اینترنت و شبکه

رمز ارز

فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

هوش مصنوعی

March 10, 2018
21:41 شنبه، 19ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88694

وزیر ارتباطات: اردیبهشت 97 شعبه پارک علم و فناوری ICT سجاد در مشهد راه اندازی می شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین کنفرانس خبری آنلاین خود از راه اندازی شعبه پارک علم و فناوری ICT در اردیبهشت ماه سال 97 در مشهد با هدف ایجاد زیست بوم کسب و کارهای نوپا خبر داد.

محمد جواد آذری جهرمی ظهر امروز شنبه در نخستین کنفرانس خبری آنلاین خود به صورت همزمان پاسخگوی سوالات خبرنگاران از سرتاسر ایران بود.
 
وی در ابتدای این کنفرانس خبری آنلاین ایده برگزاری این کنفرانس برخط را با هدف اجرای عدالت رسانه ای عنوان کرد و افزود: از این طریق امکان دریافت و انعکاس نظرات و سوالات خبرنگاران از سراسر ایران وجود دارد و تمام مسوولین و کسانی که امروز باید در حوزه کاری خود پاسخگو باشند می توانند از ظرفیت شبکه ملی اطلاعات برای این منظور استفاده کنند.
 
آذری جهرمی در پاسخ به سوالی  درباره تشکیل نظام مهندسی IT ، گفت : با توجه به تحولات و تغییرات ایجاد شده در این حوزه ایجاد نظام های صنفی به عنوان یک مطالبه مطرح است و تاکنون نیز با توجه به ظرفیت های ایجاد شده نظام مهندسی در این حوزه شکل نگرفته است و به همین منظور  معاونت فناوری و نوآوری این وزارتخانه در حال پیگیری موضوع است .
 
وی درباره مشکلاتی که کسب و کارهای نوپا برای فعالیت خود با آن مواجه هستند نیز با تاکید به اینکه زیست بوم مناسب برای فعالیت این کسب و کارها باید در کشور ایجاد شود، اظهارکرد: توسعه زیرساخت ها و دسترسی ها وظیفه وزارت ارتباطات بوده که هم اکنون تمام شهر های کشور به نسل 3 و 4 تلفن همراه دسترسی دارند و گام بعدی نیز ایجاد زیست بوم فعالیت این کسب و کارها مانند تدوین قوانین و مقررات و ایجاد مشوق ها است .
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به برنامه های این وزاتخانه برای تسهیل در ایجاد زیست بوم کسب وکارهای نوپا اشاره کرد و افزود : ایجاد مراکز توانمند سازی کسب و کارهای نوپا در تمامی استان های کشور یکی از برنامه های وزارت ارتباطات در این زمینه است .
 
وی راه اندازی یک شعبه از پارک علم وفناوری ICT سجاد در اردیبهشت ماه سال 97 در مشهد را گام دیگر وزارت ارتباطات در این حوزه بیان کرد و گفت : برنامه داریم که در این شعبه از پارک سجاد شرکت های نوپا با حجم 500 میلیونی بازار وارد و با حجم 5 میلیارد تومانی خارج شوند.
 
آذری جهرمی، طرح تکاپو را یکی دیگر از گام های دیگر وزارت ارتباطات با همکاری وزارت کار و اموراجتماعی عنوان کرد که برای ایجاد زیست بوم مناسب کسب و کارهای نوپا در کشور در حال پیگیری است .
 
وی درپاسخ به سوالی درباره لوایح حقوق سایبری و مالکیت معنوی نیز گفت : بعد از ارایه لوایح 5 گانه تدوین شده با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه، این لوایح در نشست دو روزه بررسی و انجام اصلاحات و  تغییرات بر اساس نظرات اعلام شده در مراحل نهایی است و در ابتدای سال آینده به دولت ارایه می شود .
 
وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات درباره لایحه مالکیت معنوی که در دولت گذشته به مجلس ارایه شده است نیز افزود : یک تیم حقوقی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نظام صنفی رایانه ای و فعالان کسب و کارهای نوپا نظرات و اصلاحات خود را در زمینه این لایحه به کمیسیون مربوطه در مجلس ارایه کرده اند .
 
وی تصریح کرد: برای انجام تغییرات در این لایحه دو راه وجود دارد که یکی اعمال تغییرات از طریق کمیسیون مجلس است و راه دوم نیز برگشت لایحه به دولت که با پالس های مثبتی که از مجلس دریافت کردیم امیدواریم بتوانیم از ظرفیت کمیسیون مجلس برای ایجاد این تغییرات استفاده کنیم.
 
