لبه تکنولوژی

April 9, 2018
10:04 دوشنبه، 20ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89433

تراشه های نوری سریع رایانه ها را متحول می کند

 
محققان دانشگاه ام آی تی با استفاده از دانش خود در دو حوزه الکترونیک و نور موفق به تولید تراشه های جدید اپتورالکترونیک پیشرفته ای شده اند که سرعت پردازش رایانه ها را افزایش می دهد.
به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، این تراشه ها سرعت انتقال و تبادل داده از طریق خود را به میزان چشمگیری افزایش می دهند که نتیجه آن کاهش ۹۵ درصدی مصرف انرژی در زمان تبادل داده و برقراری ارتباط میان تراشه های مختلف است.
 
علاوه بر این با استفاده از تراشه های یادشده مصرف کلی انرژی در شرکت های بزرگ ارائه دهنده خدمات داده تا ۵۰ درصد کاهش می یابد.
 
از زمان اختراع تراشه های سیلیکونی در ۶۰ سال قبل تا به حال، قدرت رایانه ها هر دو سال یک بار دو برابر شده است. اما سرعت فعالیت سیستم های رایانه ای پیشرفت قابل توجهی نداشته و چندان تغییر نکرده است. مشکل اصلی در این زمینه عدم یافتن راهی برای بهبود سرعت انتقال داده ها از تراشه ای به تراشه دیگر بوده که به نظر می رسد با این دستاورد تازه برطرف شده است.
 
مشکل اصلی در مورد افزایش سرعت رایانه ها این است که اگر چه تراشه ها می توانند با سرعت نور کار کنند، اما اتصال و ارتباط آنها با یکدیگر هنوز از طریق سیم های مسی صورت می گیرد و این کار هم موجب کندی سیستم ها و هم موجب اتلاف انرژی می شود.
 
یک راه حل برای این مشکل، تولید رایانه هایی است که از نور به جای برق برای انتقال داده استفاده کنند. تراشه های جدید که فضای اندکی را هم اشغال می کنند، قابلیت کار کردن با سرعت نور را دارند و می توانند علائم متعددی را در آن واحد با طول موج های مختلفی ارسال کنند و موجب صرفه جویی انرژی شوند.
 
دانشمندان فعلا موفق به تولید تراشه ای دوگانه شده اند که هم دارای مولفه ها و بخش های الکترونیکی و هم بخش های نوری است. آنها امیدوارند در آینده با حذف کامل سیم های مسی تراشه هایی بسازند که برای انتقال داده تنها به نور متکی باشند. امید می رود اولین تراشه تجاری حاصل این تحقیقات در سال ۲۰۱۹ روانه بازار شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.