لبه تکنولوژی

April 1, 2018
16:13 یکشنبه، 12ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89192

شغل‌های عجیب‌وغریبی که ربات‌ها تصاحب خواهند کرد

ربات‌ها در آینده شغل‌های ما را خواهند گرفت. این یک تئوری توطئه یا ترس بی‌جا نیست، بلکه یک حقیقت مسلم است. در آینده‌ی نه‌چندان دور، در کارخانه‌ها ربات‌ها جایگزین کارگران می‌شوند، کامیون‌های خودران روانه‌ی جاده‌ها می‌شوند و پهپادها آسمان‌ها را می‌پوشانند. اما مساله اینجاست که چنین روندی محدود به همین شغل‌ها نخواهد بود. در آینده، بسیاری از شغل‌ها، از شغل‌های پیچیده مانند کارهای خلاقانه گرفته تا شغل‌های پیش‌پاافتاده، از آن ربات‌ها خواهد شد. در ادامه به شغل‌هایی می‌پردازیم که احتمالا فکر نمی‌کردید ربات‌ها از پس انجام آن‌ها برمی‌آیند.
 
هواداران بیسبال
 
یک تیم بیسبال کره‌ای به نام «هانوا ایگلز» (Hanwha Eagles) از یک رویکرد جدید برای جذب هوادار استفاده کرده است. این تیم به جای اینکه استادیوم خود را با اشخاص واقعی پر کند، به استفاده از ربات‌ها روی آورده است. این تیم در طی سال‌های اخیر با مشکل کاهش تعداد هوادار دست‌وپنجه نرم می‌کند. به همین خاطر، مدیران این تیم به جای اینکه استادیوم خود را با افراد واقعی پر کنند، صندلی‌های خالی استادیوم را با استفاده از ربات‌ها پر کرده‌اند. این ربات‌ها به‌طور برنامه‌ریزی‌شده شعار می‌دهند، تشویق می‌کنند و حرکات مشابه هواداران را انجام می‌دهند. هوادارانی که حال و حوصله‌ی آمدن به استادیوم را ندارند، می‌توانند از طریق اینترنت به این ربات‌ها وصل شوند و تصویر صورتشان را بر چهره‌ی ربات‌ها به نمایش دربیاورند.
 
منتقدین غذا
 
زمانی که نخست‌وزیر سابق تایلند از کیفیت پایین غذاهای تایلندی به ستوه آمده بود، خواستار انجام کاری برای حل این مشکل شد. او این مشکل را در کابینه‌ی دولت مطرح کرد، و آن‌ها به یک راه‌حل رسیدند: ساخت یک ربات. دولت تایلند نام این ربات را e-Delicious گذاشت؛ رباتی که در حقیقت یک منتقد غذا بود.
 
ربات e-Delicious می‌توانست طعم غذاهای تایلندی را بررسی کند و به آن‌ها نمره بدهد. طبق نظر رییس این پروژه، این ربات «ارزان‌ترین و آسان‌ترین روش» برای ارزش‌گذاری غذا بود. اگرچه دولت برای ساخت این ربات صدها هزار دلار پول خرج کرد و یک‌سوم بودجه‌ی سازمان نوآوری تایلند صرف ساخت این ربات شد.
 
فروشندگان تلفنی
 
بسیاری از شرکت‌ها برای خدمات تلفنی از صداهای از پیش ضبط‌شده استفاده می‌کنند. اما یک شرکت بیمه از این هم فراتر رفته و هنگامی که مشتریان خواستار صحبت با اپراتور می‌شوند، یک ربات به آن‌ها جواب می‌دهد. این کمپانی از یک ربات به‌عنوان فروشنده‌ی تلفنی استفاده می‌کند؛ رباتی که ربات بودن خود را انکار می‌کند. این ربات خود را سامانتا وست می‌نامد و در حین مکالمات همواره اصرار دارد که او یک انسان است. اگر فردی او را یک ربات بنامد، او در جواب می‌گوید: «من یک فرد واقعی هستم. شاید ارتباط ما دچار مشکل شده که بابت این مساله از شما معذرت می‌خواهم.»
 
البته این ربات چندان پیشرفته نیست و در حال حاضر فقط در مورد بیمه‌ی عمر می‌تواند پاسخگو باشد و در مورد مسائل دیگر عملکرد چندان خوبی ندارد. با این وجود، این ربات نشانه‌ای از آینده‌ی هوش مصنوعی و ربات‌ها است؛ آینده‌ای که تشخیص بین ربات‌ها و انسان‌ها همواره سخت‌تر از گذشته می‌شود.
 
آهنگسازان
 
در آینده‌ی نه‌چندان دور، ربات‌ها احتمالا بسیاری از آهنگ‌سازان را از کار بیکار می‌کنند. محققان دانشگاه جورجیا رباتی را ساخته‌اند که قادر به ساخت و اجرای آهنگ‌های مختلف است. این ربات از چهار دست بهره می‌برد و بعد از گوش کردن به آهنگ‌های مختلف، از آن‌ها الهام می‌گیرد و آهنگ جدیدی را خلق می‌کند. این ربات از شبکه‌های عصبی بهره می‌برد و با استفاده از آن‌ها می‌تواند الگوی‌های آهنگ‌ها را شناسایی کند و بر اساس آن‌ها آهنگ‌های جدیدی را بسازد. محققان می‌گویند که آن‌ها انواع و اقسام آهنگ‌ها از بتهوون گرفته تا لیدی گاگا را برای این ربات پخش کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که آهنگ‌های ساخته شده توسط این ربات بیشتر به آهنگ‌های کلاسیک و جاز گرایش دارد.
 
ساخت ربات‌ها
 
گاهی اوقات به نظر می‌رسد که در آینده تنها شغلی که برای انسان‌ها باقی می‌ماند، ساخت ربات‌ها است. اما باید بگوییم که ربات‌ها این شغل را هم تصاحب خواهند کرد. در ژاپن، کارخانه‌ای وجود دارد که در آن ربات‌ها بدون حضور انسان‌ها به‌صورت شبانه‌روزی مشغول ساخت ربات‌های دیگر هستند. این کارخانه در هر روز ۵۰ ربات جدید می‌سازد و افراد ناظر هم ماهی یک بار به این کارخانه سر می‌زنند.
 
علاوه بر این، باید به ربات‌هایی اشاره کنیم که می‌توانند ربات‌های دیگر را طراحی کنند. محققان دانشگاه کمبریج، رباتی ساخته‌اند که نه‌تنها از پس ساخت ربات‌های دیگر برمی‌آید، بلکه می‌تواند آن‌ها را بررسی کند و طراحی آن‌ها را بهبود دهد. این ربات به‌اصطلاح مادر، ماشین‌های کوچک مسابقه‌ای می‌سازد و بعد از آزمایش آن‌ها، ربات‌های ضعیف‌تر را نابود می‌کند و فقط ربات قوی‌تر را نگه می‌دارد. سپس با بررسی عوامل موفقیت ربات قوی‌تر، دست به ساخت ربات‌های جدیدی می‌زند. به همین خاطر در آینده‌ی نزدیک می‌توانیم انتظار این را داشته باشیم که ربات‌ها بدون دخالت انسان بتوانند ربات‌های بسیار پیچیده‌ای را طراحی کنند و بسازند.
 
منبع: listverse
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.