امنیت

فناوری اطلاعات

April 14, 2018
18:38 شنبه، 25ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89614

کودکان و هزارتوی ناامن دنیای مجازی

به‌تازگی بحث‌های متعددی در بین قانون‌گذاران آمریکایی و شرکت‌های بزرگ اینترنتی مانند فیس‌بوک، گوگل و یوتیوب به وجود آمده است که اصلی‌ترین محور آن، حریم شخصی کودکان و کنترل محتوای ارائه‌شده به افراد زیر ۱۶ سال است.
روز سه‌شنبه هفته گذشته، ده‌ها تن از قانون‌گذاران ایالات‌متحده آمریکا از مارک زوکربرگ در مورد شیوه‌های ارائه اطلاعات فیس‌بوک پرسش‌هایی داشتند. سناتور اد مارکی (Ed Markey) از ماساچوست در این رابطه پرسید: «آیا شما از حقوق کودک برای حفظ امنیت افراد در زیر ۱۶ ساله حمایت می‌کنید؟ آیا این اطمینان وجود دارد که اطلاعات شخصی این کودکان با هر هدف دیگری بدون اجازه والدین آن‌ها مورداستفاده قرار نمی‌گیرد؟»
 
زاکربرگ در پاسخ گفت: «در مورد اصل کلی این موضوع با شما موافق هستم اما مطمئن نیستم که برای این موضوع تصویب قانون جدیدی لازم باشد. وی همچنین گفت: من فکر می‌کنم که این مسئله قطعاً موضوع مهمی است که سزاوار بحث‌های زیادی باشد.»
 
امروزه بسیاری از کودکان در سراسر جهان به‌سادگی و به‌طور روزانه به اینترنت دسترسی داشته و از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. به‌طورکلی نگرانی‌های زیادی درباره نحوه کدگذاری اطلاعات شخصی این افراد و همچنین محتوای ارائه‌شده به آن‌ها وجود دارد و علی‌رغم وجود موارد متعدد بسیار مناسب برای کودکان، حتی شرکت‌های بزرگ فناوری نیز اذعان دارند که تهدیدات زیادی در این حوزه وجود داشته و باید در قوانین موجود تجدیدنظر کرد.
 
قوانین مربوط به این طرح با نام قانون حفاظت از حریم شخصی کودکان (coppa)، در سال ۱۹۹۸ تصویب شد. این قوانین برای زمان خود نسبتاً مناسب بودند اما بیست سال بعد با بروز تغییراتی اساسی در دنیای اینترنت، نگرانی‌های مهم دیگری به وجود آمده است. امروزه با ساخته‌شدن سایت‌هایی که برای کودکان زیر ۱۳ ساله هستند، این اختیار به آن‌ها داده شد که چه تبلیغاتی را تماشا کرده و چه مواردی را حذف کنند. در این میان سناتور مارکی پیشنهاد می‌کند که برای افزایش ضریب امنیت حریم خصوصی کودکان باید رضایت والدین تا سن ۱۶ سالگی از سوی سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی جلب شود.
 
متأسفانه حوزه موردبحث بسیار گسترده بوده و شامل تنها یک یا چند سایت نشده و حتی روز دوشنبه، سازمان چستر و ۲۲ گروه دیگر از گروه‌های حمایت از مصرف‌کننده، شکایت خود را به گروه تجاری فدرال ارائه و طی آن اعلام کردند که پلتفرم گوگل این موضوع را نقض کرده است؛ زیرا کودکان زیر ۱۳ سال از این سایت استفاده می‌کنند و بااین‌حال، اعداد، داده‌های موقعیت جغرافیایی و دیگر شناسه‌های منحصربه‌فرد هر کاربر به‌سادگی می‌تواند مورد سو استفاده قرار گیرد.
 
. یک سخنگوی گوگل در پاسخ به این موضوع اظهار داشت: «ما در حال بررسی شکایت بوده و ارزیابی خواهیم کرد که آیا چیزهایی وجود دارد که می‌توانیم آن را بهبود بخشیم؟ حفاظت از کودکان و خانواده‌ها همیشه برای ما یک اولویت است.»
 
 سایت‌هایی مانند یوتیوب و فیس‌بوک با استفاده از داشتن گواهینامه‌ها، هنگام ایجاد یک حساب کاربری یا ورود به سیستم، آن‌ها ۱۳ سال یا بیشتر را تأیید می‌کنند؛ اما آریل فاکس جانسون (Ariel Fox Johnson)، مشاور ارشد سیاست حریم شخصی در رسانه‌های مشترک در این رابطه گفت: این قوانین بسیار ضعیف بوده و بسیاری از کودکان به‌سادگی آن‌ها را دور می‌زنند.
 
یوتیوب دارای کانال‌های بی‌شماری است که به‌طور واضح کودکان را هدف قرار می‌دهند. درواقع، یوتیوب در بین کودکان بسیار محبوب است و این موضوع در حالی است که دوسوم از کودکان ایالات‌متحده امریکا و به‌ویژه آن‌هایی که در محدوده سنی ۶ تا ۱۲ ساله هستند، معمولاً یک دستگاه شخصی برای مشاهده محتوای اینترنتی در اختیاردارند.
 
 طبق نتایج یک پژوهش انجام‌شده در این رابطه که در شکایت سازمان چستر از گوگل ارائه‌شده است، تقریباً سه‌چهارم بچه‌ها در این گروه سنی به‌طور روزانه به یوتیوب مراجعه می‌کنند. به همین دلیل و موارد متعدد مشابه، شرکت‌های فن‌آوری باید فضاهای جداگانه‌ای برای کودکان تدارک ببینند.
 
یکی از مهم‌ترین مباحثی که باید در این خصوص موردتوجه قانون‌گذاران قرار گیرد، بحث فیلم‌های تبلیغاتی و محتوای مرتبط با حوزه تبلیغات است که به‌طور ناخواسته به کاربران ارائه‌شده و بسیاری از آن‌ها برای کودکان مناسب نیستند. اگرچه در این زمینه نظرات و ایده‌های متفاوتی وجود دارد اما اکثریت کارشناسان با یکدیگر هم‌عقیده هستند که دنیای بی‌قانون و درهم اینترنت برای مواجه با کودکان نیازمندی بازبینی و وضع قوانین جدیدی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.