بازار سرمایه

تجارت الکترونیک

April 3, 2018
18:50 سه شنبه، 14ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89269

گزارش ویژه Economist از جهش بازارهای نوظهور در عصر دیجیتال

هوش مصنوعی فناوری جدیدی است که به تازگی راه خود را به بسیاری از حوزه‌ها باز کرده است به طوری که شاهد ایجاد تغییرات چشمگیری در عرصه‌های مختلف تجاری هستیم.
مجله Economist در جدیدترین نسخه خود (آوریل 2018) به بررسی اثربخشی این فناوری در دنیای مدرن امروز می‌پردازد.
 
 
در این سال‌ها شاهد رشد چشمگیر در نفوذ گوشی‌های موبایل در کشورهایی چون برزیل بوده‌ایم به طوری که به ازای هر 100 نفر، 141 گوشی موبایل وجود دارد. انتظار می‌رود که تا سال 2020، فروش خرده‌فروشی تجارت الکترونیک سه برابر شده و به 47 میلیارد دلار می‌رسد.
 
هر روزه حدود هزار و 100 نفر از متخصصان سرمایه‌گذاری در دنیا به دنبال چنین فرصت‌هایی هستند. سرمایه شما در معرض خطر است و ارزش سرمایه‌گذاری‌ها همزمان با بالا رفتن، ممکن است سقوط کند. سرمایه‌گذاری‌ها در بازارهای نوظهور به طور ذاتی دچار نوسان بوده و درم عرض خطر هستند. عملکردهای قبلی آنها بیانگر نتایج آینده آنها نیست.
 
هوش مصنوعی در حوزه فناوری روز به روز در حال گسترش و توسعه است و نتایج بزرگ و قابل توجهی را برای کمپانی‌ها، کارگران و مشتریان به دنبال دارد. هوش مصنوعی بیشتر از موجودی بانک وام‌گیرنده‌ها تغییر خواهد کرد. برخی کمپانی‌ها از این فناوری برای طبقه‌بندی برنامه‌های شغلی استفاده و بهترین گزینه‌ها را انتخاب می‌کنند.
 
«بلومبرگ» به عنوان یک رسانه و شرکت اطلاعت مالی از هوش مصنوعی به منظور اسکن انتشار درآمدهای کمپانی‌ها و تهیه مقاله‌های خبری به طور خودکار بهره می‌برد. Vodafone که یکی از اپراتورهای موبایل است، با استفاده از هوش مصنوعی قادر است پیش از بروز مشکل برای شبکه و دستگاه‌های کاربران، آن را پیش‌بینی کند. کمپانی‌ها در هر صنعتی از هوش مصنوعی برای کنترل خطرات امنیت سایبری و سایر خطرات احتمالی مانند نارضایتی کارمندان استفاده می‌کنند. در واقع، با بهره‌مندی از فناوری جدید هوش مصنوعی تجارت دنیا بسیار کارآمدتر می‌شود.
 
در هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی از کامپیوتر برای فشرده‌سازی حجم بالای اطلاعات برای یافتن الگوها استفاده می‌شود و بدون برنامه‌ریزی از پیش‌ تعیین شده، پیش‌بینی‌هایی را انجام می‌دهد. حجم‌های بالاتر اطلاعات، الگوریتم‌های پیچیده‌تر و توان محاسباتی محض، نیرو و قدرت بیشتری به هوش مصنوعی داده است. نتایج به دست آمده اغلب مشابه آن چیزی است که مسئولان آمارگیری و منابع مختلف اعلام می‌کنند اما با این فناوری، همین نتایج با سرعت بالاتر و به صورت کارآمدتر و ارزان‌تر حاصل می‌شود.
 
یکی از نکات مثبت و اصلی هوش مصنوعی کاهش چشمگیر هزینه پیش‌بینی است. همان‌گونه که برق، توانست روشنایی را برای انسان مقرون‌به صرفه‌تر کند؛ به طوری که هزینه مقدار روشنایی‌ای که در حال حاضر در اختیار بشر است، حدود 400 برابر کم‌تر از سال 1800 میلادی است؛ هوش مصنوعی هم پیش‌بینی را مقرون‌به صرفه‌تر و آن را قابل اطمینان و گسترده‌تر خواهد کرد.
 
کامپیوترها در دهه‌های مختلف قادر به خواندن متون و اعداد بوده‌اند اما به تازگی توانسته‌اند ببینند، بشنوند وحرف بزنند. از جمله زیرمجموعه‌های هوش مصنوعی می‌توان به ربات‌هایی اشاره کرد که کارخانه‌ها، خطوط مونتاژ و دید کامپیوتری را تغییر می‌دهند و از دیگر کاربردهای آن می‌توان از شناسایی چیزی یا کسی در عکس به منظور استفاده در فناوری خودروهای خودران نام برد.
 
دید کامپیوتری، «اپلیکیشن قاتل» هوش مصنوعی است زیرا از آن در تنظیمات مختلفی می‌توان استفاده کرد اما هوش مصنوعی نیز در تشخیص صداها متخصص شده است. در واقع، هوش مصنوعی پایه و اساس دستیاران صوتی استفاده شده دز تلفن‌ها و بلندگوهای خانگی است و الگوریتم‌هایی که در آن طراحی شده، با گوش دادن به تماس‌ها، تن صدا و مفهومی را که از صدای گوینده دریافت می‌کند، پردازش و شناسایی می‌کند.
 
