رگولاتوری

April 1, 2018
16:21 یکشنبه، 12ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89194

ایستگاه فضایی چین تا ظهر فردا در خاورمیانه یا شمال آفریقا سقوط خواهد کرد/سازمان فضایی: خطری مردم را تهدید نمیکند

 
ایستگاه فضایی از دست رفته چین موسوم به "تیانگونگ-۱" به احتمال قوی تا فردا ظهر جایی در خاورمیانه یا نزدیکی قاره آفریقا سقوط خواهد کرد.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، در حالی که چین کنترل ایستگاه فضایی خود را سال گذشته از دست داده است، اکنون به احتمال فراوان تا ظهر فردا (۱۳ فروردین) با زمین برخورد خواهد کرد.
 
البته این فضاپیما با ورود به جو زمین، به یک گوی آتشین تبدیل خواهد شد و احتمالا بقایای آن به زمین سقوط می‌کند.
 
 
فعالیت‌های خورشیدی روی ماهواره‌های کم‌ارتفاع بسیار تاثیرگذار است و در حالی که تخمین زده شده بود که نهایتا تا ۲۴ مارس شاهد سقوط این فضاپیما باشیم، اما فعالیت‌های خورشیدی این سقوط را تاکنون با تعویق انداخته است.
 
این در حالی است که کارشناسان می‌گویند کوچکترین تغییر در زمان سقوط، مکان سقوط بقایای این فضاپیما را صدها کیلومتر جابجا خواهد کرد.
 
چین در ژانویه ۲۰۱۸ اعتراف کرد که کنترل ایستگاه فضایی "تیانگونگ-۱) " Tiangong-1) را از دست داده است.
 
با توجه به برآورد غیردقیق زمان و محل سقوط ایستگاه فضایی چینی به زمین، آژانس فضایی اروپا مسیر ایستگاه فضایی را به طور دائم دنبال می‌کند.
 
 
به گفته کارشناسان، مقدار کمی از بقایای "Tiangong-۱" ممکن است سالم بماند.
 
ایستگاه فضایی "تیانگونگ-۱" چین در سال ۲۰۱۱ به فضا پرتاب شد و ۶.۵ سال است که به دور زمین می‌چرخد. این طور که گفته می‌شود، احتمال برخورد بقایای این ایستگاه به ساکنان زمین، بسیار بسیار کم است.
 
کارشناسان همچنین اشاره می‌کنند که تاکنون در تاریخ، هیچکس از بازگشت دستگاه‌ها و فضاپیماهای مستعمل و از کار افتاده صدمه ندیده است.
 
 
 
"تیانگونگ-۱" اولین ایستگاه فضایی ساخته و پرتاب شده توسط چین است. چین در ماه مارس ۲۰۱۶ اعلام کرد که برقراری ارتباط با ایستگاه فضایی متوقف شده است. طبق گفته سازمان هوافضا، دنبال کنندگان آماتور ماهواره‌ها ادعا می‌کنند که ارتباط این ایستگاه از ژوئن ۲۰۱۶ قطع شده است.
 
در هنگام فرود به زمین ممکن است مواد خطرناکی روی ایستگاه فضایی وجود داشته باشد. یک ماده بسیار سمی و خورنده به نام "هیدرازین"(hydrazine) می‌تواند از سقوط و برخورد جان سالم به در ببرد. اگر در میان مواد بازگشتی یافت شود، لمس یا استنشاق گاز آن خطرناک است.
 
در اصل، برنامه‌ریزی شده بود که بازگشت این ایستگاه کنترل شده باشد، چنان که هنگام بازگشت موتورها سرعت آن را کاهش دهند تا به آرامی به سمت یک منطقه بزرگ و غیرمسکونی در اقیانوس آرام جنوبی فرود بیاید.
 
زمانی که چین کنترل موتورهای آن را از دست داد، این برنامه‌ها نیز بر باد رفت. چین هنوز اعلام نکرده است که دقیقا چه زمانی کنترل ایستگاه فضایی را از دست داده است. نام "تیانگونگ-۱" به معنی "قصر بهشتی" است.
 
تاکنون فضاپیماهای متعددی دوباره وارد اتمسفر زمین شده و بدون هیچ حادثه‌ای مشتعل شده‌اند که بزرگترین آن‌ها ایستگاه بزرگ فضایی روسی "میر" با وزن ۱۲۰ تن بوده است.
 
