اینترنت و شبکه

لبه تکنولوژی

April 1, 2018
16:38 یکشنبه، 12ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89203

صدور مجوز ارائه اینترنت ماهواره‌ای جهانی توسط رگولاتوری ارتباطات آمریکا برای SPACEX

رگولاتوری حوزه ارتباطات آمریکا (FCC)، مجوز توسعه اینترنت فضایی توسط SpaceX جهت ایجاد شبکه ماهواره ای متشکل از۴۰۰۰ ماهواره‌ها برای ارائه اینترنت جهانی را صادر کرد.
 
این اولین مجوز صادرشده از سوی FCC برای توسعه پهنای باند ارتباطی در ایالات متحده از طریق فناوری ماهواره‌ای در سطح مدار کم ارتفاع لئو است.
 
براین اساس مجوز قانونی جهت استفاده از باند فرکانسی Ka 20/30 GHz و Ku 11/14 GHz به اسپیس اکس داده شده است.
 
فناوری پهن باند ماهواره‌ای این شرکت قرار است مناطق روستایی و دورافتاده که به شبکه اینترنت از طریق ارتباطات فیبرنوری و دکل‌های شبکه ارتباطات سیار دسترسی ندارد را تحت پوشش قرار دهد.
 
بیش از ۱۵ میلیون نفر در آمریکا به پهنای باند اینترنت دسترسی ندارند.
 
پیش از این و در سال گذشته نیز رگولاتوری این کشور، با درخواست شرکت های OneWeb، Space Norway و Telesat برای دسترسی به بازار آمریکا به منظور ارائه خدمات پهن باند ماهواره ای  و دسترسی به اینترنت در نواحی کم برخوردار موافقت کرده بود.
 
به‌صورت نظری، سرویس شرکت ایلان ماسک، رقیب فیبرنوری خواهد بود؛ اهمیت این سرویس بخصوص در کشورهایی که از اینترنت باکیفیتی برخوردار نیستند بیشتر نمود پیدا می‌کند.
 
پیشتر اعلام شده بود کمپانی اسپیس اکس، قصد دارد با کمک درآمد حاصل از این پروژه در درازمدت، به احداث شهری در مریخ بپردازد، اما نکته تأمل‌برانگیز این است که تعداد کل ماهواره‌های فعال تا پایان سال ۲۰۱۵ به دور مدار زمین می‌چرخند ۱۳۸۱ عدد است که ۳۷% آن مربوط به ماهواره‌های مخابراتی می‌باشد، حال تنها یک شرکت تجاری می‌خواهد جهت ایجاد شبکه ماهواره ای، تقریباً چهار برابر این تعداد ماهواره را به فضا پرتاب کند!
 
پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۴۰ میلیون کاربر از این سرویس استفاده خواهند کرد و درآمد سالانه‌ای معادل ۳۰ میلیارد دلار برای این شرکت به ارمغان خواهند آورد.
 
ایلان ماسک در سال ۲۰۱۵ جزئیاتی از میزان هزینه دسترسی به اینترنت هم اعلام کرد و گفت که هزینه دسترسی به اینترنت از طریق دستگاه کوچکی صورت می‌گیرد و بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ دلار برای کاربر هزینه دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.