تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 22, 2018
19:26 یکشنبه، 2ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 89839

معنای حکم ممنوعیت به کارگیری ابزار بیت کوین در مراکز پولی و مالی چیست؟

به کارگیری ابزار بیت کوین (bitcoin) و سایر ارزهای مجازی در تمام مراکز پولی و مالی کشور رسما ممنوع اعلام شد.
 
به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، در جلسه سی ام شورای عالی مبارزه با پولشویی در تاریخ ۹ دی ماه ۱۳۹۶، به کارگیری ابزار بیت کوین(bitcoin) و سایر ارزهای مجازی در تمام مراکز پولی و مالی کشور ممنوع اعلام شد.
 
از آنجایی که انواع ارزهای مجازی از این قابلیت برخوردار هستند که به ابزاری برای پولشویی و تامین مالی تروریسم و به طور کل، جابه‌جایی منابع پولی مجرمان بدل شوند، حوزه نظارت بانک مرکزی برای پیشگیری از وقوع جرائم از طریق ارزهای مجازی، موضوع ممنوعیت به کارگیری ارزهای مجازی را به بانک ها ابلاغ کرده است.
 
از این رو، با توجه به اهمیت موضوع، تمام شعب و واحدهای تابعه بانک ها و موسسات اعتباری و صرافی ها باید از انجام هر گونه خرید و فروش ارزهای مذکور و یا انجام هر گونه اقدامی که به تسهیل و یا ترویج ارزهای یاد شده بینجامد، به طور جد اجتناب کنند. همچنین لازم به ذکر است با متخلفین، برابر قوانین و مقررات مربوط برخورد خواهد شد.‏
 
این حکم به چه معناست؟
طبق این اطلاعیه هرگونه استفاده و خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در بانک‌ها، موسسات مالی و صرافی‌های دارای مجوز بانک مرکزی رسما ممنوع اعلام شد. این ممنوعیت از گذشته نیز وجود داشت اما برای آن بخشنامه رسمی صادر نشده بود.
 
براساس این حکم، صرافی‌های زیر نظر بانک مرکزی از خرید و فروش بیت کوین به صورت رسمی منع شده اند اما مبادله گران آزاد ارزها در ایران از نظر بانک مرکزی صرافی محسوب نمی‌شوند.
 
مانع یا پیش زمینه‌ای برای فعالیت گسترده؟
این خبر درحالی اعلام شد که از چندی پیش بانک‌ها و موسسات مالی، علاقه ی خود را برای ورود به این حوزه اعلام کرده بودند.
 
پس از پست توییتری وزیر ارتباطات مبنی بر آمادگی ورود دولت به حوزه بلاک چین، پست بانک ایران رسما فراخوانی برای جذب متخصصین به منظور طراحی یک ارز دیجیتال منتشر کرده است.
 
پست بانک ایران در نظر دارد با همکاری فعالان و نخبگان حوزه ارزهای دیجیتال مبتنی بر زنجیره بلوکی، نسبت به طراحی و راه اندازی زیست بوم ارزهای دیجیتالی در کشور اقدام نماید.
براین اساس؛ از تمامی اشخاص حقیقی و یا حقوقی و نخبگان که در ارتباط با ابعاد فنی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، فقهی و طراحی مدل‌های کارکردی، فناورانه مربوط به ارزهای دیجیتال دارای سوابق تحقیقی و یا اجرائی هستند دعوت بعمل می‌آید اطلاعات و درخواست همکاری خود را در چهاربخش ذیل ارسال نمایند.
 
همچنین خبرهای ضد و نقیض زیادی از آمادگی بانک ملت برای ارائه اولین محصول مبتنی بر بلاک چین منتشر شده بود که در حاشیه هفتمین همایش بانکداری الکترونیکی به آن اشاره شد.
 
اطلاعیه ای که امروز در سایت روابط عمومی بانک مرکزی منتشر شد، به نوعی نخستین بخشنامه رسمی در فضای بیت کوین و ارزهای دیجیتال است که از سوی بانک مرکزی صادر شده است. با توجه به اینکه وزیر ارتباطات بارها بر ورود به فضای بلاک چین تاکید کرده بود، باید دید که آیا این تصمیم بانک مرکزی مانعی برای این هدف ایجاد می‌کند یا این تصمیم یک پیش زمینه برای شروع فعالیت‌ها بوده است.
 
درمان پول‌شویی یا از دست رفتن فرصت‌ها؟
طبق اطلاعیه منتشر شده، شورای عالی مبارزه با پولشویی بانک مرکزی، این تصمیم را در جهت مبارزه با پول‌شویی اتخاذ کرده است. این درحالی است که پول‌شویی با ارزهای دیجیتال برای مجرمان یکی از سخت ترین راه هاست و راه‌های بهتری برای آن‌ها وجود دارد مانند :
 
استفاده از مؤسسه های مالی و اعتباری
صورت حساب های جعلی
سرمایه گذاری در املاک و مستغلات
خرید و فروش آثار هنری
سرمایه گذاری در خرید سهام
سرمایه گذاری در مشاغل زیان دیده
ایجاد سازمان های خیریه
شرکت های چند ملیتی بین المللی
همچنین تراکنش‌های بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال قابل رهگیری هستند و تاکنون در کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن، پول‌شویی در این حوزه به خوبی کنترل شده است.
 
طبق آمار پلیس ژاپن در سال ۲۰۱۷، در رابطه با پول‌شویی با ارزهای سنتی ۳۴۷,۰۰۰ پرونده از بانک‌ها، ۱۵,۴۰۰ پرونده از شرکت‌های ارائه دهنده کارت‌های اعتباری و ۱۳,۳۰۰ از اتحادیه‌های مالی و اعتباری به دادسرا گزارش شده است. در سال ۲۰۱۷ جمعاً حدود ۴۰۰,۰۰۰ گزارش پول‌شویی با ارزهای رایج، توسط پلیس بررسی شده است. در حالی که از آوریل تا دسامبر ۲۰۱۷، صرافی‌های ارزهای دیجیتال، تنها ۶۶۹ مورد مشکوک به پول‌شویی را گزارش داده‌اند.
 
از سوی دیگر علاوه بر اینکه این راه برای جلوگیری از پول‌شویی مناسب نیست، کف ترازوی فرصت‌های ارزهای دیجیتال، مخصوصا برای کشور ایران که زیر فشار تحریم‌های ظالمانه قراردارد، به تهدید‌های آن سنگینی می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.