امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 20, 2018
17:19 جمعه، 31ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89794

بزرگترین بازار سیاه آنلاین جهان منهدم شد

نیم نگاه
   بزرگترین بازار سیاه اینترنتی جهان که با نام «آلفابِی» فعالیت می‌کرد توسط ماموران پلیس امنیت آمریکا شناسایی و منحل شد تا حجم فعالیت دلالان اینترنتی در این فضا که از آن با نام «دارک نت» یاد می‌کنند، کمتر شود.
میثم لطفی – ایران : هر کالایی یک قیمتی دارد و در بازار آشفته امروزی حتی می‌توانید حساب‌های کاربری معروف در شبکه اجتماعی توئیتر را هم خریداری کنید و اگر صاحب اکانت مربوطه حاضر به فروش آن نباشد، براحتی می‌توانید او را تحت فشار قرار دهید و حساب کاربری او را تصاحب کنید. «فیلی مارکر» از بنیانگذاران مرکز فروم‌کورنر روز گذشته در مصاحبه با روزنامه گاردین توضیح داد: «کره خاکی هرگز نابسامانی مشابه بازار سیاه اینترنتی را مشاهده نکرده بود و شرایط به گونه‌ای پیش رفته است که حتی اگر کالایی برای فروش ارائه نشده باشد هم در صورت تمایل می‌توانید در این بازار سیاه به دست آورید. از جمله این کالاها حساب‌های کاربری اختصاصی و مشخص برای افراد سرشناس یا شرکت‌های بزرگ است که می‌توانید آنها را هم خریداری کنید.»
فروم‌کورنر از جمله بازارهای اینترنتی مشهور است که افراد می‌توانند همه اجناس خود را روی آن حراج کنند و هر آنچه می‌خواهند را در آن بیابند. ولی بنیانگذار این مرکز ادعا می‌کند که حساب‌های کاربری سرقتی، اسلحه، دارو، حساب‌های بانکی هک شد و… را نمی‌فروشد و سعی می‌کند حریم شخصی مردم را حفظ کند. با این توضیحات، چطور می‌شود با وجود سختگیری‌های مراکز قضایی این بازارها براحتی از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را به فروش برسانند؟
 
نت تاریک
«جف سشنز» دادستان کل امریکا هفته گذشته اعلام کرد بزرگترین بازار سیاه اینترنتی جهان که با نام «آلفابی» فعالیت می‌کرد توسط مأموران پلیس امنیت این کشور شناسایی و منحل شده است تا حجم فعالیت دلالان اینترنتی در این فضا که از آن با نام «دارک‌نت» یاد می‌کنند، کمتر شود. آلفا‌بی از زمان راه‌اندازی خود به صورت ویژه روی فروش غیرقانونی داروها تمرکز داشت و از طریق پلتفرم خود مردم را به کمپانی‌های تولیدکننده دارو متصل می‌کرد تا بر اساس آن برخی محصولات اعتیادآور از جمله فنتانیل و هروئین نیز براحتی در اختیار آنها قرار گیرد.
«دارک نت» که در اصل به بازار سیاه آنلاین گفته می‌شود انواع مختلف بازارهایی مانند آلفابِی را شامل می‌شود و در اصل مجموعه‌ای از سایت‌ها و خدمات اینترنتی است که از طریق مرورگرهای اینترنتی ویژه بخصوص Tor که ردیابی ترافیک آنلاین را غیرممکن می‌کند، کالاهای غیرمجاز و غیرقانونی را به دست مشتریان می‌رساند.
نخستین بازار سیاه بزرگی که درعرصه اینترنت شناسایی شد «سیلک‌رُد» نام داشت که سال 2013 میلادی به فعالیت خود پایان داد و البته «راس آلبریچ» بنیانگذار آن به صورت همزمان سایت‌های دیگر از این دست را راه‌اندازی کرد. با وجود این پلیس فدرال امریکا (FBI) هفته گذشته توضیح داد گستره فعالیت‌های آلفابی 10 برابر بیشتر از سیلک‌رُد بوده است. در بیانیه پلیس امریکا گفته شد: «زمانی که آلفابی منهدم شد بیش از 250 هزار فهرست داروهای غیرقانونی و مواد شیمیایی سمی در آن موجود بود. تا فوریه امسال بیش از 122 شرکت روی این سایت داروی اعتیادآور فنتانیل را می‌فروختند و 238 شرکت هم تبلیغ فروش هروئین را در آن منتشر کرده بودند.»
از دیگر محصولات غیرقانونی که در این سایت اینترنتی به فروش می‌رسید ابزارهای مخصوص هک کردن حساب‌های کاربری و اسلحه بود. افرادی که خرید و فروش‌های آنلاین را در این سایت اینترنتی انجام می‌دادند از واحد پول مجازی «بیت کوین» استفاده می‌کردند و این در حالی بود که آلفابی به‌صورت همزمان امکان خرید و فروش با اتروم و دیگر پول‌های مجازی را هم فراهم کرده بود.
سشنز در این خصوص گفت: «شناسایی و منهدم کردن این سایت اینترنتی یکی از بزرگترین پرونده‌های قضایی جهان در عرصه مواد شیمیایی خطرناک بود. هیچ شکی ندارم که هرگز در هیچ نقطه از کره خاکی پروژه ای به این بزرگی در این زمینه به انجام رسیده باشد.» مقامات پلیس فدرال امریکا توضیح دادند که این سایت در بسیاری از کشورها به صورت مستقیم با افراد در ارتباط بوده است که از جمله آنها می‌توان به کانادا، تایلند، هلند و لیتوانی اشاره کرد و پلیس بین‌المللی هم‌اکنون در تلاش است تمامی فعالان در این سایت اینترنتی را شناسایی و دستگیر کند.
 
