بازی

فناوری اطلاعات

March 18, 2018
7:30 یکشنبه، 27ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88976

جلسه اضطراری ترامپ برای حذف خشونت از بازی ها

 
نیم نگاه
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا  معتقد است که بازی‌های ویدئویی خشونت‌آمیز می‌توانند کودکان را تحریک کنند تا رفتارهای خشونت‌آمیز از آنها سر بزند و تیراندازی در مدرسه پارکلند فلوریدا که چند هفته قبل اتفاق افتاد، نتیجه شیوع همین بازی‌ها بوده است
«دَن هِویت» مدیر انجمن نرم‌افزارهای سرگرمی امریکا که متولی توسعه بازی‌های ویدئویی در این کشور محسوب می‌شود بر این اعتقاد است که دفتر ترامپ هیچ گونه سند یا مدرک رسمی مبنی بر آسیب‌زا بودن بازی‌های خشن را منتشر نکرده است و نمی‌توان بر اساس نگرانی یک فرد تغییراتی را در این زمینه اعمال کرد

 
میثم لطفی:«هنوز هیچ مطالعه‌ای ثابت نکرده است که بازی‌های رایانه‌ای خشن، فیلم‌های سینمایی خشن و برنامه‌های تلویزیونی این چنینی خشونت در جامعه و افزایش جرایم را باعث می‌شوند. البته بیشتر محققان بر این باورند که خشونت در فضای مجازی می‌تواند خشونت در فضای حقیقی را هم به‌دنبال داشته باشد.» اینها آخرین صحبت‌های «کریس فرگوسن» رئیس دانشگاه روانشناسی استتسان بود که چند روز قبل آنها را مطرح کرد. ولی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا به گونه‌ای دیگر فکر می‌کند و معتقد است که بازی‌های ویدئویی خشونت‌آمیز می‌توانند کودکان را تحریک کنند تا رفتارهای خشونت‌آمیز از آنها سر بزند و تیراندازی در مدرسه پارکلند فلوریدا که چند هفته قبل اتفاق افتاد، نتیجه شیوع همین بازی‌ها بوده است.
«سارا هاکابی ساندرز» معاون مطبوعاتی کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بازی‌های رایانه‌ای این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی ترامپ تبدیل شده است و به همین خاطر او پنجشنبه گذشته با نمایندگان شرکت‌های بزرگ فعال در صنعت بازی جلسه برگزار کرده و از آنها خواسته است برای حذف خشونت از این فضا دست به‌کار شوند. با وجود این «دَن هِویت» مدیر انجمن نرم‌افزارهای سرگرمی امریکا که متولی توسعه بازی‌های ویدئویی در این کشور محسوب می‌شود اعلام کرد دفتر ترامپ هیچ گونه سند یا مدرک رسمی مبنی بر آسیب‌زا بودن بازی‌های خشن را منتشر نکرده است و نمی‌توان براساس نگرانی یک فرد تغییراتی را در این زمینه اعمال کرد.
 