آذری جهرمی درباره وضعیت آنتن دهی موبایل در مناطق ساحلی نیز گفت : طراحی شبکه تلفن همراه اپراتورها در این مناطق با زمان پیک آنها تناسب ندارد و وزارت ارتباطات برای رفع مشکلات ارتباطات در مناسبت های مختلف کمیته ای ارتباطات اربعین خود را به صورت یک دبیرخانه دایمی به عنوان ارتباطات مناسبتی تغییر داد و در این کمیته جلساتی برای پیگیری این موضوع با اپراتورها برگزار می شود .
 
وی تصریح کرد: در حوزه ارتباطات راهیان نور در استان خوزستان از شب گذشته با برقراری رومینگ بین اپراتورها مشکل ارتباطات در این منطقه حل شده است و در مناطق شمالی کشور نیز با اقداماتی که انجام می شود در ایام نوروز مشکلات ارتباطی کاهش می یابد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری درباره تحقق وعده دسترسی مشترکین به سرعت 20 مگابیت نیز با اشاره به اینکه این مصوبه یکی از برنامه های اقتصاد مقاومتی در کشور است، افزود : هم اکنون 5 درصد مشترکین از سرعت نهایت 16 مگا می توانند استفاده کنند که برای رسیدن به سرعت بالاتر نیاز به سرمایه گذاری و تغییر تکنولوژی به FTTH و FTTX است که اپراتورها می توانند با ادغام و یا استفاده از ظرفیت بازار بورس برای سرمایه گذاری در این حوزه اقدام کنند.
 
وی تاکید کرد: صبح امروز در جلسه ای با FCP ها و شرکت مخابرات مقررشد که تا پایان سال 97، 2 میلیون پورت 20 مگابیت دایر کنیم که البته کار دشواری است که باید تلاش کنیم به این تعداد برسیم.
 
آذری جهرمی در پاسخ به چرایی عدم استفاده از ماهواره برای ارتباطات موبایل نیز پاسخ داد: تکنولوژی ماهواره ظرفیت ارایه سرویس پهن باند را ندارد و سرویسی گران قیمت است که فقط برای موارد خاص و اختصاصی استفاده می شود  و در هیچ کجای دنیا نیز برای ارتباطات موبایل از ماهواره استفاده نمی کنند و هر کدام از این تکنولوژی ها در جای خود استفاده می شود.
 
وی در ادامه نشست خبری آنلاین خود درباره پرداخت وام 5 میلیاردی به پیام رسان های داخلی نیز اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی این وام با مدت زمان بالا و سود پایین به پیام رسان های داخلی پرداخت می شود که برای همین منظور این پیام رسان ها به پست بانک معرفی شدند و برای تسهیل دریافت این وام چندین بار در نحوه دریافت ضمانت نامه ها تغییراتی ایجاد شد که در نهایت به ارایه سفته با امضای ضامن معتبر اکتفا شد .
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید به اینکه  مقررات بانکی کشور باید رعایت شود، افزود : به طورمثال اعضای هیات مدیره شرکت سروش به دلیل اینکه این پیام رسان متعلق به صدا و سیما است از امضای سفته های ضمانت خود داری می کنند که مانند این مسائل باید در درون خود شرکت ها حل شود.
 
وی درباره شایعاتی که در زمینه فعالیت تبلیغاتی برای ریاست جمهوری عنوان می شود نیزگفت : در فناوری اطلاعات من به عنوان یک وزیر مسوولیت جریان اقتصادی در این حوزه را دارم و باید وضعیت تحول دیجیتال را تبیین کنیم و در این زمینه آگاهی دهیم و مسوولیت ها را یادآوری کنیم و به همین دلیل حضور پررنگ تری در رسانه ها و شبکه های اجتماعی دارم .
 
آذری جهرمی با بیان اینکه خود را یک فرد فنی و نه سیاسی می داند، افزود: تصمیمی برای ریاست جمهوری ندارم و خود را در چهارچوب های سیاسی نمی دانم و به این موضوع فکر نکرده و نمی کنم و تمام تلاش من برای پیشرفت برنامه ها در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است .
 
وی در بخشی دیگر از این نشست  خبری آنلاین درباره قطعی های فیبرنوری در مسیر دریا در گذشته نیز توضیح داد : در گذشته ارتباطات کشور از یک مسیر تامین می شد که در 2 ، 3 سال گذشته این نقاط ارتباطی به 13 نقطه مرزی افزایش یافت که با مسیر های جایگزین در مواقع قطعی مشکلی از نظر تامین ارتباطات بین الملل وجود ندارد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره توسعه زیرساخت ها در روستا های خراسان جنوبی نیز گفت : ارتباطات در تمام شهرهای این استان به صورت کامل برقرار است اما به دلیل اینکه جامعه روستایی در این استان بیشتر از جامعه شهری است ضعف ارتباطات در روستا ها خود را بیشتر نشان می دهد که بر اساس برنامه ششم توسعه تا پایان این برنامه 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار دارای ارتباطات می شود .
 
