رسانه‌های اجتماعی

رگولاتوری

April 2, 2018
1:22 دوشنبه، 13ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89218

کلاف سر درگم 40 میلیون کاربر تلگرامی کجا ختم می شود؟

 
مدت زیادی است که بسیاری از مسوولان کشور تلاش می‌کنند مردم را به استفاده از فضای مجازی داخلی تشویق کنند. با وجود تلاش های گسترده ای که در این زمینه صورت گرفته است به نظر می‌رسد این تبلیغات نتیجه زیادی نداشته است.
پیش از این آمارها نشان می‌داد که 80 درصد از کاربران این نرم افزار ایرانی‌ها هستند. طبق بعضی آمارها نیز از هر 10 نفر 6 نفر از تلگرام استفاده می‌کنند. به جز تلگرام، اپلیکیشن های اینستاگرام و بعد از آن توئیتر، ایمو و اسکایپ هم از دیگر فضاهای مجازی محبوب هستند.
 
بار دیگر این مساله روز گذشته با اعلام خبری از سوی علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبرساز شد.
 
بروجردی از جایگزینی تلگرام با یک پیام رسان ملی خبر داده و گفته است: فکر می کنم این اتفاق حداکثر تا پایان ماه جاری بیافتد. به گفته او، تصمیم به حذف تلگرام «در بالاترین سطح اتخاذ شده است».
 
وی اعلام کرده است: «ممکن است تعداد مشترکان سروش ۳ میلیون باشد و تعداد مشترکان تلگرام چهل میلیون، اما این تعداد سرریز می شوند؛ وقتی تلگرام از مدار خارج شد مردم به یک سامانه ملی روی می آورند».
 
وی تصریح کرده است:« در رابطه با نگرانی هایی که رسانه های بیگانه بیشتر به آن دامن می زنند که سامانه های داخلی ایمن نیست یا مسایلی از این گونه، به لحاظ بستر سازی فنی و سالم بودن محیط آن، کار گسترده ای دارد، صورت می گیرد».
 
اما هنوز دقایقی از انتشار این صحبت در رسانه ها نگذشته بود که رمضانعلی سبحانی‌فر، رییس کمیته ارتباطات مجلس و نماینده پارلمان در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ضمن رد این ادعا اعلام کرد که زمان فیلترینگ تلگرام مشخص نیست و نباید اخباری به جامعه پمپاژ شود که امنیت روانی مردم را مخدوش می کند.
 
بلافاصله پس از انتشار شایعاتی مبنی بر فیلتر شدن تلگرام، تبلیغات گسترده ای برای این پیام‌رسان از سوی این رسانه‌ها در حالی اتفاق ‌افتاد که اصل موضوع یعنی فیلترینگ تلگرام یا مشخص شدن زمان فیلترینگ نیز از سوی مسوولان مختلف تکذیب شد. این در حالی است که تقریبا از هر 5 نفر 3 نفر می‌گویند حاضر به استفاده از پیام رسان داخلی نیستند و در صورت فیلتر شدن تلگرام به فیلتر شکن روی می آورند.
 
بلافاصله پس از انتشار شایعاتی مبنی بر فیلتر شدن تلگرام، تبلیغات گسترده ای برای این پیام‌رسان از سوی این رسانه‌ها در حالی اتفاق ‌افتاد که اصل موضوع یعنی فیلترینگ تلگرام یا مشخص شدن زمان فیلترینگ نیز از سوی مسوولان مختلف تکذیب شد. این در حالی است که تقریبا از هر 5 نفر 3 نفر می‌گویند حاضر به استفاده از پیام رسان داخلی نیستند و در صورت فیلتر شدن تلگرام به فیلتر شکن روی می آورند.
 
از نظر این کاربران دو موضوع علت و دلیل رغبت نداشتن به استفاده از پیام رسان ایرانی وجود دارد؛ نخست بی‌اعتمادی به فضای مجازی ایرانی است که بسیاری از کاربران اظهار می کنند تضمینی وجود ندارد که اطلاعات‌شان در این فضا امن بماند. برخی اعتقاد دارند که نمی‌خواهند برخی دستگاه‌ها به اطلاعات شخصی و حریم خصوصی آنها دسترسی پیدا کنند.
 
عماد ملایری، کارشناس وب در این زمینه اعلام کرده است که هم اکنون به‌دلیل مشخص نبودن مراحل امنیتی و اینکه اطلاعات کاربران در چه شرایطی نگهداری می‌شود و جو عمومی چندان اعتمادی به سرویس‌های ایرانی ندارند.
 
وی در این خصوص اظهار کرده است: مشکل اصلی روی نیاوردن کاربران ایرانی به سمت پیام رسان‌های داخلی نبود اعتماد کافی به این پیام رسان‌ها در حفظ اطلاعاتشان است. تاکنون هیچ کدام از پیام رسان‌های داخلی یا سرویس‌های آنلاین داخلی دیگر اعلام نکرده است که اطلاعات کاربران را در چه شرایطی نگهداری می‌کنند و فراهم نکردن شرایط برای جلب اعتماد کاربران به سرویس‌های داخلی تاکنون بزرگترین ضربه را به‌این سرویس‌ها زده است.
 
ملایری تاکید می‌کند که از دیگر مشکلات این عرصه نبود خدمات مناسب در بخش سرور و دیتا سنتر است. براساس اظهارات وی بسیاری از سرویس‌های داخلی ممکن است بهترین خدمات و سرویس را در اختیار کاربران خود بگذارند اما به‌دلیل نبود یک دیتا سنتر و سرور داخلی مناسب ارایه خدماتشان با مشکلات جدی روبه رو شده است.
 
به باور وی تا زمانی که پیام رسان‌های داخلی شرایط برای جلب اعتماد کاربران برای استفاده از سرویس هایشان را فراهم نکنند و از طرفی تا زمانی که خدمات زیرساختی با کیفیتی در بخش دیتا سنتر و سرور در کشور فراهم نشود نمی‌توان انتظار جایگزین شدن پیام رسان‌های بومی  را با خارجی داشت.
 
امیر بیگی، برنامه نویس نیز در این خصوص اظهار کرده است: صرف ارایه خدماتی مانند ساخت گروه و کانال، ارسال پیام به صورت گروهی یا ارسال فایل و اشتراک آن نمی‌تواند دلیل خوبی باشد تا کاربران به سمت پیام‌رسان‌های داخلی کوچ کنند چرا که پیام رسان‌های داخلی باید روی امکاناتی مانند هماهنگی نسخه موبایل با نسخه لپ تاپ و قابلیت سینک سریع بین همه دستگاه کار کنند. از سوی دیگر این پیام رسان‌ها باید در لحظه و همزمان با افزایش تعداد کاربران خدمات زیرساختی و فنی خود را  افزایش دهند.
 
گزارش: فرزانه صدقی-سیناپرس
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.