اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

رسانه‌های اجتماعی

رمز ارز

April 10, 2018
21:41 سه شنبه، 21ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89524

دستاورد دولت، توسعه فناوری دیجیتال است نه تلگرام

نیم نگاه
وزیر ارتباطات: باید از پیام رسان های داخلی حمایت کنیم و چارچوب های حمایتی در برابر حکم قضایی برای آنها فراهم کنیم
رئیس شورای عالی فضای مجازی: برنامه شورای عالی فضای مجازی برای تقویت شبکه های پیام رسان داخلی، اجرای استراتژی کوچ داوطلبانه از تلگرام است
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: تلگرام به خاطر مسائل امنیتی و سوء‌استفاده دشمن حائز اهمیت است به خصوص در شرایطی که منطقه در بحران به سر برده و جمهوری اسلامی از امنیت پایدار برخوردار است، باید به امنیت پیام‌رسان‌ها نیز توجه شود
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: پیام‌رسان‌ها بستری برای فعالیت‌های اقتصادی کشور شده که نیازمند سازماندهی بوده اند لذا دولت باید سرفصل‌های مهمی را در این زمینه در دستور کار
قرار دهد
ایران: تاکنون دولت روحانی بارها نشان داده است که برعهد خود با مردم باقی مانده و برای حفظ شبکه‌های اجتماعی و ممانعت از فیلتر آنها نیز تلاش بسیاری انجام داده است. به‌عنوان نمونه وقتی در ایام تعطیلات نوروز، زمان فیلتر تلگرام تا پایان فروردین اعلام شد، رئیس جمهوری نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: هدف از ایجاد و تقویت نرم افزارها و پیام رسان‌های داخلی، فیلتر نیست، بلکه رفع انحصار است. مخالفان با روش‌های مختلف به این موضوع تاختند که در تازه‌ترین اظهارنظر، به بهانه گران شدن ارز، بار دیگر دفاع دولت از آزادی شبکه‌های اجتماعی را مورد هدف قرار دادند تا آنجا که یکی از روزنامه‌های منتقد دولت تیتر یک خود را به «دلار 5800تومانی دستاورد دولت برجام و تلگرام» اختصاص داد. وزیر ارتباطات و فناوری دولت نیز صبح دیروز در جلسه بررسی تهدیدات اقتصادی تلگرام و امنیت پیام رسان‌های داخلی که با حضور رئیس شورای عالی فضای مجازی و اعضای کمیسیون اقتصادی و امنیت ملی برگزار شد تصریح کرد: دستاورد دولت، تلگرام نیست؛ دستاورد دولت، توسعه فناوری دیجیتال است.
 
