اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

March 31, 2018
12:50 شنبه، 11ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89180

ارسال ۴۰۰۰ ماهواره برای ایجاد شبکه اینترنت ماهواره‌ای جهانی

کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC)، برنامه شرکت فضایی اسپیس‌ایکس مبنی بر ارسال بیش از ۴ هزار ماهواره برای ایجاد شبکه اینترنت ماهواره‌ای جهانی، موسوم به "استارلینک" را تایید کرد.
 
 
به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، شرکت فضایی اسپیس‌ایکس چندی پیش اعلام کرد که قصد دارد با ارسال هزاران ماهواره به مدار زمین، اینترنت را در سراسر دنیا در دسترس قرار دهد و در این راستا با پرتاب یک جفت ماهواره، ماموریت خود را آغاز کرد.
 
اکنون کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) به طور رسمی تصویب کرد که اسپیس‌ایکس، ۴۴۲۵ ماهواره را برای انجام این مهم به فضا پرتاب کند.
 
کمیسیون ارتباطات فدرال (Federal Communications Commission) یک آژانس مستقل دولت آمریکا است که در سال ۱۹۳۴ توسط کنگره آمریکا تاسیس شده است و اعضای عالی آن توسط رییس جمهور آمریکا منصوب می‌شوند.
 
مهم‌ترین وظایف "FCC" شش مورد پهنای باند، رقابت، فرکانس رادیویی، رسانه، امنیت اجتماعی و امنیت داخلی هستند.
 
حوزه قدرت کمیسیون ارتباطات فدرال تمامی ۵۰ ایالت آمریکا و بخش‌های سیاسی دیگر ایالات متحده آمریکا (سایر متصرفات) است.
 
برنامه اسپیس‌ایکس برای ایجاد یک شبکه جهانی بی‌سیم اینترنت به وسیله ۴۴۲۵ ماهواره، توسط FCC تصویب شده است.
 
پروژه ۱۰ میلیارد دلاری "استارلینک"(Starlink) برای ارسال ماهواره‌ها، در دو مرحله بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ انجام می‌شود و سپس در ارتفاع بین ۱۱۵۰ تا ۱۳۲۴ کیلومتری زمین پرواز می‌کنند و یک اتصال یک گیگابیت بر ثانیه‌ای را فراهم می‌کنند.
 
اعضای کمیسیون با رأی ۵ بر صفر این برنامه را به تصویب رساندند.
 
"گویین شات‌ول"(Gwynne Shotwell)، مدیر اسپیس‌ایکس در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگرچه ما هنوز راه زیادی در پیش داریم، اما این گام مهمی برای شرکت است که نسل جدیدی از یک شبکه ماهواره‌ای بسازد که می‌تواند با استفاده از پهنای باند قابل اعتماد، شبکه اینترنت را به کسانی برساند که هنوز متصل نیستند.
 
البته هنوز هم برخی مسائل و مشکلات وجود دارد. مشکلاتی مانند سنجش دقیق فرایند مقابله با زباله‌های فضایی، تداخل با تلسکوپ‌های رادیویی و مدیریت فاصله بین همه این ماهواره‌ها.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.