خشونت رایانه‌ای
انجمن نرم‌افزارهای سرگرمی (ESA) بازوی اصلی سازمان امتیازدهی نرم‌افزارهای سرگرمی امریکا (ESRB) محسوب می‌شود که بر محتوای بازی‌های رایانه‌ای تمرکز دارد و همه بازی‌های عرضه شده از فیلتر آن عبور می‌کند. امتیازدهی به بازی‌های تولید شده در این سازمان به صورت زیر مشخص می‌شود: «مناسب برای همه»، «مناسب برای افراد بالای 10 سال»، «مناسب برای نوجوانان»، «مناسب برای جوانان» و «فقط مخصوص بزرگسالان». برچسب‌های مربوط به این امتیازدهی روی همه بازی‌های رایانه‌ای موجود است و نشان می‌دهد که فضای مربوطه تا چه اندازه خشونت را به همراه دارد. با وجود این دفتر ترامپ به این نتیجه رسیده است که فرآیند مذکور تأثیر چندانی بر این عرصه ندارد و خشونت مجازی براحتی در دسترس کودکان قرار گرفته است تا روی سیستم روانی آنها تأثیر بگذارد.
ایده مربوط به تأثیر بازی‌های خشن روی افراد نخستین بار در سال 1999 میلادی مطرح شد که بر اساس آن «دیلان کلبولد» و «اریک هریس» از دانش‌آموزان دبیرستان کلمباین 13 نفر از همکلاسی‌های خود را به ضرب گلوله کشتند و سپس خودکشی کردند. پس از بررسی‌های دقیق‌تر مشخص شد این دو نوجوان از بازی‌ خشن Doom تأثیر گرفته بودند و در نهایت دست به این جنایت زدند.در حال حاضر 19 سال از آن زمان می‌گذرد. در این فاصله بررسی‌های علمی فراوان صورت گرفته است و برخی کارشناسان ادعا می‌کنند هیچ ارتباطی بین بازی‌های خشن و خشونت‌های اجتماعی وجود ندارد، اما نکته مهم این است که اتفاق تلخ کشتار دانش‌آموزان توسط دانش‌آموز دیگر بارها در این مدت تکرار شده است.
فرگوسن در این خصوص می‌گوید: «مرکز فناوری و روانشناسی رسانه وابسته به انجمن نرم‌افزارهای سرگرمی امریکا چند ماه قبل در پایان سال 2017 میلادی از تمامی رسانه‌ها و سیاستمداران درخواست کرد در مورد ارتباط میان خشونت در بازی‌ها و خشونت‌های اجتماعی صحبت نکنند. چون هیچ ارتباطی در این زمینه وجود ندارد و هنوز هیچ بررسی علمی نتوانسته است به صورت دقیق این رابطه را ثابت کند.»
 
