اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 26, 2018
13:47 دوشنبه، 7ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88275

معاون تبیان خبر داد: دومین دیتاسنتر تبیان راه اندازی می شود/ تمرکز بر رایانش ابری

معاون فنی موسسه تبیان از راه اندازی دومین دیتاسنتر ملی ظرف یک سال آینده و برپایه ارائه خدمات مبتنی بر رایانش ابری خبر داد.

سیدحیدر مرتضوی امروز در نشست خبری با اشاره به فعالیت ۸ ساله موسسه تبیان در حوزه دیتاسنتر و مراکز داده داخلی، از راه اندازی دومین مرکز داده ملی با محوریت ارائه خدمات رایانش ابری (کلود کامپیوتینگ) تا کمتر از یکسال آینده خبر داد.

وی هدف از راه اندازی این مرکز را میزبانی از ترافیک و محتوای سایتهای داخلی عنوان کرد و گفت: مراکز داده هسته اصلی نگهداری اطلاعات در شبکه ملی اطلاعات هستند و با توجه به لزوم داشتن کیفیت و امنیت اطلاعات داخلی در کشور، می توانند نقش مهمی در نگهداری اطلاعات ایفا کنند.

مرتضوی با بیان اینکه هم اکنون بخش قابل توجهی از سایتهای دولتی و حکومتی در مرکز داده تبیان میزبانی می شوند، افزود: در همین حال بخش بالایی از تراکنش آنلاین بورس کشور در مرکز داده تبیان میزبانی می شود.

معاون فنی تبیان با تاکید براینکه دولت توجه خوبی به توسعه شبکه ملی اطلاعات داشته و سیاستهای وزیر ارتباطات باعث رونق مراکز داده و دیتاسنترها شده است، ادامه داد: راه اندازی مرکز تبادل ترافیک (IXP ) باعث کاهش هزینه تمام شده و افزایش کیفیت ارتباطی دیتاسنترهای داخلی شده است. 

مرتضوی با اشاره به اجرای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درخصوص تعرفه رایگان اتصال دیتاسنترها به مرکز تبادل ترافیک گفت: این موضوع باعث کاهش هزینه تمام شده دیتاسنترها می شود که در نهایت به ایجاد فضای رقابتی با دیتاسنترهای خارجی و افزایش کیفیت سرویس دهی منتهی شده است.

قائم مقام موسسه تبیان با بیان اینکه موتور محرک دیتاسنترها توسعه سرویس های فراگیر بومی است که از جمله اهداف شبکه ملی اطلاعات به شمار می رود، خاطرنشان کرد: ترافیک داخل کشور و تولید محتوای داخلی، فضای جدیدی برای فعالیت دیتاسنترهای بومی خواهد بود و شواهد نیز نشان می دهد که با توسعه این سرویس ها، دیتاسنترهای داخلی به تکاپو افتاده اند.

وی با تاکید براینکه درخصوص موضوعات حمایتی با وزارت ارتباطات، به نتایج خوبی رسیده ایم وهم اکنون نیازمند حمایت بین وزارتخانه ای هستیم، گفت: در حال حاضر دیتاسنترهای ملی با مشکل مالیات مواجه هستند و درخواست داریم که به مراکز داده نیز مانند شرکتهای دانش بنیان معافیت مالیاتی تعلق گیرد.

مرتضوی افزود: در همین حال موضوع هزینه حاملهای انرژی از دیگر مشکلات دیتاسنترهای داخلی است چرا که هزینه برق دیتاسنترها بدون سوبسید باید تامین شود و این موضوع هزینه بالایی را برای این کسب و کار به همراه دارد که باعث افزایش هزینه میزبانی می شود.

وی با بیان اینکه دیتاسنترها در برهه ای به سمت دولت شدن پیش رفتند اما هم اکنون این فضا اصلاح شده و بخش خصوصی در حال رشد در این فضا هستند، گفت: در راستای ارائه سرویس های نوین در دیتاسنترهای بومی، دومین مرکز داده تبیان مبتنی بر رایانش ابری راه اندازی می شود.

معاون فنی تبیان اضافه کرد: طرح تجاری این پروژه ارائه شده و عملیاتی شدن آن حدود یک سال زمان می برد. پیش بینی می شود که این پروژه با کیفیت بالا و هزینه مناسب، قابل رقابت با دیتاسنترهای خارجی باشد و با کاهش هزینه ترافیک، سرویس های بومی را میزبانی کند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 75 درصد مشتریان دیتاسنتر تبیان بخش خصوصی و حدود 25 درصد بخش دولتی و حاکمیتی هستند، تصریح کرد: برمبنای طرح ایجاد دومین مرکز داده تبیان، آماده ارائه خدمات به مراجعات میلیونی و سرویس های فراگیر بومی با ذخیره سازی حجم عظیمی از اطلاعات وجود دارد.

مرتضوی تاکید کرد: در حال حاضر صنعت دیتاسنتر ایران، نقص علمی و فنی ندارد و دیتاسنترها می توانند برحسب نیاز بازار، ظرفیت خود را افزایش دهند. در این راستا در صورتی که پیام رسان بومی با چندین میلیون کاربر نیز در دیتاسنترهای داخلی میزبانی شود، آمادگی ارائه خدمات برای آن وجود دارد.

وی گفت: مرکز داده تبیان آماده تبدیل شدن به هاب منطقه و ارائه سرویس میزبانی به مشتریان خارج از کشور را هم خواهد داشت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.