اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 22, 2018
23:53 یکشنبه، 2ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 89863

طلایی: دولت حوزه فاوا را آخرین واگن قطار اقتصاد می بینید

دولت جدید توجه ویژه ای به استارت آپ ها داشته و وزیر ارتباطات، فناوری و اطلاعات نیز بارها تاکید کرده که کسب وکارهای دانش بنیان باید موردحمایت قرار گیرند. این در حالی است که به عقیده فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، هنوز اقدام خاصی برای تسهیل فعالیت آنان صورت نگرفته است. گفت وگوی محمدرضا طلایی، رییس کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران با پایگاه خبری اتاق ایران را در ادامه می خوانید:

 
چه چشم اندازی برای حوزه ICT در سال جدید متصور هستید؟
با توجه به مشکلات موجود از بعد اقتصادی و رکود موجود به ویژه در حوزه فناوری و اطلاعات، عملا چشم اندازی برای رشد این حوزه در سال جدید وجود ندارد. در سال 96 رشدی نداشتیم و اگر با همین چشم انداز پیش برویم در حوزه فاوا تعداد بیشتری از شرکت ها دچار مشکلات اقتصادی خواهند شد
از سوی دیگر با توجه به اینکه سازمان امور مالیاتی تحت عناوین مختلف نسبت به افزایش مالیات ها اقدام می کنند و همچنین جرایمی سازمان تامین اجتماعی انجام می دهد شرکت های حوزه ICT روز به روز کوچک تر می شوند، در صورتیکه تجربه در دنیا ثابت کرده این حوزه موتور محرک اقتصاد است که هم برای خودش درآمدزایی کرده و هم می تواند به دیگر حوزه ها مانند حوزه گردشگری، معدن، بازرگانی و تجارت، حمل ونقل و … کمک کند که همگی معطوف به فناوری اطلاعات است. کشورهایی که از این حوزه به نحو احسن استفاده کرده اند، حمایت های بیشتری داشته و نهایتا رشد و توسعه بیشتری را شاهد بوده اند.
اما در کشور ما این حوزه به عنوان کالای لوکس و آخرین واگن قطار اقتصادی دیده شده و برنامه دقیقی برای آن ندارند. متاسفانه نقشه راه توسعه فناوری اطلاعات کشور طی سال های متمادی تدوین نشده است.
 
در دولت جدید بارها بر اهمیت و حمایت از حوزه فاوا تاکید شده که در دولت های قبل چنین نبوده است. برای حمایت از این حوزه دولت باید چه اقداماتی انجام دهد؟
دولت عنوان می کند که از حوزه کسب وکارهای اینترنتی حمایت می کند، اما تنها تعدادی شرکت بزرگ و شاخص در حوزه حمل و نقل و فروشگاه اینترنتی آنلاین دیده می شوند نه بقیه فعالان.
اگر دولت بخواهد کاری انجام دهد ابتدا باید نقشه راهی برای سال 97 به صورت پنج ساله تدوین و سپس اقدام به حذف قوانین و مقررات زائد اقدام کند. درنهایت با برنامه های حمایتی نسبت به توسعه کسب وکار فعالان فضای مجازی کشور به آن ها کمک کند.
زمانی می گوییم توجه دولت به حوزه بیش از گذشته بوده که عنوان کنیم چه تعداد مجوز برای شروع یا ادامه فعالیت حذف شده ، بگوییم تعداد دستگا ه های تصمیم گیر کاهش یافته و نقشه راهی برای توسعه فعالیت های این بخش به وجود آمده است؛ درحالی که تاکنون شاهد هیچ یک از آن ها نبوده ایم. مسوولان باید بگویند چه کارهایی برای حمایت از این حوزه انجام شده، نه اینکه آن را به آینده حواله کنند.
 
آیا در سال 96 شاهد کم شدن رکود در بنگاه های فاوا بوده اید؟
باید رشد اقتصادی در بدنه فعالان حوزه اقتصادی احساس شود که نشده و رشد 4 درصدی سال 96 در حوزه فعالان فاوا به معنی از بین رفتن رکود نبوده است.
این صنعت کمی متفاوت از بقیه بخش هاست و جوان و نیازمند توسعه است. فعالان این بخش از نیروهای جوان و متخصص کشور هستند اما در شرایط امروز گویی اولویت های دیگری در دولت وجود دارد و متاسفانه حوزه ICT بین آن ها نیست. فعالان این حوزه بیشتر انتظار دارند محیط کسب وکار بهبود یابد تا خودشان بتوانند مشکلات و چالش هایشان را برطرف کنند، نه اینکه دولت به حل مشکلات آن بخش بپردازد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.