اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

February 25, 2018
10:31 یکشنبه، 6ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88214

چه مجموعه‌های پشت حجم عظیم دانلود غیرقانونی هستند؟

با گذشت مدتی نه چندان طولانی از زمان بسته شدن سایت دانلود غیرقانونی فیلم تاینی مویز و از دسترس خارج شدن محتوای این سایت، وب‌سایت دیگری با محتوای مشابه جایگزین شد و به جایگاه سی ام در رده بندی الکسا که پیش از این به تاینی مویز تعلق داشت رسید؛ اما نه تنها تاکنون فیلتر نشده، بلکه با قدرت ادامه می‌دهد؛ اتفاقی که این پرسش را پررنگ کرده چه مجموعه‌هایی از این وضعیت سود می‌برند و در پس پرده این وب‌سایت‌ها قرار دارند؟
 
به گزارش «تابناک»؛ در سال‌های اخیر، وب‌سایت‌های دانلود غیرمجاز فراوانی فعالیت کرده‌اند که نه تنها مانع از عرضه قانونی محصولات سمعی و بصری شده‌اند، بلکه ارزش محتوا را به شدت کاهش داده بودند و رایت فیلم‌های سینمایی در شبکه نمایش خانگی به شدت کاهش یافته بود، چون با توجه به وجود این وب‌سایت‌ها، گرایش برای خرید نسخه دی وی دی آثار سینمایی کاهش چشمگیری داشت و اغلب مردم ترجیح می‌دادند، از امکان دانلود غیرقانونی استفاده کرده و صرفاً هزینه حجم فیلم را پرداخت کنند!
 
تاینی موویز، یکی از وب‌سایت‌هایی بود که در سال‌های اخیر اقدام به زیرنویس و دوبله گسترده فیلم‌ها و سریال‌ها تلویزیونی کرده بود و از طریق فروش اشتراک درآمد بسیار کلانی نیز داشت. آدرس این وب سایت بر خلاف دیگر وب‌سایت‌های دانلود فیلم و سریال به دوره زمانی طولانی فیلتر می‌شد و به همین دلیل، در مقطعی جزو سی سایت پربیننده ایران قرار گرفته بود که نشان از مداومت فعالیت دامنه و عدم فیلتر در یک دوره قابل توجه داشت.
 
البته مدتی بعد، نه تنها این سایت فیلتر شد، بلکه با گردانندگانش نیز برخورد قضایی انجام شد و در نهایت با از کار افتادن سرورهای این سایت غیرقانونی دانلود فیلم، پایان عمر این حرکت فرا رسید. آن گونه که مسئولان قضایی اعلام کردند، بر روی سرورهای سایت تاینی موویز نزدیک به هجده هزار فیلم سریال بوده و مدیر این وب سایت نیز ماهیانه درآمدی صد میلیونی تومانی داشته که نشان از حجم بالای مخاطبان این وب سایت دانلود فیلم و عطش تماشای آثار روز سینمای ایران دارد.
 
با توجه به پاسخ نامناسب به این عطش در فضای رسمی نظیر اکران‌های عمومی سینما، شبکه نمایش خانگی و سامانه‌های VOD و IPTV و سرعت کند یا عدم عرضه بخش قابل توجهی از محتواهای تولیدیِ جذاب برای مردم، دور از انتظار نیست که در آینده نه چندان دور، شاهد رونمایی از یک وب سایت مشابه، این بار در خارج از محدوده جغرافیایی ایران باشیم.
 
هرچند چنین رویه‌ای در خارج از ایران دشوار است و حتی به زعم برخی صاحب نظران تقریباً غیرممکن است؛ چرا که با تعقیب قضایی کشور میزبان به واسطه نقض کپی رایت مواجه می‌شود. اگر در ایران نیز برخی شرکت‌های بستر سروری لازم را برای این سایت فراهم نمی‌کردند و از پهنای باند حاصله سود نمی‌بردند، بعید بود تاینی موویز با وجود درآمدزایی عمری تا این حد طولانی نسبت به دیگر رقبا که حذف شدند، داشته باشد.
 
در این میان، برخی وب‌سایت‌های قانونی VOD که از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه فعالیت دارند، در رویکردی عجیب همزمان با تعطیلی وب سایت تاینی موویز، تعدادی از فیلم‌های دوبله شده توسط این وب سایت را بارگذاری کرده و در حال فروش این فیلم‌ها بودند و در عین حال برخی سریال‌های روز دنیا را بدون اخذ پروانه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عرضه کرده بودند که با پیگیری تابناک، وزارت فرهنگ و ارشاد این سایت‌ها را مجبور به حذف محتوای غیرقانونی کرد.
 
در ادامه اتفاق عجیب‌تری افتاد و همان محتوای تاینی مویز در یک آدرس متفاوت عرضه شد و این بار نیز در اتفاقی شبیه به آنچه درباره تاینی مویز شاهد بودیم، این محتوا رصد نشده و فیلتر نیست و عدم برخورد با این وب سایت در بلندمدت باعث شده تا این وب سایت در الکسا رنکینگ به دست آورد و اکنون در رده سی ام قرار گیرد. تکرار چنین اتفاقی، پرسشی را پررنگ کرده که پشت پرده چنین وب‌سایت‌هایی چه مجموعه‌هایی هستند و چگونه از این وب‌سایت‌های دانلود فیلم سود می‌برند؟
 
آن گونه که شواهد نشان می‌دهد سود اصلی از وجود این وب‌سایت‌ها را برخی ISPها می‌برند؛ مجموعه‌هایی که پهنای باند می‌فروشند و طبیعتاً از دانلود فیلم‌ها توسط کاربران‌شان و مصرف حجم اینترنت‌شان سود می‌برند. فعالیت چنین وب‌سایت‌های دانلود غیرقانونی نیاز به حجم قابل توجهی سرور و پهنای باند اینترنت دارد که با کشف شرکت‌های ارائه دهنده سرور و پهنای باند به این وب‌سایت‌ها، عملاً منشأ این دانلود غیرقانونی کشف شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.