لبه تکنولوژی

April 1, 2018
16:40 یکشنبه، 12ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89204

استفاده از پهباد آزار دهنده؛ ابتکار شرکث ژاپنی برای جلوگیری از پرکاری کارمندان

یک شرکت ژاپنی برای جلوگیری از اضافه کاری و وادار کردن کارمندانش به ترک دفتر کار بعد از پایان ساعت کار، قصد دارد از یک پهپاد آزار دهنده استفاده کند.
 
این پهپاد که مجهز به دوربین است بعد از پایان ساعت اداری در فضای دفتر کار به پرواز در خواهد آمد و موسیقی خاصی که اغلب در هنگام بسته شدن فروشگاه‌ها استفاده می‌شود، را پخش خواهد کرد.
 
ژاپن سالهاست که سعی می‌کند اضافه کاری بیش از حد کارمندان را که باعث مشکلات جسمی و حتی در مواردی مرگ آنها شده است، محدود کند.
 
این طرح نتوانسته نظر کارشناسان را جلب کند و آن را کاری “احمقانه” توصیف کردند.
 
به گزارش رسانه‌های ژاپن، شرکت تای سای که خدمات امنیت و نظافت فضاهای کاری ارائه می‌دهد با همکاری شرکت “بلو اینوویشن” که سازنده پهپاد است و کمپانی ارتباطات مخابراتی NTT این پهپادها را تولید می‌کنند.
 
نوریهیرو کاتو، یکی از مدیران شرکت تای سای به خبرگزاری فرانسه گفت: “وقتی فکر کنید که هر لحظه ممکن است پهپاد بیاید بالای سرتان آن هم با صدای آهنگ “Auld Lang Syne” و صدای ویز ویز، واقعا نمی‌توانید کار کنید.”
 
شرکت تای سای اعلام کرده است که استفاده از این نوع پهپاد را از آوریل سال ۲۰۱۸ (⁣۱۲ فروردین) به طور آزمایشی در شرکت خود شروع خواهد کرد و بعدا به سایر شرکت‌ها عرضه خواهد شد.
آیا ابزاری موثر خواهد بود؟
 
“سی جیرو تاکشیتا”، استاد مدیریت و اطلاعات دانشگاه شیزوکو در پاسخ به این سوال بی‌بی‌سی که آیا این ابزار کمکی خواهد کرد پاسخ می‌دهد خیر.
 
“این کاراحمقانه است و شرکت‌ها چنین کارهایی را انجام می‌دهند تا فقط نشان دهند که برای حل مشکل می‌خواهند کاری بکنند.”
 
او اینطور استدلال می‌کند: “مشکل اضافه کاری بیش از حد ریشه در فرهنگ کاری افراد دارد و باید به شکل اساسی تری حل شود.”
 
“ایجاد آگاهی درباره این مشکل خیلی مهم است اما این کار به نظر من بیشتر یک جور شوخی است.”
 
“اسکات نورث”، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه اوزاکا می‌گوید: “حتی اگر آزار این روبات‌ها کارکنان را مجبور به ترک محل کار کند، آنها کارهای ناتمام خود را با خود به خانه می‌برند.”
 
او اضافه می‌کند: “برای کم کردن میزان اضافه کار، لازم است که حجم کار کم شود؛ از طریق کم کردن رقابت‌های کاری مسابقه گونه که ژاپن به آن مشهور است و یا از طریق استخدام افراد بیشتر.”
 
سال‌هاست که در ژاپن برای تغییر فرهنگ کاری قدیمی تلاش می‌شود. مطابق این فرهنگ، ترک کردن محل کار قبل از همکاران دیگر و یا رئیس، کاری مذموم و ناپسند شمرده می‌شود.
 
مشکل کار اضافه و طولانی باعث شده که یک واژه جدید در زبان ژاپنی ابداع شود: “کاروشی” یعنی مردن در اثر کار زیاد.
 
عادت به کار زیاد، به خصوص در میان افرادی که تازه در یک شرکت استخدام می‌شوند به مشکلات سلامتی بسیاری مانند سکته، حمله قلبی و خودکشی منجر شده است.
 
در ماه اکتبر یک شرکت تبلیغاتی بعد از خودکشی یکی از کارمندانش، به دلیل “بدرفتاری با کارکنان” جریمه شد. بعدا مشخص شد که این زن کارگر در یک ماه ۱۵۹ ساعت اضافه کارانجام داده است.
 
اوایل امسال دولت ژاپن با طرحی با عنوان “جمعه‌ پاداش” به شرکت‌ها پیشنهاد داد تا کارکنان خود را مجبور کنند در آخرین جمعه هر ماه سر ساعت سه بعد از ظهر به خانه بروند.
 
اما این طرح هم با شکست رو به رو شد چون بسیاری از کارمندان گفتند که آخرین جمعه ماه یکی از شلوغ‌ترین روزهای کاری آنهاست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.