محیط‌‌‌های کاری آینده
 
به طور کلی، هوش مصنوعی محیط‌های کاری را مؤثرتر، امن‌تر و راحت‌تر می‌کند. نمونه‌ای از این فناوری در رستوران چینی گیاهخواران در کالیفرنیا وجود دارد که آینده‌ای از محیط‌های کاری آینده را به تصویر کشیده است. در اینجا شرکتی در قالب اداره‌ای محلی افراد را مورد بررسی قرار می‌دهد و در میان مشتری‌ها، 500 شرکت آمریکایی را که از نظر فروش در صدر هستند، مطالعه می‌کند. کارمندان هم در فضاهای نورانی و مملو از کامپیوتر پرسه می‌زدند و در این حال، برج‌های دیده‌بانی، موقعیت و تعاملات آنها را با یکدیگر تحت کنترل داشت.
 
هر کدام از کارمندان یک نشان هویت به اندازه کارت اعتباری عمق یک قوطی کبریت همراه داشتند که حاوی یک میکروفون که تمام مکالمات آنها با دیگران را منتقل می‌کرد، یک بلوتوث، حسگرهای مادون قرمز برای کنترل افراد و یک شتاب‌سنج برای ثبت زمان حرکت تعبیه شده است.
 
اطلاعات به دست آمده از این طریق با دیگر اطلاعات کارمندان از قبیل ایمیل و تقویم ترکیب می‌شود تا تصویر کاملی از نحوه سپری کردن ساعت کاری به دست آید. در این میان، مشتری‌ها تنها قادرند آمار محققان را مشاهده کنند اما کارمندان می‌توانند اطلاعات خود شامل زمانی که صرف ارتباط با دیگران کرده‌اند، میزان فعالیت و نسبت زمان حرف زدن به گوش کردن را نیز مشاهده کنند.
 
شرکت ژاپنی هیتاچی محصول مشابهی را عرضه کرده است که تحت عنوان «سنجش شادی» به فروش می‌رسد. رفاه کارمندان از جمله چالش‌هایی است که برای ژاپنی بسیار اهمیت دارد. الگوریتم‌های هیتاچی کیفیت خلق و خوی افراد را از میزان حرکت فیزیکی متوجه می‌شوند و مسائل تجاری را که پیش از این شناسایی نشده بود را از این طریق مشخص می‌کنند. این گونه، کارفرمایان اطلاعات بسیار زیادی از کارمندان خود در اختیار دارند. آنها به لطف اینترنت، گوشی‌های هوشمند و سیستم‌های ابری، می‌توانند همواره کارمندان خود را تحت کنترل داشته باشند به طوری که می‌توانند مشاهده کنند که کدام‌یک از کارمندان به مدارکی خاص دسترسی پیدا می‌کنند، کارمندان چه زمانی مشغول کار هستند و آیا کارمندی دست به سرقت مدارک کارخانه می‌زند.
 
هوش مصنوعی پا را از این‌ها نیز فراتر گذاشته و کارفرمایان می‌توانند کنترل بالایی روی کارمندان خود داشته باشند. به عنوان مثال آمازون از ماه ژانویه دستبندهایی را در اختیار کارمندان خود قرار داده است که از این طریق مسئولان می‌توانند علاوه بر نظارت دقیق بر کارگران انبار، محل دقیق حضور و ردیابی حرکات دست آنها را به طور کامل کنترل کنند. از طریق این فناوری کارفرمایان کمپانی‌ها قادر خواهند بود کارآمدی، بازدهی و دقت کارمندان خود را بررسی کنند.
 
دو روی هوش مصنوعی
 
فناوری هوش مصنوعی با وجود این که برای تجارت بسیار مفید است، مشکلاتی را نیز به بار می‌آورد. در یک سو، تغییرات مثبتی است که به لطف هوش مصنوعی ایجاد می‌شود و به افراد کمک می‌کند تا دستاوردهای بیشتری داشته، سریع‌تر اقدام کنند و مهارت‌های فعلی خود را بالا ببرند. مشاغلی که تاکنون هرگز وجود نداشته‌اند، ایجاد می‌شود و نیز ماشین‌آلاتی که کارهای معمولی انجام می‌دادند، می‌توانند کارهای حرفه‌ای‌تری را پیش ببرند. مشتریان نیز از این مزیت‌ها بهره‌مند می‌شوند به طوری که خدمات کمپانی‌ها سریع‌تر و در مدت زمان کم‌تری انجام می‌شوند و رساندن کالاهای سفارشی آنها سریع‌تر به دستشان می‌رسد.
 
از سوی دیگر، گاهی نیز مشکلاتی در استفاده از هوش مصنوعی رخ می‌دهد. تغییرات فنی همواره اختلالاتی را ایجاد می‌کند اما از آنجایی که کامپیوترها و پیامدهای آن اختلال بیشتری ایجاد می‌کنند، این فناوری در ظاهر تأثیر بیشتری به جا می‌گذارد. قدرتمند و ارزان‌قیمت‌تر بودن نسبت به سایر فناوری‌ها مانند کامپیوترها، عامل گسترش هوش مصنوعی و ورود آن به هر صنعتی بوده است.
 
برای دسترسی به جدیدترین شماره مجله Economist فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.
 
 
 
مترجم: ندا اظهری – سیناپرس
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.