اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 30, 2018
23:31 جمعه، 10ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89167

توسعه موتورهای جست وجو بر اساس زبان مادری

یک کارآفرین و طراح موتور جست وجو در فضای مجازی معتقد است که این موتورها را باید بر اساس زبان مادری توسعه دهیم چراکه در این صورت بهتر عمل می کنند.
 
 
موتورهای جست وجو برنامه یا نرم افزارهایی هستند که بر اساس کلیدواژه ارائه شده، پایگاه های داده ذخیره شده خود را جست وجو کرده و اسناد مرتبط را به کاربر ارائه می دهند؛ از این جهت همان کاربرد دایره المعارف ها، فرهنگ های لغات، فهرست مقالات و نشریات برای دانشمندان، نویسندگان، اساتید، معلمان و مترجمان دارند با تفاوت کاهش وزن،افزایش اسناد و خداحافظی با دنیای کاغذ و قلم.
موتورهای جست وجو از مدت ها قبل به دانای کل تبدیل شده اند و امروز بسیاری از کاربران برای یافتن سوالات خود به آنها مراجعه می کنند. این موتورها هم عمومی هستند و هم در رشته و زمینه ای خاص خدمات ارائه می دهند. 
اما یکی از چالش های کشورها در حوزه فضای مجازی هم همین موتورها هستند زیرا معدود موتورهای جست وجوی عظیم بازار را در دست دارند و بعضی ملت ها خواستار توسعه موتورهای جست وجوی بومی به دلایل حاکمیتی و مزایای دیگر از جمله ارائه اسناد به زبان خود هستند.
موتور جست وجوی تُرُب موتوری برای یافتن پایگاه های فروش آنلاین و ارائه تمام محصولات مورد نظر در این موتورهاست که توسط شرکت 'فن گستران پیشرو بازار' و عده ای از دانشجویان و دانش آموخته های دانشگاه صنعتی شریف طراحی شده است. 
مجید رحیم نژاد مدیر عامل این شرکت دانش بنیان که در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف مستقر است، روز جمعه در مورد شروع کار برای طراحی این موتور به خبرنگار علمی ایرنا گفت: من و گروهی از همکلاسی ها از ابتدای ورود به دانشگاه دغدغه ورود به بازار کار را داشتیم.
وی که ورودی سال 89 رشته مهندسی نرم افزار دانشگاه صنعتی شریف است افزود: در رشته رایانه فضا طوری است که دانش آموخته ها سریع می توانند وارد بازار کار شوند ولی ما سعی می کردیم خودمان کارآفرینی کنیم، به ویژه که در آن زمان فضای استارتاپی در ایران هر روز بهتر می شد و فضا را برای این کار مناسب می دیدیم.
 
وقتی یک مرکز شتاب دهنده به محل آشنایی دو کارآفرین تبدیل می شود
وی با اشاره به دیگر عضو موثر این شرکت گفت: از اوایل سال 93 کار روی موتور جست وجو را شروع کردیم، قبل از آن علی بابایی (عضو همکار در این طرح) نزدیک 2 سال روی حوزه سلامت و من در حوزه گردشگری کار می کردیم و بعد در شریف اکسلریتور یا شتاب دهنده شریف با هم آشنا شدیم.
علی نژاد افزود: کارهای قبلی هر دو ما با مشکلاتی مواجه شد و تصمیم گرفتیم با هم کار جدیدی شروع کنیم، از تجربه مشکلات کارهای قبلی درس گرفتیم.
وی در مورد اینکه سرمایه این کار چطور به دست آمده نیز گفت: حدود 6 ماه اول از وام حمایتی شتاب دهنده شریف استفاده کردیم، بعد از آن هم گروه بزرگ شده بود و هم موتور جست وجوی تُرب 50 هزار کاربر داشت، در جلساتی که خود دانشگاه شریف می گذاشت با سرمایه گذاری آشنا شدیم و توانسته ایم به توافق برسیم و شخصی حقیقی روی تُرُب سرمایه گذاری کرد.
این کارآفرین حوزه فضای مجازی در مورد فضای استارتاپ های خدماتی گفت: حوزه کاری ما موتور جست وجو هست و بازار بکری دارد، این ویژگی فقط به ایران متعلق نیست و به دلیل اینکه موتورهای جست وجو باید به ازای هر زبانی بتوانند بهینه عمل کنند، از نظر ما نه فقط ایران، بلکه تمام کشورهای عربی به چنین محصولی نیاز دارند.
علی نژاد توضیح داد: قصد داریم این موتور جست وجو را برای کشورهایی که زبان نزدیکی دارند بومی سازی کنیم، با اینکه گوگل و سایت های دیگر خدمات می دهند همه موتورهای جست وجو به ازای زبان های مختلف جای بهبود دارند و سایتی با زبان مادری می تواند چنین موتور جست وجویی ایجاد کند. 
 
محصولات فروشگاه های فضای حقیقی را اضافه می کنیم
یکی دیگر از بنیانگذاران این شرکت نیز در مورد موتور جست وجوی ترب توضیحاتی داد و گفت: موتور جست وجوی خرید تُرُب اکنون یک میلیون محصول از 200 فروشگاه مختلف را جمع کرده و بعد از دو سال کار، از یک سال قبل به درآمدزایی رسیده است. 
علی بابایی در مورد گروه اولیه بنیانگذار این موتور نیز توضیح داد: از ابتدا 4 نفر از دانشجویان مهندسی برق و مهندسی نرم افزار دانشگاه شریف روی این زمینه کار می کردند و اکنون حدود 15 نفر در شرکت مشغول هستند که شامل گروه فنی، بازاریاب و فروش گروه تعیین محتوا است. 
وی در مورد انتقال شرکت به پارک علم و فناوری دانشگاه شریف نیز گفت: در مرکز رشد فضای استقرار نسبتا خوبی وجود دارد ولی به دلیل توسعه شرکت و افزایش ساعات کار که معمولا در مراکز رشد به آسانی ممکن نیست، قصد داریم به پارک علم و فناوری شریف منتقل شویم که محدودیت های مرکز رشد را ندارد و کمک می کند ترب را گسترش دهیم.
بابایی افزود: قصد داریم در مرحله بعدی توسعه تُرُب فروشگاه هایی که سایت ندارند ولی مایل به ارائه محصولات در فضای مجازی هستند را به فهرست خود اضافه کنیم و مشغول ارتباط گرفتن با این فروشگاه های خرده و عمده فروشی هستیم.
وی تاکید کرد: رقابت در بخش موتورهای جست وجوی ایرانی به دلیل دشواری توسعه موتورهای جست وجو کمتر است؛ حتی نرم افزار موبایلی ما پشتوانه آن موتور جست وجو را دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.