اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 10, 2018
21:34 سه شنبه، 21ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89518

جمع‌آوری غیرقانونی دیتای خصوصی کودکان توسط یوتیوب

ائتلافی از 23 انجمن حمایت از کودک، گروه‌های حامی مصرف‌کنندگان و حفظ حریم خصوصی در آمریکا از گوگل (مالک یوتیوب) به دلیل جمع‌آوری غیرقانونی دیتای خصوصی کودکان و سوء استفاده تجاری از آن شکایت کردند.
 
به گزارش خبرآنلاین، شکایت رسمی 59 صفحه‌ای به کمیسیون تجارت فدرال حواله شد تا طبق قانونِ ممنوعیت استفاده از دیتای کودکان زیر 13 سال در امور تجاری عمل شود.{لینک}
 
اسامی گروه‌هایی مانند CCFC و مرکز دموکراسی دیجیتال در این ائتلاف دیده می‌شود که معتقدند گوگل از طریق یوتیوب کیدز/ Youtube Kids مکان، نوع ابزار مورد استفاده، شماره تلفن و ردیابی سایت‌هایی که کودکان بازدید می‌کند را بدون اجازه گردآوری کرده و در امور تبلیغاتی از آن بهره برداری می‌کند.
 
یوتیوب محبوب‌ترین پلتفرم آنلاین در آمریکا است که 80 درصد کودکان 6 تا 12 سال از آن استفاده می‌کنند و گوگل با اختصاص دادن یوتیوب کیدز به این گروه سنی از سال 2015 محتوای خاصی را تولید و عرضه کرده که بارها با انتقاد از سوی والدین مواجه شده و اخیرا نیز سیستم پالایش محتوا را روی آن قرار داده است.
 
اما «جِف چِستر» از مرکز دموکراسی دیجیتال می‌گوید اقدامات گوگل کافی نیست. وی افزود گوگل به صورت غلط ادعا می‌کند که شرایط استفاده از سرویس و خدمات خود را برای کسانی که زیر 13 هستند ارائه می‌کند اما عملا جوانان را وارد زمین بازی تبلیغاتی خود جذب می‌کند.
 
سخنگوی یوتیوب ضمن رد اتهامات گفت: حمایت از کودکان و خانواده‌ها اولویت اول هنگام قراردادن محتوای ویدئویی در یوتیوب است که با توسعه یوتیوب کیدز این امر توسعه پیدا کرده است.
 
هفته گذشته نسیم نجفی، یوتیوبر معروف در اعتراض به سانسور و عدم پرداخت مناسب به ویدئوهایش، 3 نفر از کارمندان یوتیوب را به ضرب گلوله زخمی کرده و سپس خودکشی کرد.
 
گوگل و فیس‌بوک در معرض اتهام جدیِ فروش دیتای کاربران و کسب درآمدزایی از این بابت هستند و امروز نیز تور معذرت خواهی مارک زاکربرگ از واشنگتن شروع می‌شود تا در برابر اعضای کنگره و اصحاب رسانه‌ها به دلیل فروش دیتای خصوصی کاربران معذرت خواهی کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.