رسانه‌های اجتماعی

April 2, 2018
16:35 دوشنبه، 13ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89231

اعتیاد به اینترنت در نوجوانان کاملاً جدی است

یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد که میزان اعتیاد نوجوانان ۱۴ تا ۱۹ ساله به اینترنت و شبکه‌های مجازی بسیار جدی و خطرناک بوده و زمینه‌ساز مشکلات متعددی است. از سوی دیگر ترک این اعتیاد نیز برای نوجوانان دشوارتر از سایر افراد است.
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اعتیاد به اینترنت در بین نوجوانان موضوعی کاملاً جدی و مهم محسوب می‌شود. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از مطالعات پژوهشگران دانشگاه کازان (Kazan University) میزان اعتیاد و وابستگی نوجوانان به اینترنت و رسانه‌های اجتماعی بسیار زیاد و در ابعادی غیرقابل‌کشف است. در مطالعات و سرشماری انجام‌شده طی این پروژه، نوجوانان گروه سنی ۱۴ تا ۱۹ سال موردبررسی قرار گرفتند که عمدتاً در دوره دبیرستان تحصیل می‌کردند.
 
حوزه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برای همه مردم جذاب بوده و همه ما به آن نیاز داریم. بسیاری از مردم به این شبکه‌ها معتاد شده و به برقراری ارتباطات اجتماعی از این طریق نیاز دارند. بسیاری از نوجوانان این دنیای مجازی را به دنیای واقعی ترجیح داده و درواقع ترک این اعتیاد برای همه ما به‌ویژه نوجوانان سخت است.
 
رجینا ساکیوا (Regina Sakhieva) یکی از پژوهشگران ارشد این گروه تحقیقاتی درباره موضوع فوق چنین اظهار داشت: «ما می‌توانیم وابستگی و اعتیاد نوجوانان به شبکه‌های اجتماعی را کشف کنیم. در حقیقت حوزه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برای همه مردم جذاب بوده و همه ما به آن نیاز داریم. بسیاری از مردم به این شبکه‌ها معتاد شده و به برقراری ارتباطات اجتماعی از این طریق نیاز دارند. بسیاری از نوجوانان این دنیای مجازی را به دنیای واقعی ترجیح داده و درواقع ترک این اعتیاد برای همه ما به‌ویژه نوجوانان سخت است.»
 
پژوهشگران همچنین  دریافتند که اکثر کسانی که در دنیای مجازی مورد سوءاستفاده قرارگرفته‌اند، مستعد ابتلا به اعتیاد به اینترنت بوده و ساعات زیادی را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این اعتیاد اینترنتی، علائمی مانند ضعف در کنترل زمان سپری‌شده در اینترنت و شبکه‌های مجازی بوده و  معمولاً بیش از زمان‌بندی‌های فعالیت خود و تنظیم اولویت‌های زندگی واقعی است.
 
به باور روان شناسان و کارشناسان حوزه علوم اجتماعی، اعتیاد و آسیب‌های جانبی به دلیل استفاده افراطی از شبکه‌های اجتماعی مجازی، در نوجوانان  تأثیری بسیار بیشتر و عمیق‌تر دارد. علاقه و عشق بیش‌ازحد نوجوانان به فنّاوری ، مهم‌ترین دلیل اعتیاد آن‌ها به این شبکه‌های اجتماعی بوده و تأثیرگذارترین فاکتور در رفتارهای افراطی آن‌ها محسوب می‌شود.
 
بر اساس پژوهش‌های مشابه انجام‌شده در بریتانیا، بیش از هشتاد درصد افراد مورد پرسش قرارگرفته در جامعه آماری این تحقیقات، اعتراف کرده‌اند که دست‌کم برای یک‌بار در طول عمر خود تلاش کرده‌اند تا از اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی رهاشده و خود را از این اعتیاد آزاد کنند و حتی بسیاری از آن‌ها برای یک ماه به سراغ این شبکه‌ها نرفته‌اند ولی در این میان تقریباً تمامی کاربران اعتراف کرده‌اند که کنار گذاشتن استفاده از فنّاوری ارسال پیام‌های متنی در شبکه‌های اجتماعی تقریباً بسیار سخت بوده و از ترک بسیاری از عادات دیگر ازجمله عادات غذائی یا دخانیات و …. دشوارتر است.
 
آمارهای ارائه‌شده در پژوهش‌های این حوزه نشان‌دهنده شرایط نه‌چندان منطقی استفاده نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی است. در این تحقیقات مشخص شد که نوجوانان رده سنی بین ۱۲ تا ۱۸ سال به‌طور متوسط در طول یک شبانه‌روز، یازده بار به شبکه‌های اجتماعی سرکشی کرده و دست‌کم هفده پیام متنی ارسال می‌کنند. بر اساس همین گزارش ، نوجوانان رده سنی موردبحث، در کشور انگلستان  به‌طور ماهانه یک‌صد و پنج دلار (۶۲ پوند ) جهت استفاده از خدمات فنّاوری هزینه کرده و این موضوع زمانی خطرناک به نظر می‌رسد که در بسیاری از مواقع شدت اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و فنّاوری‌های کامپیوتری در  نوجوانان مورد آزمایش قرارگرفته در این تحقیقات به‌اندازه‌ای زیاد است که برای به دست آوردن این مبلغ اقدام به‌دروغ گفتن و حتی دزدی از نزدیکان و آشنایان خود می‌کنند. از سوی دیگر بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که بیش از هفتادودو درصد از این نوجوانان از اعتیاد خود به شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های کامپیوتری باخبر نبوده و از خطرات این اعتیاد آگاهی ندارند.
 
شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.
 
 
ترجمه: احسان محمدحسینی – سیناپرس
منبع: thehealthsite
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.