ماهواره ها وزنی بیش از ۵۰ کیلوگرم دارند و پیش بینی می شود در دهه آینده بیش از ۶۰۰ ماهواره سنجش از دور از سوی کشورهای مختلف به فضا پرتاب شود.

رئیس سازمان فضایی ایران، درآمد سالانه فروش تصاویر ماهواره ای و خدمات ارزش افزوده آن را حدود ۴ میلیارد دلار عنوان کرد که این رقم در سال های آتی به حدود ۱۵ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: از آنجا که کشور ما جزو ۱۰ کشور بلاخیز دنیا است، استفاده حداکثری از خدمات سنجش از دور در کشور احساس می شود.

وی اضافه کرد: سازمان فضایی ایران نیز مطابق با نیاز بخش های مختلف کشور، برنامه ساخت ماهواره های سنجش از دور را با جدیت دنبال می کند و به منظور ورود بخش خصوصی به این حوزه، بعد از تدوین پروانه اپراتوری ماهواره مخابراتی، تدوین پروانه اپراتوری ماهواره های سنجش از دور را در دستور کار قرار داده و با جدیت دنبال می کند.

براری گفت: با اجرائی شدن صدور این پروانه، بخش خصوصی قادر خواهد بود تا از طریق سرمایه گذاری در ساخت یا تامین ماهواره های سنجش از دور، امکان بهره برداری از ایستگاه های دریافت داده های ماهواره ای و ایجاد زیرساخت های مربوطه را داشته و از طریق فروش تصاویر ماهواره ای، محصولات ارزش افزوده و توسعه کاربردها و خدمات سنجش از دور در کشور، به توسعه اقتصاد فضاپایه و جذب و اشتغال نیروی متخصص کشور کمک کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.