لبه تکنولوژی

March 14, 2018
0:40 چهارشنبه، 23ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88834

ساخت شیشه هوشمند با قابلیت کنترل جذب نور

مهر : شیشه پنجره‌های هوشمند با قابلیت کنترل جذب نور طراحی و ساخته شد. فروزان فقیری محقق واحد علوم و تحقیقات گفت: در تابستان و روزهای گرم به واسطه عبور نور از شیشه اتومبیل‌ها و پنجره ساختمان‌ها، فضاهای داخلی به شدت گرم می‌شود و هزینه‌های زیادی برای خنک نگه داشتن این مکان‌ها صرف می‌شود. وی افزود: به همین دلیل در این طرح تلاش برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان‌ها روی پنجره‌ها متمرکز شده است.
 
 
این پژوهشگر با بیان اینکه مطالعات زیادی برای یافتن انواع جدیدی از پنجره‌های شیشه‌ای با قابلیت دودی شدن در ساختمان‌ها و اتومبیل‌ها و همچنین سالن‌ها و مکان‌های عمومی انجام شده است، تاکید کرد: این تکنولوژی کاربردهای فراوان دیگری نیز دارد. به‌عنوان مثال شیشه‌ای را تصور کنید که قابلیت تغییر از حالت شفاف به حالت کدر، با یک کلید را داشته باشد. می‌توان از این شیشه برای پنجره خانه (در حالت نیاز به ایجاد عدم دید)، برای جلوی فروشگاه‌ها در شب و همچنین در حمام‌ها استفاده کرد.  فقیری خاطرنشان کرد: با وجود اینکه استفاده از این شیشه‌های خصوصی، هنوز متداول نشده اما نمونه‌هایی در دنیا وجود دارد.
 
 پنجره‌های هوشمند موجود، از پنجره‌های الکتروکرومیک گرفته تا پنجره‌های با ذرات معلق، همگی به طریقی هوشمند به کنترل و بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها و اماکن عمومی کمک می‌کنند. وی اظهار کرد: هزینه تمام شده برای ساخت این شیشه‌ها ‌اکنون برای کاربری کلان مقرون به صرفه نیست. این دستاورد در خودروسازی، صنایع هواپیمایی، کشتی‌سازی و گردشگری دریایی، صنعت ساختمان، علوم ارتباطات و فناوری تصویری و… کاربردهای فراوانی دارد. این پژوهشگر تاکید کرد: این پژوهش را در قالب پایان‌نامه با عنوان «طراحی و ساخت شیشه پنجره‌های هوشمند با قابلیت کنترل جذب نور» به راهنمایی محمود قرآن‌نویس و هومن اخوان و مشاوره محمدرضا حنطه‌زاده انجام داده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.