عضو کابینه دولت تدبیر و امید به تاکید بر اینکه نظام بانکی و دستگاه هایی که در این حوزه حضور دارند نیاز به آگاهی از تحولات و فین تک ها دارند، خاطرنشان کرد: در اقدامی مشترک با بانک مرکزی از طریق پست بانک در پی پیاده سازی مدل نمونه ارز دیجیتال هستیم تا تصمیم کلان در این حوزه را بگیریم.
 
وی در زمینه ارز دیجیتال نیز با اشاره به اینکه حوزه ارز مربوط به بانک مرکزی است، افزود : در حوزه ارز دیجیتال سطح اطلاعات مردم از سطح اطلاعات مسوولین این حوزه بیشتر است البته بانک مرکزی تلاش خوبی در این زمینه داشته است اما نظام بانکی و دستگاه های مرتبط  نیاز دارند که آگاهی بیشتری در این زمینه داشته باشند .
 
آذری جهرمی با بیان اینکه او ادامه داد: فراخوانی در این زمینه اعلام شده است تا در ابتدای سال 97 با مشخص شدن نتیجه آن و با همکاری پست بانک و پژوهشگاه پولی و بانکی نمونه‌ای از ارز دیجیتال را پیاده‌سازی کرده و برای مسوولان کشور آن را معرفی کنیم .
 
وی افزود: به مفاهیم قانونی ، فقهی و نظام مبادلات در این نمونه توجه می شود.
 
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره تولیدات بومی در بستر شبکه ملی اطلاعات، خاطر نشان کرد: زیرساخت شبکه ملی اطلاعات پیشرفت خوبی داشته و اجرای همین نشست به صورت آنلاین نشان از رشد این شبکه دارد اما در لایه خدمات و محتوا هنوز اسناد نهایی نشده است و کسب و کارهای نوپا برای فعالیت در این حوزه به دلیل عدم هماهنگی بین دستگاه ها مختلف مشکل دارند این در حالی است که سرویس های خارجی بدون هیچ محدودیتی بازار را در دست دارند با این حال جوانان در این حوزه کسب و کارهای خود را با تمام مشکلات توسعه دادند.
 
وی درباره وضعیت توسعه فیبر نوری نیز با اشاره به اینکه شرکت MTN برای سرمایه‌گذاری در اپراتور چهارم اظهار تمایل کرده است، گفت : تفاهم‌نامه اولیه و شروط ضمن عقد قرارداد انجام شده اما شرکت MTN مکاتبه‌ای داشته است که تغییر تعرفه‌ها و تغییر نرخ ارز سبب شده تا بیزینس مدل آنها با مشکل مواجه شود و خواستار مذاکره در این حوزه هستند که ما این موضوع را نپذیرفتیم چرا که افزایش نرخ ارز در مرحله سرمایه‌گذاری به نفع آنهاست و در حوزه تعرفه‌ها نیز مقرر شد که در این باره گزارش کاملی ارایه شود.
 
بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور همچنین با اعلام اینکه در زمان سابق رابطه هایی وجود داشت که با رانت و لابی که داشتند، قیمت پهنای باند شرکت ارتباطات زیرساخت را گاه تا 10 برابر بالا می بردند، تصریح کرد: در یک سال تا یک سال و نیم پیش ما این گروه از واسطه ها را حذف کردیم و قطعا سیستم به قبل باز نمی گردد.
 
وی تصریح کرد: برنامه داریم تا شهریور ماه 97 شبکه ویس کشور را برای حضور بخش خصوصی آماده کنیم و در بلند مدت نیز به دنبال خروج از بخش اقتصادی زیرساخت و تقویت بخش نظارتی و حاکمیتی در این حوزه هستیم. 
 
آذری جهرمی درباره تاخیر اپراتور شبکه علمی کشور نیز با اعلام اینکه به این اپراتور اخطار داده شده است، افزود : در خرداد ماه سال آینده ارزیابی مجددی نسبت به عملکرد این اپراتور انجام می شود و در صورت عدم اجرای تعهدات خود تصمیمات دیگری گرفته می شود .
 
وی در بخش دیگری از این نشست برخط در پاسخ به سوالی درباره فعالیت های فرهنگی وزارت ارتباطات در این حوزه، گفت : با ورود هر فناوری فرهنگ خاص آن نیز وارد می شود و وزارت ارتباطات در این حوزه نیز دارای نقش است و تلاش داریم با توانمند سازی و استفاده از ظرفیت دستگاه هایی که بودجه های فرهنگی را دریافت می کنند در حوزه فرهنگی نیز اثر گذار باشیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره سرمایه گذاری شرکت های فعال در حوزه ارتباطات ثابت نیز اظهار داشت : با مشوق هایی که در این حوزه ارایه شد و با ادغام شرکت های ارایه کننده خدمات ثابت  17 شرکت در این حوزه حضور دارد که اقدام به سرمایه گذاری کردند، البته این سرمایه گذاری به حد نیاز نبوده است و در حال پیگیری موضوع هستیم.
 