فعالیت‌های خورشیدی می‌تواند لایه‌های بالایی جو را گسترش داده و باعث افزایش کششی غیرقابل پیش بینی در ماهواره‌های کم ارتفاع شود. این به این معناست که زمابندی پایان عمر این ایستگاه فضایی تا میزان ۲۰ درصد حاشیه خطا خواهد داشت.
 
اطلاعیه سازمان فضایی ایران درباره سقوط مدارگرد چینی
 
 
 
سازمان فضایی ایران درباره سقوط مدارگرد چینی "تیانگونگ-۱" که به احتمال قوی تا فردا ظهر جایی در خاورمیانه یا نزدیکی قاره آفریقا سقوط خواهد کرد، اطلاعیه‌ای را منتشر و از هموطنان تقاضا کرد اخبار صحیح را فقط از طریق مراجع رسمی دنبال کنند و به شایعات و اخباری که بر اساس حدس و گمان منتشر می‌شود، توجه نکنند.
 
به گزارش ایسنا، اطلاعیه شماره یک سازمان فضایی ایران درخصوص سقوط مدارگرد چینی "تیانگونگ-۱" به شرح زیر است:
 
درخصوص اخبار مربوط به سقوط مدارگرد چینی تیانگونگ-۱ موارد زیر به اطلاع هموطنان عزیز می‌رسد تا نگرانی‌ها مرتفع شود:
۱.  این مدارگرد، نخستین ایستگاه فضایی متعلق به کشور چین است که به منظور انجام آزمایش‌های فضایی در سال ۲۰۱۱ به فضا پرتاب شده و دارای قابلیت الحاق پرتاب‌گرهای حامل انسان در فضا است که تا سال ۲۰۱۶ به ماموریت خود ادامه داد. در این سال، سازمان ملی فضایی چین اعلام کرد که کنترل مداری این مدارگرد را از دست داده است.
 
۲.  سازمان فضایی ایران با استفاده از دو رصدخانه خود و در تعامل با سازمان همکاری های فضایی آسیا-اقیانوسیه (اپسکو) از حدود ۲ ماه پیش و با نزدیک شدن به زمان ورود مجدد مدارگرد به جو زمین، وضعیت تیانگونگ-۱ را مورد پایش قرار داده است.
 
۳. زمان و مکان دقیق سقوط این مدارگرد به دلیل پیچیدگی‌های فنی هنوز مشخص نیست، با این حال احتمال سقوط از ساعت ۲۳ شب ۱۲ فروردین ماه تا ۱۲ ظهر روز ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ و در پهنه جغرافیایی ۴۳ درجه شمالی تا ۴۳ درجه جنوبی که مساحتی بیش از ۲۰۰ برابر کل مساحت ایران را دارد، بیشتر است.
 
۴. مدارگرد با ورود به جو زمین، در اثر اصطکاک سوخته و متلاشی خواهد شد، اما امکان دارد که قطعاتی از آن با زمین برخورد نماید. همچنین لازم به ذکر است سقوط مدارگرد فوق هیچ تهدیدی برای مردم ایجاد نمی کند، کما اینکه به طور متوسط هر ساله هزاران قطعه پسماند فضایی و یا اجسام نزدیک به زمین در جو سقوط می کنند، پیش‌تر نیز شاهد سقوط و ورود مجدد مدارگردهایی با ابعاد مشابه به جو زمین بوده ایم. سخت‌ترین بقایای مدارگرد پس از عبور از جو در محدوده‌ای بسیار وسیع پراکنده خواهد شد که با توجه به وسعت خشکی و دریاهای زمین در عرض‌های جغرافیایی مشخص‌شده و تراکم جمعیت، احتمال برخورد این قطعات با مناطق مسکونی زمین بسیار کم است لذا این موضوع خطری را متوجه ساکنین کره زمین نخواهد کرد.
 
۵.  قطعات احتمالی که به زمین می‌رسند، ممکن است حاوی برخی ترکیبات شیمیایی سمی باشد، که توصیه می شود از تماس با آن پرهیز شود.
 
۶.  سازمان فضایی ایران، ضمن رصد مداوم این ایستگاه از طریق رصدخانه‌ها اخبار تکمیلی در این خصوص را منتشر خواهد کرد.
 
از هموطنان عزیز تقاضا می شود اخبار صحیح را فقط از طریق مراجع رسمی دنبال کنند و به شایعات و اخباری که بر اساس حدس و گمان منتشر می شود توجه نکنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.