لبه تکنولوژی

March 16, 2018
13:28 جمعه، 25ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88900

حسگری که می‌تواند جایگزین آزمایش خون شود

 
 
پژوهشگران اسکاتلندی، حسگر انعطاف‌پذیری ابداع کرده‌اند که با اندازه‌گیری مداوم عرق، می‌تواند جایگزین مناسبی برای آزمایش خون باشد.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از مدگجت، پژوهشگران "دانشگاه گلاسگو" (University of Glasgow) در اسکاتلند، یک حسگر پوشیدنی ابداع کرده‌اند که قابلیت سنجش pH عرق یا میزان اسیدی یا بازی بودن آن را دارد. این حسگر می‌تواند بیماران مبتلا به شرایط مزمن را از آزمایش‌های مداوم خون بی‌نیاز کند.
 
این حسگر انعطاف‌پذیر که اندازه آن حدود 10 در 10 است، قابلیت کشش با حرکات طبیعی بدن را دارد و بدون تحت تاثیر قرار گرفتن عملکردش یا از دست دادن تماسش با پوست، تا 53 درصد امتداد می‌یابد.
 
پروفسور "راویندر داهیا"(Ravinder Dahiya)، مدیر پروژه و سرپرست گروه "لوازم الکترونیکی قابل انعطاف و فناوری‌های حسی"(BEST) در دانشگاه گلاسگو گفت: عرق انسان، همان اطلاعات فیزیولوژیکی خون را دارد و مزیت استفاده از آن در سیستم‌های تشخیصی، آسیب نزدن به پوست است.
 
ابداع‌کنندگان قصد دارند قابلیت‌های این سیستم را گسترش دهند تا حسگرها بتوانند میزان گلوکز، آمونیاک و اوره را هم اندازه‌گیری کنند. هدف آنها از این کار، داشتن یک سیستم تشخیصی جامع است که در پچی به اندازه یک تمبر قرار می‌گیرد.
 
پیچیدگی و سادگی توامان این محصول، یک پیشرفت قابل توجه محسوب می‌شود. این حسگر به چسب نیازی ندارد، سوزش‌های احتمالی را از بین می‌برد و ادغام یک فرستنده "سامانهٔ بازشناسی با امواج رادیویی"(RFID) با آن، نیاز به زیرساخت‌های بزرگ و نیرومند که با بلوتوث کار می‌کنند، برطرف می‌کند.
 
این سیستم می‌تواند داده‌ها را بدون نیروی خارجی به یک اپلیکیشن گوشی هوشمند موسوم به(SenseAble) که ابداع همین پژوهشگران است، منتقل کند.
 
اطلاعات این سیستم جدید، در شماره اخیر مجله(Biosensors and Bioelectronics) به چاپ رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.