ضرورت حفظ حریم خصوصی در پیام رسان‌های داخلی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این جلسه از تدوین لایحه‌ای با قید دو فوریت در خصوص حفظ حریم خصوصی افراد در پیام رسان‌های بومی خبر داد.
محمد جواد آذری جهرمی افزود: در این لایحه، تکالیف قانونی برای امنیت پیام رسان‌های داخلی قید شده است تا از داده‌ها و اطلاعات مردم حفاظت کند. وی ادامه داد: باید از پیام رسان‌های داخلی حمایت کنیم و چارچوب‌های حمایتی در برابر حکم قضایی برای آنها فراهم کنیم. متأسفانه طبق قانون فعلی اگر مطلب خلافی روی پیام‌رسان‌ها منتشر شود، مسئولیت آن برعهده رئیس پیام رسان است که در دنیا چنین چیزی وجود ندارد.
وی با انتقاد از سیاه نمایی، فضاسازی و شایعه‌سازی در خصوص امنیت پیام‌رسان‌های داخلی گفت: برای رئیس یکی از پیام رسان‌های داخلی چند وقت قبل حکم قضایی صادر شد، چون این فرد اطلاعات شخصی کاربران خود را به مرجع انتظامی نداده بود.
وزیر ارتباطات ادامه داد: سیاه‌نمایی‌هایی که در خصوص امنیت پیام رسان‌های داخلی می‌شود، از سوی کسانی است که علاقه‌مند نیستند زیرساخت‌های اقتصاد الکترونیک در کشور ما رشد کند. اگر بخواهیم در حرکت بین‌المللی در استفاده از دولت الکترونیک و دیجیتال سهیم باشیم باید از پیام رسان‌های داخلی استفاده کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه بومی کردن پیام رسان‌ها به معنای قطع ارتباط با دنیا نیست، اظهار داشت: این کار به معنای گرفتن سهم ایران در بازار جهانی است.
وزیر ارتباطات در تشریح اقدامات وزارت ارتباطات در حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نیز گفت: وزارت ارتباطات تلاش کرده منابع مالی کم بهره در اختیار پیام رسان‌های داخلی قرار داده و پهنای باند مورد نظر آنها را تأمین کند. علاوه بر این، سرویس‌های دولت الکترونیک روی این پیام‌رسان‌ها فعال شده است. آذری جهرمی ادامه داد: ۵ میلیارد تومان به پیام رسان‌های داخلی اختصاص دادیم که یکی از پیام رسان‌ها وام مورد نظر را با ارائه سفته و با تنفس ۱۸ ماهه دریافت کرده و تعداد کاربران این پیام رسان‌ها نیز رشد قابل‌توجهی داشته که امیدوارکننده است.
آذری جهرمی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص امنیت پیام رسان‌های داخلی گفت: قوانین متعددی در قانون اساسی، قانون مدنی و قانون مجازات اسلامی در حوزه پیام رسان‌ها وجود دارد و دقیقاً مشخص شده است که دسترسی غیرمجاز به اطلاعات مردم چه شرایط و چه مجازات‌هایی دارد. در شورای عالی فضای مجازی نیز بحث مفصلی در این خصوص انجام شد.
وزیر ارتباطات گفت: در آیین‌نامه شورای عالی فضای مجازی اعلام شده است که بر اساس چه مجوزهایی امکان دسترسی به اطلاعات مردم وجود دارد.
وی با تأکید بر اینکه تنها با حکم قضایی امکان این دسترسی وجود دارد، اظهارداشت: باید برای مردم شفاف‌سازی شود که مکانیزم صدور حکم قضایی برای دسترسی به اطلاعات مردم چیست.
آذری جهرمی اظهار داشت: در صورت ادامه فعالیت تلگرام، مرجع اعتماد در حاکمیت تغییر می‌کند. در حال حاضر مردم پول خود را در بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و ملک خود را در مرکز ثبت اسناد ثبت می‌کنند. حاکمیت‌ها از طریق نهادهایی که محل اعتماد مردم هستند، حاکمیت می‌کنند اما در صورت استقرار رمزنگار تلگرام، مراجع اعتماد تغییر خواهد کرد.
وی ارزهای الکترونیکی را یک فرصت خواند و اظهار داشت: اگر در مقابل این ارزها ساکت بنشینیم، این ارزها تبدیل به تهدید می‌شوند.
وزیر ارتباطات در تشریح رابطه پیام رسان‌ها و فضای رسانه نیز گفت: دشمنان ما را در تحریم قرار داده‌اند پس ایران نمی‌تواند از ظرفیت فضای مجازی برای اشتغال استفاده کند. در مورد خرید و فروش «گرام» نیز تلگرام ما را تحریم کرده است. اگر از زیرساخت پیام‌رسان‌ها بتوان برای سیاست‌های پولی استفاده کرد، فرصت بزرگی برای رشد اشتغال از طریق پیام رسان‌های بومی ایجاد می‌شود اما متأسفانه آنچه در پیام رسان‌ها غالب شده بحث استفاده رسانه‌ای از پیام رسان‌ها است.
وی ادامه داد: به‌دلیل ظرفیت کانال در تلگرام، رسانه‌ها به سمت تلگرام هجوم برده‌اند. این در حالی است که در دنیا بحث پیام رسان‌ها و رسانه‌ها جدا است.
 
