سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 16, 2018
17:58 دوشنبه، 27ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89659

نگاهی به بازار جهانی تلویزیون/ Q در برابر O

بررسی ها نشان می دهد که عرضه جهانی تلویزیون های مبتنی بر فناوری OLED از نوامبر سال 2016 تا نوامبر سال 2017 به میزان 130 درصد رشد کرده و به رکورد 270 هزار دستگاه در ماه رسیده است.
 
بررسی ها نشان می دهد که در سال 2017 میلادی در مجموع 1/4 میلیون دستگاه تلویزیون OLED به بازارهای جهانی عرضه شده که شرکت کره ای ال جی با سهم بازار 92 درصدی، یکه تاز این عرصه بوده است. در همین حال بر اساس بررسی های موسسه تحقیقاتیIHS رشد فروش تلویزیون های 65 اینچی  (157 درصد) بر تلویزیون های 55 اینچی OLED (123 درصد) پیشی گرفته است. 
در همین بازه زمانی نیز بار دیگر عرضه تلویزیون های LCD با کاهش 1/6 درصدی مواجه بوده است. 
بر اساس این گزارش، کل میزان عرضه جهانی تلویزیون LCD  در سال 2017 میلادی نیز 211 میلیون دستگاه بوده که کمترین میزان از سال 2014 میلادی تا کنون است.
این کاهش علاقه به تلویزیون های LCD طبیعتا با افزایش توجه به مدل های با فناوری بالاتر مواجه بوده، به طوری که پیش بینی می شود که تلویزیون های با وضوح 4K و بالاتر در سال 2018 میلادی به سهم بازاری در حدود 42/8 درصدی دست یابند. در حالی که سهم این تلویزیون ها در سال 2017 میلادی 37/1 درصد بوده است.
در این بازار هم اکنون رقابتی بسیار فشرده و تنگاتنگ در جریان است. از سویی ال جی در بازار OLED پیشتاز بی رقیب محسوب می شود و سامسونگ نیز سرمایه گذاری وسیعی روی فناوری اختصاصی خود یعنی QLED انجام داده و به نظر می رسد که در این رقابت تنگاتنگ، توجه برندها بیشتر بر افزایش قابلیت های فنی و امکانات تلویزیون های خود معطوف خواهد بود. این برندها احتمالا سال 2018 را با معرفی بزرگ OLED و QLED پشت سر خواهند گذاشت. البته همچنان تمرکز آنها بر فروش و کسب سود بیشتر از تلویزیون های 4K خواهد بود؛ زیرا فناوری های 8K و بالاتر هنوز مراحل ابتدایی خود را می گذرانند و برای بازار به صرفه نیستند.  همچنین زنجیره تامین تلویزیون های مبتنی بر این فناوری، از جمله تراشه های پردازش تصویر و محتوای مناسب هنوز آنچنان که باید رشد نیافته است. به این ترتیب پیش بینی ها نشان می دهد که تلویزیون های 8K در سال 2018 رقمی در حدود 2 دهم تا 3 دهم بازار تلویزیون را از آن خود کنند و این رقم تا سال 2020 به حدود 1/5  درصد برسد. اما در سال 2022 با توجه به درپیش بودن بازی های المپیک توکیو و سرمایه گذاری بیشتر روی تولید محتواهای 8K این رقم احتمالا با جهشی بزرگ به حدود 5 درصد خواهد رسید. اتفاق دیگری که در بازار افتاده، اشتیاق بیشتر برای تلویزیون های سایز بزرگ است و امسال سهم تلویزیون های 65 اینچ و بزرگ تر به 7 درصد کل بازار می رسد؛ در حالی که در سال گذشته میلادی سهم این تلویزیون ها 5/5 درصد از کل بازار بود.
 
 رقابت ال جی و سامسونگ
در این بازار همچنان دو برند سامسونگ و ال جی با فناوری های OLED و QLED به رقابتی نزدیک مشغولند. 
در این بازار QLED سامسونگ هم چنان سهم بیشتری از OLEDهای ال جی دارد. در همین حال در سال 2017 میلادی، سامسونگ توانسته برتری خود را در مجموع فناوری های بازار تلویزیون حفظ کند و با سهم 2/20 درصدی از کل بازار تلویزیون نسبت به سهم 12/1 درصدی ال جی، همچنان محبوب ترین برند بازار جهانی تلویزیون باقی بماند؛ هرچند که این سهم نسبت به سال 2016 میلادی در حدود 1/4 درصد افت نشان می دهد. ال جی نیز در همین یک سال به میزان 2 دهم درصد به سهم بازار خود افزوده است و برند TCLنیز توانسته با جهشی 1/9 درصدی، جایگاه خود را با 10/9 درصد سهم بازار در رتبه سوم محکم کند.
از سوی دیگر، با توجه به اینکه شرکت ال جی دیسپلی (LGD) ظرفیت تولید خود را افزایش داده، پیش بینی ها نشان می دهد که ال جی با تلویزیون های OLED به میزان 1/1 درصد به سهم بازار خود در سال 2018 بیفزاید.
در جبهه مقابل نیز سامسونگ با کاهش هزینه تلویزیون های QLED به این رقابت شور و حال تازه ای می دهد. این شرکت همچنین فناوری QD را معرفی خواهد کرد که البته تا سال 2019 نباید منتظر عرضه عمومی تلویزیون های سامسونگ با این فناوری باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.