برای یک مشت دلار
آلفابِی سال 2014 میلادی فعالیت خود را آغاز کرد و ابتدا به‌عنوان یک بازار آنلاین به عموم کاربران معرفی شد. ولی طولی نکشید که وارد بازار سیاه شد و کاربران متوجه شدند هر آنچه در دنیای واقعی یا مجازی نمی‌توانند پیدا کنند را براحتی در این سایت اینترنتی خریداری خواهند کرد. در نخستین سال راه‌اندازی سایت اینترنتی مذکور بیش از 200 هزار نفر به صورت مستقیم در آن عضویت داشتند و تعداد آنها روز به روز بیشتر می‌شد. پلیس فدرال امریکا پس از انهدام فروشگاه مذکور اعلام کرد روزانه به صورت میانگین بین 600 تا 800 هزار دلار کالای غیرمجاز به صورت غیرقانونی در این سایت به فروش می‌رسید.
هنوز ابهامات زیادی در مورد بزرگترین بازار سیاه اینترنتی جهان وجود دارد. روزنامه وال استریت ژورنال چند روز قبل در یک گزارش مجزا اعلام کرده بود که اوایل ماه گذشته آلفابِی به صورت مشکوک فعالیت خود را متوقف کرد. منابع آگاه به این روزنامه اعلام کردند «الکساندر کازس» یکی از مدیران و بنیانگذاران سایت، ماه گذشته دستگیر شده و به طرز مشکوکی در یکی از زندان‌های تایلند به قتل رسیده است.
«راد راسنستین» معاون دادستان کل امریکا  درهمین راستا گفت: «مظنونانی که پیش‌بینی می‌شود در این سایت اینترنتی فعالیت داشتند تکنیک‌های ناشناخته را مورد استفاده قرار می‌دادند تا هویت و محل جغرافیایی زندگی آنها شناسایی نشود. ما با فعالیت‌های جاسوسی و پروژه‌های مخفیانه موفق شدیم چند نفر از اعضای آنها را در دو کشور مختلف شناسایی کنیم.»
آلفابِی با گرفتن یک درصد مبلغ جابه‌جا شده بین خریدار و فروشنده درآمد خود را به دست می‌آورد که این فرآیند مشابه درآمد حراجی آنلاین eBay است. مقامات امنیتی امریکا بر اساس اسناد ارائه شده در دادگاه‌ عالی این کشور اعلام کردند آلفابِی با استفاده از همین روش موفق شد سالانه ده‌ها میلیون دلار حق کمیسیون را از آن خود کند.لازم به ذکر است مأموران امنیتی امریکایی برای آنکه سرنخ‌هایی را از محل فعالیت این سایت اینترنتی پیدا کنند به‌طور متوالی از بازار سیاه مذکور هروئین، فنتانیل، ماری جوانا و حساب‌های کاربری هک شده را بین سال‌های 2015 و 2016 خریداری کردند. ولی بزرگترین اتفاق در دسامبر 2016 رخ داد و طی آن مقامات امریکایی توانستند در چندین ایمیل ارسال شده از طریق مدیران آلفابِی، آدرس پست الکترونیکی شخصی کازِس را شناسایی کنند تا با هک کردن آن بتوانند به دیگر آدرس‌های ایمیل مدیران شرکت برسند.
در بررسی‌های بیشتر این آدرس پست الکترونیکی به اطلاعات شخصی که کازس در سال 2008 میلادی از خود منتشر کرده بود، مرتبط شد و سرانجام با اسناد و مدارک دقیق مشخص شد او یکی از مدیران سایت بوده است.
مقامات امنیتی امریکا اعلام کردند که اگرچه یکی از بزرگترین بازارهای سیاه آنلاین منهدم شده است، ولی مجموع فعالیت‌های دیگر سایت‌های مشابه در سراسر جهان صدها برابر آلفابِی برآورد می‌شود و هنوز ابزاری برای کنترل «دارک وِب» وجود ندارد.
دادستان کل امریکا در پایان گفت: «آنچه ما موفق به شناسایی و انهدام آن شدیم یکی از صدها بازار سیاه آنلاین محسوب می‌شود که در آن انسان، اعضای بدن، اسلحه، مواد مخدر، ابزارهای هکری، حساب‌های کاربری هک شده و… به فروش می‌رسد. دولت امریکا نگرانی‌های زیادی در این زمینه دارد و متأسفانه هنوز روش کارآمدی برای جلوگیری از فعالیت وب تاریک ارائه نشده است. پروژه انهدام آلفابِی سال‌ها به طول انجامید و ما نمی‌توانیم برای کنار گذاشتن هر یک از این سایت‌ها چند سال زمان صرف کنیم.»
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.