تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 7, 2018
18:15 شنبه، 18ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89401

از حکم جلب برای مدیرعامل سروش تا تبرئه «روبیکا»

بسیاری از اخبار حوزه ICT در نوروز امسال و در غیاب رسانه های چاپی، در لابه لای اخبار پرمخاطب تلگرام گم شد. برای آن که از مجموع این اخبار عقب نمانید، در این گزارش به مرور کوتاه برخی از خبرهای مهم 20 روز اخیر پرداخته شده است.
 
 ابلاغ آیین نامه ایجاد دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی
با صدور بخشنامه ای از سوی رییس قوه قضاییه، «آیین نامه اجرایی ایجاد دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی و کانون آنها» ابلاغ شد. براساس این مصوبه بسیاری از کارهای اولیه قضایی از طریق دفاتر انجام می گیرد و درگاه خدمات قضایی نیز راه می افتد.
 
 شکسته شدن رکورد تراکنش بانکداری الکترونیکی 
در بازدید سرزده رییس کل بانک مرکزی از بخش های مختلف و سایت شرکت خدمات انفورماتیک بانک مرکزی اعلام شد: بیش از ١۶٨ میلیون تراکنش در سامانه شتاب و بیش از ١٩٧ میلیون تراکنش در سامانه شاپرک در روز 28 اسفند ماه انجام شد که با توجه به پایداری 99 درصدی، رکورد محسوب می شود.
 
 اعتبار کارت ملی تا پایان سال 97 تمدید شد
براساس مصوب هیات وزیران، اعتبار کارت های ملی ماقبل سال ۹۶، تا پایان سال ۹۷ تمدید شد. به این منظور کارت های ملی قدیمی یک سال دیگر هم برای احراز هویت و دریافت خدمات بانکی اعتبار دارند.
کندی در ثبت نام و صدور کارت های ملی هوشمند سبب شده بود پیشتر نیز اعتبار این کارت ها تا خرداد تمدید شود.
 
 راه اندازی اپلیکیشن راهنمای موزه ملی ایران
رییس کل موزه ملی ایران گفت: همزمان با فرارسیدن نوروز 1397 فاز نخست اپلیکیشن راهنمای موزه ملی ایران شامل آثاری از موزه ایران باستان، راه اندازی شد.
جبرئیل نوکنده افزود: در فاز نخست این اپلیکیشن، اطلاعات تعداد 40 اثر شاخص از موزه ایران باستان که طبق آمار جزو آثار پربازدید موزه بوده اند، به صورت مجازی به بازدیدکنندگان معرفی می شوند.
 
 آمریکا و ادعای ارایه اینترنت آزاد به ایرانی ها
دفتر کنترل دارایی های خارجی امریکا (اوفک) در حالی که تحریم های گسترده ای علیه مردم ایران وضع کرده است، در اقدامی مداخله جویانه به شرکت ها مجوز داد تا در ایران اینترنت آزاد دایر کنند.
در اطلاعیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده است این اقدام در جهت تعهد دولت امریکا برای پشتیبانی از حق آزادی بیان مردم ایران انجام می شود.
اگرچه برخی از سایت ها اینترنت آزاد (Free Internet) را به اشتباه اینترنت رایگان ترجمه کردند.
 
 شکایت آمریکا علیه 9 ایرانی به اتهام هک
آمریکا سوم فروردین علیه ۹ شهروند و یک شرکت ایرانی به ادعای تلاش برای هک سامانه های کامپیوتری صدها دانشگاه آمریکایی و بین المللی و انجام حملات سایبری به نیابت از حکومت ایران علیه ده ها شرکت و مرکز خصوصی و دولتی در آمریکا، اعلام جرم کرد.
وزارت دادگستری آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد در حملات سایبری ایران بیش از ۳۱ ترابایت اطلاعات آکادمیک و دارایی های فکری و معنوی از ۱۴۴ دانشگاه در آمریکا و ۱۷۶ دانشگاه در ۲۱ کشور دیگر به سرقت رفته است.
معاون امور سایبری وزیر خارجه انگلیس با تکرار ادعای آمریکا، ایران را به انجام فعالیت های مخرب سایبری و هدف قرار دادن صدها دانشگاه متهم کرد.
 
 صدور حکم جلب برای مدیر پیام رسان سروش
جعفر خورشاد مدیر پیام رسان سروش گفت: قوه قضاییه هم باید به شفاف سازی قانون های مرتبط با این حوزه بپردازد زیرا در حال حاضر خود ما به عنوان ارایه دهنده سرویس و بستر ارتباطی با برخی موضوعات و قوانین نظیر پلیس فتا گیر مشکل و گیر داریم؛ اخیرا هم حکم جلب سیار بنده به خاطر موضوعی که پلیس فتای اصفهان پیگیر آن بوده صادر شده است.
براساس این گزارش اخیرا شایعاتی هم مبنی بر برکناری خورشاد از مدیرعاملی پیام رسان سروش منتشر شده است.
 
 تهدید سامانه های کنترل از دور سازمان های کشور
مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای نسبت به شناسایی تهدید جدی سرویس دهنده های RDP  (ریموت دسکتاپ) بر بستر شبکه اینترنت سازمان ها، هشدار داد.
سرویس RDP یا Remote Desktop Protocol قابلیت اتصال از راه دور یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر و کنترل دسکتاپ را برای سازمان ها فراهم می کند. مرکز ماهر با انتشار گزارشی از شناسایی حملاتی بر بستر این سرویس در کشور و سواستفاده از آدرس های IP مرتبط با این پروتکل به سازمان ها و شرکت ها خبر و هشدار داده است.
 
 صدور کارت پرواز در فرودگاه امام الکترونیکی می شود
مدیرکل فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: در ماه های آینده می توانیم به نگاه ویژه به حوزه نرم افزاری و در بحث هوشمندسازی اشاره داشته باشیم که پیش از راه اندازی ترمینال سلام در آینده ای نه چندان دور و ایجاد یک ظرفیت خوب تا آن زمان بحث الکترونیکی کردن خدمات ظرفیت سازی مناسبی انجام بگیرد. این خدمات مثل کارت پرواز الکترونیکی، واریز عوارض خروجی و دیگر مباحث است که به دنبال این هستیم توسط خود مسافر انجام بگیرد.
 
 نتیجه بررسی اپلیکیشن روبیکا توسط مرکز ماهر
مرکز ماهر در اطلاعیه ای گفت: در پی طرح  سوالات و مباحث مطرح شده در فضای مجازی در خصوص اپلیکیشنی با عنوان «نرم افزار چند رسانه ای روبیکا» و تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر بررسی موضوع توسط مرکز ماهر، این اپلیکیشن مورد تحلیل دقیق این مرکز قرار گرفت. براساسا این بررسی این نرم افزار حریم خصوصی کاربران را نقض نمی کند.
 
 رصد آنلاین تخلفات رانندگی
رییس پلیس راه راهور ناجا با بیان تشدید برخوردهای پلیس با سرعت و سبقت غیرمجاز از رصد آنلاین تخلفات رانندگی با دوربین ها و سامانه جدید کنترلی خبر داد.
حمیدی گفت: با راه اندازی سامانه رصد آنلاین تخلفات سرعتی، تمامی رانندگان در جاده های کشور تحت پوشش دوربین های پلیس قرار گرفته اند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.