خشونت یا پرخاش؟
انجمن روانشناسی امریکا بر این مسأله تأکید دارد که خشونت در بازی‌ها و انتشار اخبار خشونت‌آمیز در رسانه‌ها به صورت مستقیم با خشونت‌هایی که در دنیای واقعی می‌بینیم ارتباط دارند و بنابراین بازی‌های ویدئویی می‌توانند پرخاش، حرکت‌های خشونت‌آمیز، تجاوز به حریم دیگر و… را در دنیای واقعی باعث شوند. البته هنوز شواهد اندکی وجود دارد که بتواند این ارتباط را به صورت علمی تأیید کند و با وجود این فرضیه‌های اولیه در این زمینه ثابت شده است.
در حالی که فرگوسن تأکید دارد مسأله مذکور کاملاً منتفی است، «پاتریک مارکی» از پروفسورهای روانشناسی در دانشگاه ویلوناوای امریکا ادعا می‌کند که ارتباط میان بازی‌های خشن و افزایش خشونت در جامعه وجود خارجی دارد و بررسی آنها این مسأله را ثابت کرده است. البته او هم نتوانسته است با تیراندازی مدرسه پارکلند و بازی‌های ویدئویی ارتباط برقرار کند و تحقیقات آنها در این زمینه همچنان ادامه دارد.
با همه این توضیحات «دونالد ترامپ» تصمیم گرفت هفته گذشته با همه بزرگان عرصه بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی جلسه اضطراری برقرار کند تا به گفته کاخ سفید، پرونده مربوط به تیراندازی دبیرستان پارکلند به صورت مستقیم توسط رئیس جمهوری امریکا پیگیری شود. ترامپ چندی پیش در یکی از سخنرانی‌های خود اظهار داشت که بازی‌های رایانه‌ای خشونت‌آمیز بر نحوه شکل‌گیری افکار جوانان تأثیر می‌گذارند و باعث شده‌اند طی چند سال اخیر میزان خشونت بین نوجوانان و جوانان امریکایی بیشتر شود.
البته همان طور که گفته شد صنعت بازی‌های رایانه‌ای با نظر رئیس جمهوری امریکا کاملاً مخالف است. فرگوسن روی صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرده است که ملاقات آنها با رئیس جمهوری کاملاً بی‌فایده بوده است، او به صورت مستقیم مخالفت خود را با ترامپ در میان گذاشته است برای او توضیح داده است که هیچ ارتباطی در این زمینه وجود ندارد.
در بیانیه انجمن نرم‌افزارهای سرگرمی امریکا در مورد جلسه اضطراری ترامپ گفته شد: «ملاقاتی که در کاخ سفید برگزار شد این فرصت را فراهم کرد تا بتوانیم همه نکات پیرامون بازی‌های رایانه‌ای را با ریاست جمهوری در میان بگذاریم و بار دیگر نحوه امتیازدهی به محتوای بازی‌ها را بازنگری کنیم. صنعت ما به والدین متعهد است و ابزارها و محتوای بازی که در اختیار کودکان قرار می‌گیرد هم بر اساس این تعهد توسعه می‌یابند.»
از مهم‌ترین منتقدان این صنعت که هفته گذشته با رئیس جمهوری امریکا ملاقات کرد می‌توان به «برِنت بوزِل» از مرکز تحقیقات رسانه‌ای امریکا اشاره کرد. او بیش از یک دهه است که به‌صورت مؤکد به کاهش خشونت در بازی‌های رایانه‌ای تأکید می‌کند و همواره بر این اصل اصرار دارد که خشونت‌های مجازی باعث شده‌اند خشونت در خیابان‌های امریکا افزایش یابد. از دیگر افرادی که در این جلسه با ترامپ ملاقات کردند می‌توان به افراد زیر اشاره داشت:
«استرائوس زلنیک» مدیر شرکت تولیدکننده بازی‌های «راک‌استار گیمز»، تولیدکننده بازی مشهور GTA
«رابرت آلتمن» مدیر شرکت «زنی‌مکس مدیا» تولیدکننده بازی‌های Doom و فال‌اوت
«دیو کراسمن» نویسنده کتاب «نسل کشی: بازی‌های ویدئویی، تجاوز و روانشناسی قتل»
«مِلیسا هِنسان» مدیر «شورای تلویزیون والدین»
البته کاخ سفید جزئیات زیادی در مورد این جلسه منتشر نکرد و با وجود این در بیانیه آن به صورت کاملاً صریح اعلام شد که ترامپ نگرانی بسیار زیادی در مورد بازی‌های رایانه‌ای دارد و «سارا ساندرز» معاون مطبوعاتی کاخ سفید هم به این مسأله اشاره کرد که خشونت در بازی‌های ویدئویی مهم‌ترین هدف از برگزاری این جلسه اضطراری بوده که البته کاملاً بی‌نتیجه به اتمام رسیده است.
از زمانی که «دونالد ترامپ» به‌عنوان رئیس جمهوری امریکا برگزیده شد، بارها در صحبت‌ها و سخنرانی‌های خود به بازی‌های ویدئویی و مشکلات مربوط به خشونت در آنها اشاره کرد. او هفته گذشته در یکی از توئیت‌های خود نوشت: «بازی‌های ویدئویی خشونت‌آمیز و تجلیل از آنها باید متوقف شود. این بازی‌ها هیولا می‌سازند.»
به‌هر حال، صنعت بازی‌های ویدئویی امریکا که محصولات آن به‌صورت گسترده در سراسر جهان منتشر می‌شود و بخش اعظم بازی‌های ویدئویی که کاربران جهانی از آن استفاده می‌کنند در این کشور به تولید می‌رسد، خود را از چنین اتهاماتی کاملاً مبرا می‌داند. نماینده این صنعت در پاسخ به صحبت‌های ترامپ در یکی از توئیت‌های خود نوشته است: «همه کاربران در سراسر جهان از بازی‌های ویدئویی لذت می‌برند و بسیاری از مقامات بزرگ و محققان علمی بر این مسأله تأکید کردند که بواسطه خشونت در بازی‌های رایانه‌ای هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود.»
 

نیم نگاه
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا  معتقد است که بازی‌های ویدئویی خشونت‌آمیز می‌توانند کودکان را تحریک کنند تا رفتارهای خشونت‌آمیز از آنها سر بزند و تیراندازی در مدرسه پارکلند فلوریدا که چند هفته قبل اتفاق افتاد، نتیجه شیوع همین بازی‌ها بوده است
«دَن هِویت» مدیر انجمن نرم‌افزارهای سرگرمی امریکا که متولی توسعه بازی‌های ویدئویی در این کشور محسوب می‌شود بر این اعتقاد است که دفتر ترامپ هیچ گونه سند یا مدرک رسمی مبنی بر آسیب‌زا بودن بازی‌های خشن را منتشر نکرده است و نمی‌توان بر اساس نگرانی یک فرد تغییراتی را در این زمینه اعمال کرد

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.