اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

March 17, 2018
19:47 شنبه، 26ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88951

اتصال صوتی پیام رسان های بومی و اپراتورها مشروط به داشتن 3 میلیون کاربر

رگولاتوری در پیگیری فارس به دلایل عدم صدور مجوز اتصال صوتی پیام رسان های بومی و اپراتورها و نبود امکان نظارت بر تعرفه تخفیفی پیام رسان‌های بومی پاسخ داد.
به گزارش فارس، مصوبه شورای عالی فضای مجازی با عنوان «سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» تکالیفی را برای چندین دستگاه از جمله وزارت ارتباطات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز ملی فضای مجازی، سازمان صدا و سیما، وظایف قوه قضائیه، وظایف نهادها و مؤسسات دولتی و عمومی غیردولتی، وظایف بانک مرکزی معین کرده است.
 
در تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مسئولیت‌هایی بر عهده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت ارتباطات زیرساخت گذاشته شده است.
 
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دو موضوع «تعرفه ترافیک ترجیحی برای پیام رسان های اجتماعی داخلی منتخب» و «صدور مجوز اتصال متقابل صوتی بین پیام رسان های منتخب و اپراتورها» مسئولیت هایی را برعهده دارد.
 
طبق اطلاعاتی که تاکنون از توضیحات چندباره وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیران و فعالان پیام رسان‌ها منتشر شده، درباره تکلیف «صدور مجوز اتصال متقابل صوتی بین پیام رسان های منتخب و اپراتورها» در حال حاضر هیچ یک از پیام رسان‌های منتخب این امکان را ندارند و درباره تکلیف «تعرفه ترافیک ترجیحی برای پیام رسان های اجتماعی داخلی منتخب» تعرفه ترجیحی پهنای باند یک سوم برای پیام رسان ها ابلاغ شده است اما بنابر گفته فعالان در پیام رسان‌‌ها امکان نظارت بر اجرا صحیح این دستور فراهم نیست.
 
فارس دلایل کاستی در تحقق کامل این تکالیف را از سازمان‌های مربوطه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری کرده و گزارش دقیق اقدامات رگولاتوری اکنون دریافت شده اما گزارش شرکت‌ ارتباطات زیرساخت هنوز دریافت نشده است.
 
بنابر پیگیری فارس از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، این سازمان درباره اقدامات انجام شده درباره تکلیف «تعرفه ترافیک ترجیحی برای پیام رسان های اجتماعی داخلی منتخب که امکان نظارت بر اعمال تعرفه بدون تبعیض توسط وزارت ارتباطات وجود ندارد» اعلام کرد: تخفیف 50 درصدی ترافیک سایت های داخلی براساس url و تخفیف یک سومی پیام رسان‌های بومی براساس ip اعمال می شود. در نتیجه به دلیل تفاوت روش اجرا، امکان ارایه گزارش و اطلاعیه میزان مصرف و تخفیف سایت‌ها وجود دارد اما برای پیام رسان‌ها خیر. دستور محاسبه یک سوم قیمتی تعرفه ترافیک در استفاده از پیام رسان‌ها داخلی به شرکت‌های اینترنتی ابلاغ و اجرا شده و رگولاتوری نیز بر اجرا نظارت می کند. بنابراین اگرچه کاربر و پیام رسان از نحوه محاسبه تخفیف گزارش نمی گیرد اما در سیستم صورت حساب گیری اپراتورها اجرا می شود. همچنین اگر پیام رسانی تصور می کند که این تخفیف برایشان اعمال نشده می توانند موضوع را به رگولاتوری گزارش کنند و مستندات اعمال تخفیف به آنها ارایه می شود.
 
همچنین این سازمان درباره اقدامات اجرایی برای تحقق تکلیف «صدور مجوز اتصال متقابل صوتی بین پیام رسان های منتخب و اپراتورها که تاکنون انجام نشده است» هم اعلام کرد: صدور مجوز اتصال متقابل صوتی بین پیام رسان های منتخب و اپراتورها نیاز به پیش شرط‌هایی دارد. برای مثال یکی از این شروط رسیدن به حداقل ۳ میلیون کاربر است. کارهای اجرایی برای اجرای این تکلیف انجام شده و به محض محقق شدن شروط عملیاتی خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.