بازی

فناوری اطلاعات

February 14, 2018
13:41 چهارشنبه، 25ام بهمنماه 1396
کد خبر: 88030

مایکروسافت به فکر یک خرید مهم است/ تلاش برای نجات ایکس‌باکس

هر چند EA حق امتیازهای زیادی در اختیار دارد، اما خرید آن نمی‌تواند کمکی به رشد ایکس‌باکس بکند

پلت‌فرم‌ ایکس‌باکس وان مایکروسافت در حال برداشتن گام‌های بلند رو به جلو است، در حالی که همچنان بعد از پلی‌استیشن بسیار موفق شرکت سونی در جایگاه دوم بازار قرار دارد. تعداد کم نسخه‌های اختصاصی بازی ویژه پلت‌فرم‌ ایکس‌باکس وان و کیفیت نه چندان مناسب آنها در مقایسه با دیگر رقبا، یکی از مهم‌ترین عوامل جایگاه ضعیف آن است.

در همین راستا وب‌سایت گیمینگPolygon به‌تازگی گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد مایکروسافت به دنبال یک خرید بزرگ و مهم برای کمک به بخش ایکس‌باکس و ارتقای آن است. حدس و گمان‌های مختلفی هم در این زمینه وجود دارد که نام‌های مهمی مانند Valve (شرکت ارائه‌دهنده بزرگ‌ترین سرویس گیمینگ دنیا یعنی Steam)، EA (نام قدیمی و شناخته‌شده صنعت گیمینگ دنیا)‌ و PUBG Corp (توسعه‌دهنده کره جنوبی بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds که بزرگ‌ترین بازی ویدئویی حال حاضر جهان است) را هم مطرح می‌کنند. در گزارش Polygon اعلام شده که این خبر از منابع آگاه و موثقی دریافت شده است. هرچند دقیقا مشخص نیست، اما ظاهرا این مذاکرات برای خرید انجام شده است. نمایندگان مایکروسافت اما اعلام کرده‌اند که هیچ نظری درباره این گمان‌ها و شایعات نمی‌دهند.

با این همه بعضی کارشناسان و تحلیلگران صنعت بازی‌های ویدئویی معتقدند واضح‌ترین موضوع در این میان، آن است که احتمال خرید EA توسط مایکروسافت تقریبا نزدیک به صفر است. دلیل این موضوع هم ماهیت EA است که توسعه‌دهنده بازی‌های متفرقه اما ماندگاری است که به طور مستقیم به مجوزها وابسته هستند. این شرکت حق امتیاز بازی‌های معروف Madden و FIFA را به خاطر همکاری با NFL (لیگ ملی فوتبال آمریکایی) و فدراسیون جهانی فوتبال به‌دست آورده است. EA همچنین قرارداد بلندمدتی با Disney برای داشتن حقوق لازم برای ساخت بازی‌های Star Wars دارد. مهم‌تر از تمام اینها آن است که EA برای همه پلت‌فرم‌‌ها بازی می‌سازد. این به معنای آن است که یک بازی EA هم روی ایکس‌باکس وان اجرا می‌شود و هم روی پلی‌استیشن ۴. این شرکت به‌عنوان توسعه‌دهنده بازی برای پلت‌فرم‌‌های مختلف شناخته می‌شود و سود قابل توجهی هم از این کار به‌دست می‌آورد.

اگر مایکروسافت شرکت EA را بخرد، به احتمال زیاد حقوق اختصاصی برای مجموعه بزرگ بازی‌های EA را حفظ خواهد کرد. در واقع اگر این اتفاق بیفتد تنها به این دلیل است که مایکروسافت بازی‌های EA را تنها برای ایکس‌باکس وان و کامپیوترهای شخصی ارائه کند. این اتفاق ضربه بزرگی برای پلی‌استیشن۴ شرکت سونی خواهد بود، اما از طرفی این خرید را به شکستی مهم در تاریخ مایکروسافت تبدیل خواهد کرد. هر چند EA حق امتیازهای زیادی در اختیار دارد، اما خرید آن نمی‌تواند کمک چندانی به رشد پلت‌فرم‌ ایکس‌باکس بکند.  خرید یکی از دو شرکت Valve یا PUBG Corp اما احتمالا می‌تواند منطقی‌تر باشد. Valve یک شرکت خصوصی است، اما PUBG Corp در مقابل یک شرکت مادر است. سرویس گیمینگ Steam شرکت Valve و فروشگاه آن بسیار ارزشمند است. در حالی که Valve عناوین بازی متنوعی دارد، اما PUBG Corp تنها یک بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds دارد که به طرز چشمگیری محبوب و پرطرفدار است.  از طرفی مایکروسافت هم سابقه خوبی در خرید بازی‌های محبوب دارد. در نهایت باید دید بالاخره کدام یک از این خریدها انجام می‌شود و چه کمکی به بهبود جایگاه پلت‌فرم‌ ایکس‌باکس خواهد کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.