وی درباره آخرین وضعیت دولت الکترونیک نیز با تاکید به اینکه مراکز داده و زیرساخت توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شده است، افزود : چرخه و فرآیند کار بین سازمان های دولتی مشکل اصلی در دولت الکترونیک است به طوری که هر سازمان و دستگاهی می خواهد خدمات خود را در سایت و درگاه خود ارایه کند و لینکی را در دولت الکترونیک قرار دهد.
 
آذری جهرمی تصریح کرد : این در حالی است که در دولت الکترونیک باید تمام خدمات و سرویس های دستگاه های مختلف به وسیله یک پنجره و درگاه ارایه شود تا امکان شفاف سازی و نظارت برآن وجود داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه گزارشی در این خصوص به رییس جمهوری ارایه شده است، افزود: بر اساس تصمیم رییس جمهوری، سازمان امور استخدامی برای اصلاح فرآیند ها با ما همکاری می کند، البته در این حوزه دولت همراه نیز طراحی شده است که در اینده نزدیک به بهره برداری می رسد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره رفع فیلتر یوتیوب و توئیتر نیز گفت : وزارت ارتباطات پیگیری های خود را در این زمینه انجام داده و هم اکنون این موضوع در مرکز ملی فضای مجازی در حال بررسی است و مراکز دیگری نیز باید در این رابطه نظر خود را اعلام کنند البته این شبکه ها نکات مثبتی دارند و نگرانی های هم درباره آنان وجود دارد که باید در این مراکز به تصمیم نهایی برسد.
وی در پاسخ به اینکه چرا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تلگرام کانال شخصی ندارد، گفت : برای آگاه شدن از نظرات و دیدگاه های مردم نیاز به ارتباط دوسویه وجود دارد که در تلگرام این امکان نیست و ظرفیت های لازم را برای انعکاس نظرات مردم ندارد و به همین دلیل ضرورتی برای حضور در این شبکه اجتماعی نیست.
آذری جهرمی درباره نوع برخورد با ارز دیجیتال تلگرام در آینده را اینگونه توضیح داد:  اگر بانک مرکزی به عنوان متولی این حوزه تشخیص دهد که ارز دیجیتال تلگرام اثرات مخربی دارد و به مبادی قانونی مانند شورای عالی فضای مجازی یا شورای عالی امنیت ملی اعلام کند و به ما ابلاغ شود، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس مقررات اقدام می کند.  
 
وزیر ارتباطات و فناوری  اطلاعات در مورد وضعیت اینترنت روستایی و پوشش تلفن همراه در روستاهای کشور با بیان اینکه در دولت یازدهم 27هزار روستا از بخش USO دارای اینترنت شدند، افزود: توسعه اینترنت به نحوی صورت گرفت که الان 60هزار کاربرآنلاین در روستاهای کشور داریم و بیش از 2500 مرکز بهداشتی روستایی، آنلاین شده اند.
 
وی با اشاره به برقراری رومینگ ملی میان سه اپراتور تلفن همراه در روستاها، گفت: تا شب گذشته بیش از 600 هزار نفر روی بستر USO در حال استفاده از رومینگ ملی هستند.
 
آذری جهرمی با اشاره به پوشش 55 درصدی روستاهای سراسر کشور، اظهار کرد: مطلب مهمی که مدنظر است، ارایه خدمات بعد از پوشش روستایی است چراکه نباید روستاییان تنها به عنوان مصرف کننده ذاتی باشند و از دسترسی روستاییان به شبکه ارتباطی برای خدمات حوزه کشاورزی، بهداشت و درمان، گردشگری و ایجاد اشتغال استفاده شود .
 
وی از پایین آمدن 10 ساله سن مدیریتی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد و تصریح کرد: بنابه آمار جوانگرایی انجام شده در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیش از سایر دستگاه ها بوده است و انشااله ادامه پیدا می کند.
 
بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور در ادامه با اشاره به تغییر مدل تعرفه گذاری اینترنت در کشور خاطر نشان کرد: از زمان اجرای تعرفه های جدید اینترنت موسوم به اینترنت غیرحجمی مصرف محتوای داخلی با رشد 60 درصدی روبرو بوده است بطوریکه این میزان سه برابر میزان رشد مصرف ترافیک بین الملل در کشور بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.