تلفن همراه

گوشی

April 4, 2018
12:37 چهارشنبه، 15ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89308

تغییر جریان کشمکش گوگل و اوراکل

دو شرکت اوراکل و گوگل از اولین روزهای معرفی گوشی‌های هوشمند و برنامه مخصوص آنها، همیشه با هم در رقابت بوده‌اند. این کشمکش به جایی رسید که اوراکل به دلیل استفاده گوگل از کدهای اختصاصی این شرکت، از این شرکت شکایت کرد.
مقامات گوگل در جواب اعلام کردند تمام اقدامات انجام شده با موافقت اوراکل بوده است. اوراکل از گوگل درخواست ۱۶/ ۱ میلیارد دلار غرامت کرد اما نتوانست ادعای حق مالکیت اختراع خود را ثابت کند و در سال ۲۰۱۲ پرونده مختومه شد. اوراکل چندین بار از گوگل شکایت کرد که همگی شکست خوردند و حتی یک بار مجبور شد هزینه‌های دادگاهی گوگل را نیز پرداخت کند.
بین دو شرکت گوگل و اوراکل، چالش‌های طولانی مدتی وجود دارد. اوراکل ادعا کرد که گوگل روزانه ۱۰ میلیون دلار درآمد دارد. دو سال پیش، سود ۳۱ میلیاردی اندروید در برگزاری یک دادگاه مشخص شد. اوراکل درخواست ۳/  ۹ میلیارد دلار غرامت کرد. اما دو شرکت نتوانستند با هم توافق کنند و در انتها گوگل برنده شد. حالا بعد از گذشت چند سال، به گفته دادگاه تجدیدنظر، گوگل در استفاده از کدهای جاوای اوراکل برای توسعه اندروید، قانون حق کپی رایت اوراکل را نقض کرده است. این رای روز سه‌شنبه از سوی دادگاه تجدیدنظر صادر شد و می‌تواند به پایانی برای خصومت طولانی مدت بین دو شرکت تبدیل شود.
 
این رای برای سیلیکون ولی نیز از اهمیت به خصوصی برخوردار است، زیرا شرکت‌های زیادی هستند که در وضعیت مشابه قرار دارند. کشمکش بین این دو شرکت می‌تواند اثراتی نیز بر صنعت نرم افزاری اعمال کرده و قضیه را پیچیده‌تر کند. جاوا تا پیش از این رایگان بود، اما دادگاه تغییراتی در وضعیت پیشین این برنامه اعمال کرده و این تصمیم می‌تواند روی برنامه‌ها و سرویس‌های آنلاین مرتبط با جاوا تاثیر بگذارد. این رای می‌تواند آینده برنامه‌ها و پلت‌فرم‌های نرم‌افزاری را نیز دستخوش تغییر کند. اوراکل ای‌پی‌آی‌های خود را برای برنامه‌نویسان موبایل و کامپیوتر رایگان عرضه کرده، اما برای پلت‌فرم‌های رقیب، این برنامه رایگان نیست. اندروید نیز شاید رایگان باشد اما استفاده از پکیج Java API را رایگان عرضه نمی‌کند. شاید برنده این پرونده جدید، اوراکل باشد اما پایان جنگ بین این دو شرکت، بعید به نظر می‌آید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.