امنیت

فناوری اطلاعات

April 16, 2018
18:14 دوشنبه، 27ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89670

هشدار درباره سرقت اطلاعات حساب‌های بانکی

برداشت غیرمجاز از حساب بانکی شهروندان یکی از مهمترین جرائم فضای سایبر به شمار می‌رود و به گفته کارشناسان، متاسفانه وقوع این جرم بیشتر به‌علت عدم رعایت موارد ساده ایمنی از سوی کاربران و شهروندان است که توصیه‌های پلیس فتا را جدی نمی‌گیرند.
 
برغم هشدارهای مکرر درباره اینکه کارت بانکی خود را در اختیار دیگران نگذارید و رمز آن را هم اعلام نکنید، متاسفانه هنوز شاهد هستیم که برخی افراد به راحتی کارت بانکی به همراه رمز آن را در اختیار دیگران می‌گذارند.
 
به گفته کارشناسان، شهروندانی که کارت خود را به همراه رمز بانکی آن در اختیار دوستان و آشنایان می‌گذارند تا مثلاً قبوض آن‌ها را به دلیل مشغله و گرفتاری پرداخت کنند و یا شهروندانی که هنوز در خریدهای خود در فروشگاه‌ها برای پرداخت بهای خرید کارت را با رمز در اختیار فروشنده می‌گذارند، زمینه‌های سوء استفاده از اطلاعات بانکی خود را برای مجرمان سایبری فراهم می‌کنند. 
 
همین نکته ساده باعث می‌شود تا کسی که کارت را در اختیار دارد، با فعال کردن رمز دوم و یادداشت کردن اطلاعات درج شده بر روی کارت بانکی به راحتی بتواند از حساب بانکی دیگران خرید آنلاین کند و هزینه آن را با کارت شما پرداخت کند که این یک نوع برداشت غیر مجاز است.
 
همچنین فروشنده‌ای که برروی دستگاه کارت‌خوان خود اسکیمر نصب کرده باشد با دانستن رمز بانکی شما اطلاعات کارت شما را کپی کرده و به راحتی می‌تواند از حساب شما به صورت غیر مجاز برداشت کند. لذا ضرورت دارد که شما هنگام خرید خود کارت کشیده و رمز را وارد کنید و به هیچ وجه رمز را به فروشنده نگوئید.
 
بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، فیشینگ طراحی یک صفحه بانکی یا درگاه پرداخت بانکی مثل صفحه اصلی بانک است البته با تغییر جزئی در آدرس آن؛ کاربران باید در خریدهای آنلاین خود مراقب سایت‌ها و درگاه‌های پرداخت فیشینگ باشند که حتماً درگاه بانکی با HTTPS شروع شده باشد و هنگام وارد کردن اطلاعات بانکی از صفحه کلید مجازی استفاده کنند.
 
کارشناسان به شهروندان توصیه می‌کنند که حتماً به صورت دوره‌ای رمز بانکی خود (رمز اول و دوم) را تغییر دهند و رمزهایی را بگذارند که قابل حدس زدن و تشخیص از سوی دیگران نباشد. استفاده از شماره شناسنامه، تاریخ تولد و… برای رمز بانکی اشتباه است چرا که به راحتی رمز بانکی شما قابل حدس زدن است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.