اپلیکیشن

امنیت

رسانه‌های اجتماعی

March 16, 2018
13:41 جمعه، 25ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88905

دادستان کل: تلگرام راه ارتکاب جرم است و باید مسدود شود

دادستان کل کشور با بیان اینکه 60 تا 70 درصد جرایم فضای مجازی در تلگرام روی می دهد گفت: راه ارتکاب جرم در فضای مجازی باید مسدود شود.
 
محمدجعفر منتظری گفت: با توجه به گسترش روزانه اینترنت و فضای مجازی شاهد افزایش جرایمی در حوزه سایبری هستیم که بعضا در قانون جرایم رایانه ای احصا نشده است.
وی با بیان کمبود نیرو و امکانات در دستگاه قضایی، تاثیر آن بر حوزه رو به گسترش جرایم رایانه ای و فضای مجازی را کاملا مشهود دانست و افزود: کمبود نیرو و امکاناتی که در دستگاه قضایی و دادستانی وجود دارد، در دادسرای جرایم یارانه ای هم کاملا مشهود است و به همین دلیل ورودی و خروجی پرونده در این دادسرا با وجود همه تلاشی که همکاران ما انجام می دهند، اصلا متناسب با نیرو و امکانات این مجموعه نیست.
وی با بیان اینکه گزارش جامعی از مشکلات و کمبودهای این دادسرا تهیه و به ریاست قوه قضاییه هم ارایه خواهد شد گفت: یکی از مهم ترین مشکلات موجود در مواجهه با جرایم فضای مجازی در دسترس نبودن سرورهاست، به طوری که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد این جرایم در فضایی مانند تلگرام خارج از دسترسی ما برای رسیدگی است و در واقع آزاد گذاشتن چنین فضایی که دارای قابلیت وقوع جرایم متعدد است؛ به بهانه لزوم آزاد بودن فضای مجازی منطقی و قابل قبول نیست. 
 
دادستان کل کشور خواستار تامین امنیت دسترسی به فضای مجازی با نظارت مسوولان امنیتی و اطلاعاتی به منظور کاهش جرایم آن شد و گفت: باید راه ارتکاب جرم در فضای مجازی مسدود شود.
‎دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارنظر خود در رابطه با طرح اعاده اموال نامشروع مسوولان و جوسازی های صورت گرفته مبنی بر اینکه با کلیت این موضوع مخالف هستید، بیان داشت: با اصل قضیه مخالفتی نداریم و هرکسی در هر جایگاه و مقامی و هر زمانی اگر پول و مال نامشروعی به دست آورده باشد، به لحاظ موازین شرعی و قانونی حتما باید آن را به بیت المال برگرداند.
 
‎وی گفت: فردی که معتقد به موازین و قوانین قانوین است با اصل این قضیه مخالف نیست و بنده نیز مخالف نیستم منتها با طرحی که در مجلس مطرح است به لحاظ اشکالاتی که در آن دیده ام مخالف هستم آن هم نه با کل طرح بلکه با مواردی که عمدتا به اجرای این طرح برمی گردد.
براساس این گزارش دادستان کل کشور دیروز به صورت سرزده از دادسرای جرایم رایانه ای بازدید و بر برگزاری دوره های آموزش تخصصی ویژه قضات تاکید کرد.
در این بازدید که علی اکبر بختیاری رییس دفتر دادستان کل کشور، فیروزی و خرم آبادی معاونان دادستان کل و گنجی مدیرکل نظارت بر دادسرا ها نیز حضور داشتند، عملکرد واحد های مختلف دادسرای جرایم رایانه ای بررسی شد.
 
دادستان کل کشور موجودی پرونده ها و نحوه استفاده از سیستم سمپ را ارزیابی کرد.
دادستان کل کشور با بیان آموزش تخصصی قضات این دادسرا در رابطه با جرایم فضای سایبر، به خرم آبادی معاون قضایی دادستان کل در امور فضای مجازی ماموریت داد که نسبت به برگزاری دوره های آموزشی به صورت مرتب اقدام کرده و در جلسه ای با سرپرست دادسرای جرایم رایانه ای نواقص موجود را بررسی کرده و نسبت به رفع آن اقدام کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.