سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 10, 2018
10:12 شنبه، 19ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88671

بلایی که دلار بر سر بازار کامپیوتر آورد

سال 96 در حالی در حال گذر است که فعالان صنف آی تی در این سال اتفاق های ناخوشایندی را تجربه کردند. از جلوگیری از ترخیص برخی از کالاهای کامپیوتری در برهه های از زمان و بروز مشکلاتی چون افزایش هزینه های ترخیص و حمل و نقل کالا که بگذریم، نوسانات نرخ دلار از مهم ترین عواملی بود که بر بازار کامپیوتر سال گذشته تاثیر گذاشت. موضوعی که از نظر برخی از کارشناسان و فعالان صنف، عامل تمام مشکلات بازار کامپیوتر است. با توجه به این موضوع در گزارش امروز به بررسی روند نوسانات نرخ دلار و تاثیر آن بر بازارهای کامپیوتر، طی یکسال اخیر پرداخته ایم. این گزارش را بخوانید.
 
 
فعالان بازار کامپیوتر و دیجیتال، سال جدید را با دلار 3 هزار و 700 تومانی آغاز کردند. سالی که به بهانه گرانی دلار میزان فروش کالاهای کامپیوتری در آن به شدت کاهش یافت و بازار هر روز با کاهش بیشتر تقاضا و البته حجم واردات مواجه 
شد.
روند کاهشی نرخ دلار تا شهریور ماه سالی که در حال گذر آن هستیم تا حدود 4000 تومان ادامه یافت. همان زمان دولت اعلام کرد که این افزایش قیمت دلار به زودی کنترل می شود و نرخ فعلی دلار حباب است.
اما گرانی دلار ادامه داشت و در نهایت در شهریور ماه از گوشه و کنار اخباری در مورد احتمال افزایش بیشتر قیمت دلار منتشر شد که در این بین برخی از رجال دولتی این خبر را تایید کردند. از همان زمان بازار دلار با یک روند رو به رشد از لحاظ تقاضا و قیمت مواجه شد و نهایتا از مهر ماه نرخ دلار به رقم بالای 4000 تومان رسید و این روند صعودی تا بهمن ماه که نرخ آن به رقم بالای 5000 تومان رسید، ادامه یافت.
نتیجه این اتفاق در بازار کالاهای کامپیوتری کاهش شدید تقاضا بود. در این گیر و دار از گوشه و کنار اخباری هم در مورد کاهش شدید حجم واردات و در نتیجه کاهش موجودی کالاها در بازار و همچنین رشد قاچاق به گوش می رسید و نه دولت و نه بخش خصوصی نتوانستند این مشکلات را رفع و قاچاق و گرانی کالاهای کامپیوتری را مهار کنند.
در نهایت در بهمن ماه سال 96 نرخ دلار به بالاترین حد خود یعنی رقم بالای 5هزار و 100 رسید و وضعیت بازار بیش از پیش وخیم شد.
اگر چه پس از دو هفته نرخ دلار به رقم 4 هزار و 700 تومان کاهش یافت؛ اما سایه شوم رکود دست از سر بازار کامپیوتر و دیجیتال برنداشته و بازار این کالاها در بدترین شرایط به سر می برد.
به گفته کارشناسان در صورت تداوم روند فعلی به زودی شاهد تعطیلی بازارهای کامپیوتر خواهیم بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.