تقویت پیام رسان‌های داخلی با کوچ داوطلبانه از تلگرام
دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز در این جلسه گفت: برنامه شورای عالی فضای مجازی برای تقویت شبکه‌های پیام رسان داخلی، اجرای استراتژی کوچ داوطلبانه از تلگرام است.
ابوالحسین فیروزآبادی با اشاره به برنامه شورای عالی فضای مجازی برای تقویت شبکه‌های پیام رسان داخلی تصریح کرد:علاوه بر این تلاش داریم از طریق صدا و سیما موضوع را برای مردم تشریح کنیم. متأسفانه بیشترین مرجع اطلاعات ما مطبوعات غربی هستند این در حالی است که در این کشورها تلگرام اثرات اقتصادی و اجتماعی بالایی مثل ایران ندارد.  وی افزود: الزامات شبکه ملی و خدمات پایه شبکه ملی، در مرکز ملی فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت چراکه شبکه ملی پیام رسان تعیین‌کننده مرزهای ملی ما است.
فیروزآبادی همچنین گفت: تلگرام گزارش سالانه به ایران ارائه نمی‌کند و ایران از سهامداران آن نیست در حالی که ۹۰ درصد کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران از تلگرام استفاده می‌کنند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: ما نمی‌دانیم مسئول تلگرام تبعه چه کشوری است و شبکه تلگرام زیر نظر چه کشوری اداره می‌شود. ازسوی دیگر تلگرام بشدت هزینه بر است اما هیچ محل درآمدی برای آن اعلام نشده است. وی با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر اینکه پیام رسان‌هایی که تعداد کاربرانشان از حدی افزایش می‌یابد باید در کشور نماینده رسمی داشته باشند، گفت: تلگرام تاکنون نماینده رسمی به ایران معرفی نکرده است.
فیروزآبادی با اشاره به رایزنی‌های ایران با تلگرام گفت: وزارت ارتباطات با تلگرام توافق‌هایی داشت که در این راستا همکاری‌های خوبی تا دی ماه ۹۶ انجام شد اما در ماجراهای دی ماه سال ۹۶ تلگرام به توافق‌ها عمل نکرد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به انتشار سند اخیر تلگرام در مورد برنامه‌های سال ۲۰۱۸ گفت: تلگرام قصد دارد در سال ۲۰۱۸ رمز ارز وارد کند. وی ادامه داد: در مرکز ملی فضای مجازی هنوز به نتیجه مشخصی در برخورد با رمزارزها از جمله بیت کوین نرسیده‌ایم. مطالعات شروع شده، جلساتی با بانک مرکزی داریم تا سیاست‌های جمهوری اسلامی در نحوه تعامل با رمزارزها مشخص شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین گفت: در صورتی که برنامه‌های سند تلگرام اجرایی شود تا پایان سال ۲۰۱۹ شاهد اقتصاد جدیدی در کنار اقتصاد ملی کشور خواهیم بود. کسب و کاری که الان روی تلگرام است از نظر تقسیم بندی، تقسیم‌بندی بزرگی را تشکیل نمی‌دهد. وی یادآور شد: تلاش داریم در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش از ارائه خدمات در تلگرام خودداری کنیم. در دوسال گذشته با کمک قوه قضائیه از ارائه خدمات پولی توسط تلگرام خودداری شده است و به این صورت فعالیت خالص اقتصادی روی تلگرام نداریم و فعالیت‌های موجود فعالیت‌های مکمل اقتصادی است.
 
باید به امنیت پیام رسان‌ها توجه شود
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در این جلسه از بروز شبهات سازمان‌یافته علیه پیام‌رسان‌های داخلی انتقاد کرد. علاء‌الدین بروجردی گفت: این فضاسازی‌ها مردم را نگران می‌کند تا به مهاجرت مقدس از خانه بیگانه به خانه خودی روی نیاورند.
نماینده مردم بروجرد در مجلس ادامه داد: تلگرام به خاطر مسائل امنیتی و سوء‌استفاده دشمن حائز اهمیت است بخصوص در شرایطی که منطقه در بحران به سر برده و جمهوری اسلامی از امنیت پایدار برخوردار است، باید به امنیت پیام‌رسان‌ها نیز توجه شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 5 شبکه پیام‌رسان داخلی توسط وزارت ارتباطات تأیید شده است، عنوان کرد: پیام رسان تلگرام دارای تهدیدهای اقتصادی است و از ارزهای مجازی برای خرید و فروش‌های متداول استفاده می‌کند که همین می‌تواند در آینده باعث حوادث تلخی شود و اگر از هم‌اکنون به این موضوع توجه نکنیم ممکن است حوادث تلخ مؤسسات مالی و اعتباری تکرار شود.
 
پیام رسان‌ها بستر فعالیت‌های اقتصادی
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: باید در خصوص استفاده از پیام‌رسان‌ها تصمیماتی اتخاذ شود که حائز منافع ملی و فردی افراد باشد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با بیان اینکه فعالیت‌های اقتصادی از فضای سنتی و فیزیکی به حالت مجازی تغییر پیدا کرده است، یادآور شد: امروزه ابزارهای جدیدی برای فعالیت‌های اقتصادی مطرح شده که ضرورت دارد این تغییرات در حوزه‌های منافع ملی و فردی مدیریت شود و بسترهای جدید مورد شناسایی قرار گیرد. وی افزود: پیام‌رسان‌ها بستری برای فعالیت‌های اقتصادی کشور شده که نیازمند سازماندهی بوده‌اند لذا دولت باید سرفصل‌های مهمی را در این زمینه در دستور کار قرار دهد.
پورابراهیمی با اشاره به عدم تعهد پیام‌رسان‌های خارجی به‌نظام جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: این عدم تعهد تهدیداتی را برای حوزه اقتصاد کشور ایجاد می‌کند لذا اگر لازم باشد قوانین لازم را وضع می‌کنیم تا مواردی همچون مؤسسات مالی و اعتباری به وجود نیامده و از دارایی‌های افراد صیانت شود.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.